محسن فرجی بیرگانی
پخش همزمان یک سریال کره ای و سریال ایرانی بانوی عمارت (در یک شب و پشت سر هم) از یک شبکه (شبکه سه) طی شبهای گذشته، مقایسه هایی را به صورت ناخودآگاه بین این دو سریال در ذهن ها پدید می آورد. هر دو سریال فرهنگ خود را معرفی می کنند و یا برای کشور خود فرهنگ سازی می کنند.
افسانه اوک نیو، مثل افسانه دونگ یی، جریان های قدرت درون حکومت را نشان می دهد. به خوبی و مسائل دیگری را هم مطرح می کند.
و بانوی عمارت، در ردیف ده سریال برتر تلویزیون، از نظر من، تا امروز است.
من در اینجا می خواهم، یک واژه را در ذهنم برجسته کنم، و اینجا هم آن را بنویسم و با نگاه به آن، وارد دو سریال شوم، و از دو سریال قسمت هایی را استخراج کنم، تحلیل کنم، مقایسه کنم، و همزمان یا با فاصله زمانی، اینجا بنویسم.
«ظلم»
به اوک نیو ظلم شده. پدرش امپراطور، و مادرش ندیمه قصر است. همسر امپراطور(ملکه) از طریق برادرش، همه ندیمه های قسمتی از قصر (در فیلم با عنوان «قصر شرقی») را می کشد. مادر اوک نیو فرار می کند و اوک نیو را به دنیا می آورد. این ظلم به اوک نیو است. ظلم به مادرش. از سوی ملکه. و به وسیله برادر ملکه و همسرش. دو شخصیتی که بیننده از آن ها متنفر است.
جهان بخش میرزا، پدرش فوت می کند، اما عمویش (بهادرمیرزا) که پدر ارسلان میرزاست، شرط حفاظت و حمایت از همسر برادرش را ازدواج با او قرار می دهد. مادر جهانبخش نمی پذیرد، و در وضعیت بدی در حالی که به گدایی افتاده، می میرد. این ظلم به جهان بخش است. ظلم به مادرش. ارسلان میرزایی که بیننده او را دوست دارد. و بهادر میرزایی که بیننده ندیده او را دوست دارد. به دلیل مردانگی که کرده و بدکاره ای به نام تیغ طلا را از کارش بر می گرداند و با او ازدواج می کند و دختری به نام طلا را هم از هم دیگر دارند. طلا، خواهر ناتنی ارسلان میرزا.
اما وضعیت این دو چیست؟!
مادر اوک نیو که توسط یکی از کارکنان زندان پناه داده شده، اوک نیو را به دنیا می آورد و می میرد. نام اوک نیو هم به همین معنی است. زیبای زندان. زینت زندان. متولد زندان. همچین معنی ای.
در اینجا مظلوم در زندان است، و ظالم که ملکه، و برادر ملکه و همسرش، باشند در قصر. پدرش مُرده، و برادر ناتنی اش امپراطور است.
اما جهانبخش، مثل رفیق و برادر ارسلان میرزا ست. ارسلان میرزای پسر ظالم. در کنار پسر عمو و دختر عمو زندگی و رفت و آمد و خوش و خرم.
یعنی عموزاده ها را بخشیده؟! نه! آقای حضرت والا، پدر عموزاده ها، از پسر و دختر! همسر عموزاده، خادمان و نوکران عموزاده، فرزندان عمو زاده را می خواهد درآورد. می خواهد خانه اش را هم