تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۱۸:۴۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 125342

تا جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر زمان چندانی باقی نمانده است. ثبت درخواست سینماگران برای حضور در این رویداد آغاز شده و این روزها اغلب اهالی سینما به سرعت مشغول کار هستند تا فیلم خود را هر چه زودتر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

به گزارش سینماسینما، اولین‌بار که نام سازمان «اوج» رسانه‌ای شد درست در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای بود. وقتی بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» با واکنش منتقدانه رسانه‌ها و افکار عمومی روبه‌رو شد و سازمان زیباسازی شهرداری تهران از خصوصی بودن بیلبوردهای مذکور خبر داد. سازمان اوج بیانیه‌ای داد و در آن اعلام کرد با سازمان زیباسازی شهرداری تهران قرارداد دارد. فعالیت‌های سینمایی این سازمان هم از جشنواره فجر همان سال آغاز شد. با «ایستاده در غبار» و «بادیگارد»، اولی با یک کارگردان جوان و فیلم اولی و دومی کار یک کارگردان کارکشته و قدیمی سازمان «اوج» در میان اهالی سینما عرض اندام کرد. انیمیشن «فهرست مقدس» را هم در نظر بگیرید تا مشخص شود اوج در اولین حضورش در سینمای ایران سه فیلم به سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر ارائه کرد. «به وقت شام» و «تنگه ابوقریب» هم فیلم‌هایی هستند که اوج با حاتمی‌کیا و بهرام توکلی به جشنواره سی‌وششم ارائه داد تا نشان دهد همانطور که مدیرش در یک گفت‌وگو بیان کرده بود برای همکاری با فیلمسازان از طیف‌های مختلف فکری آمادگی دارد و تنها برایش المان‌هایی مثل سبک زندگی و خانواده و آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس اهمیت دارند.

فضا در یکی دو سال گذشته طوری شده بود که هر فیلمسازی با هر طیف فکری، طرحی در دست بررسی و برای همکاری با احسان محمدحسنی و موسسه اوج داشت. محمدحسنی که در مصاحبه‌ای گفته بود آنها متر هنر انقلابی هستند.
آنها با مایکل مور و مل گیبسون تا مسعود ده‌نمکی و هنرمند و افخمی، با همه برای پروژه‌هایی مختلف به مذاکره نشستند.
از اینکه ابتدا صدام بسازند یا اول قصه «کرکس سیاه» را جلوی دوربین ببرند که می‌گفتند دستیار مایکل مور فیلمنامه‌اش را در ایران نوشته و ‌نقش ژنرال آمریکایی‌اش در پایگاه قزاقستان را قرار است مل گیبسون بازی کند.
نه فقط این دو پروژه که در نهایت حتی «خمسه خمسه» افخمی هم با آنها به سرانجام نرسید.
اینها همه حسابی اوج را سر زبان‌ها انداختند و دیگر در ژانر آنها خیلی مهم نبود تولیدات‌شان چقدر هزینه و چه بازگشتی دارند اما مثلا درباره ساخت «کرکس سیاه» یک بار سهیل کرمی فیلمساز ارزشی در یادداشتی طعنه زد که مقامات عالی کشور مانع از ساخت فیلمی با چهره‌های هالیوودی شدند و در برابرش البته واکنشی از اوج دیده نشد.
آنها بعد از گذار روزهای نیاز به شهرت، حالا به مرحله ثبات رسیده‌اند.
حالا «اوج» برای جشنواره سی‌وهشتم طوری تدارک دیده که به نظر می‌رسد دیگر دغدغه سر و صدا و اسم بزرگ هم ندارند.  در این مدل فیلمسازی که بازگشت سرمایه فیلم‌ها در اولویت نیست، آنها تدارک وسیعی برای حضور پرتعداد در جشنواره دارند.
آنها با ۷ فیلم آماده فجر ۳۸ می‌شوند. فیلم‌هایی که در صورت تائید از سوی هیات انتخاب راهی این رویداد مهم سینمایی کشور می‌شوند. در ادامه با هم مروری می‌کنیم بر این آثار و منتظر می‌مانیم تا ببینیم متر امسال فیلمسازی اوج که قرار است معیار هنر انقلابی باشد، چقدر است؟

«خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا

این شاید پرسروصداترین فیلم در دست ساخت «اوج» باشد. فیلمی که کارگردانش سومین همکاری با این سازمان را تجربه می‌کند و در آخرین همکاریش در «به وقت شام» پس از دریافت جایزه مشترک بهترین کارگردانی را دریافت کرد فریاد اعتراضش بلند شد و از افتخارش به وابسته بودن اینطور گفت: «من فیلمساز وابسته‌ام من فیلمساز این نظامم. من ۳۰ سال است که روی این سن می‌آیم و می‌روم، بار اولم نیست!»

حاتمی‌کیا حالا در جدیدترین فیلمش قرار است روایت یک اعتراض را به تصویر بکشد. کشاورزانی که محصولشان را سیل از بین برده و حالا به سمت تهران راهی می‌شوند تا به دولت اعتراض کنند. فرامرز قریبیان اولین بازیگری بود که نامش برای بازی در این فیلم رسانه‌ای شد و پس از او پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، فرزاد حسنی، اکبر رحمتی، آتش تقی‌پور، محمد فیلی، محسن صادقی نسب و رامین پورایمان دیگر بازیگران این فیلم هستند. آنچه از مصاحبه بازیگران این فیلم در طی زمان فیلمبرداری نشان می‌دهد این است که حاتمی‌کیا در بیستمین فیلمش فیلمنامه‌ای متفاوت و قوی دارد. نکته‌ای که باید منتظر ماند و دید تا چه حد درست است.

«روز بلوا» بهروز شعیبی

شعیبی کارگردان جوان اما در عین حال باتجربه‌ای است که در جشنواره فیلم فجر هم پرافتخار بوده است. او با «دهلیز» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد و حاصل تلاشش در ساخت «دارکوب» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بود. بهروز شعیبی که شب‌های گذشته با ایفای نقش میرزا کوچک خان در سریال «گیله‌وا» به تلویزیون هم آمد و همکاری با «اوج» را تجربه کرد این روزها در حال ساخت «روز بلوا» است. فیلمی که بابک حمیدیان نقش اصلی آن را ایفا می‌کند و داستان یک استاد دانشگاه و چهره مطرح تلویزیونی است که از سوی پلیس با اتهام‌هایی روبه‌رو می‌شود که زندگیش را دچار چالش می‌کند.

«لباس شخصی» امیرعباس ربیعی

«لباس شخصی» با موضوعی سیاسی به کارگردانی امیرعباس ربیعی در دست ساخت است. کارگردانی که در سابقه‌اش ساخت فیلم با موضوع مرتبط با حوادث سال۸۸ به چشم می‌خورد و حالا موضوعی را دستمایه ساخت فیلم قرار داده که از اسمش و خلاصه داستانش برمی‌آید که فضای ملتهبی دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن!»

«تورقوزآباد» علی شاه‌حاتمی

در میان لیست فیلم‌های اجتماعی و سیاسی و دفاع مقدسی که سازمان «اوج» به عنوان سرمایه‌گذار در دست ساخت دارد، «تورقوزآباد» فضای کمدی دارد. فیلمی که به کارگردانی علی شاه‌حاتمی کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون در حال ساخت است. کارگردانی که عموما با سریال‌های «خوش رکاب» و «خوش غیرت» شناخته می‌شود اما از سال۶۷ سابقه فیلمسازی دارد و چندسالی است در سینما و تلویزیون کم‌کار شده است.

در خلاصه داستان «تورقوزآباد» آمده است: دروغ هیچ‌وقت کارساز نیست! عمدتا دردسرساز می‌شود…» نیما شعبان‌نژاد، محمد بحرانی، هومن حاجی عبداللهی، سیما تیرانداز و مجید مظفری بازیگران این فیلم کمدی را تشکیل می‌دهند که در مرکز فیلم و سریال «عصر» ساخته می‌شود.

«اوج۱۱۰» سیاوش سرمدی

«سال‌های پایانی جنگ است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه مهم کار می کند…» این خلاصه داستان «اوج ۱۱۰» است. فیلمی که اولین تجربه کارگردانی سیاوش سرمدی است که در حوزه مستندسازی چهره‌ای شناخته شده است و با مستندهای «ادواردو»، «امام موسی صدر»، «چمران به روایت دختر جبل عامل» و … جوایز زیادی کسب کرده است. «اوج ۱۱۰» یکی از اولین محصولات مرکز فیلم و سریال «عصر» جدیدترین زیرمجموعه موسسه رسانه‌ای «اوج» است.

«آبادان یازده ۶۰» مهرداد خوشبخت

فیلم سینمایی «آبادان یازده۶۰» همین دو روز پیش کلید خورد. فیلمی که حسن معجونی، علیرضا کمالی و نادر سلیمانی را در لیست بازیگرانش دارد. این فیلم تازه‌ترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج است که گفته می‌شود اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است و شروع جنگ ایران و عراق را دستمایه روایت قرار داده است.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «مردم غیور آبادان … شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!»

«کارو» احمد مرادپور

«کارو» بعد از فیلم‌های سینمایی«سجاده آتش» و «رنجر» و سریال «رقص پرواز» چهارمین فیلم بلند احمد مرادپور خواهد بود. این فیلم که تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج و اولین محصول «مرکز فیلم و سریال عصر» است، هم در لیست فیلم‌هایی است که در  تدارک رونمایی در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر هستند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «کارو نوجوان کرمانشاهی بعد از سال‌ها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت می‌شود؛ اما او …».

منبع: خبرآنلاین/ مهسا بهادری

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها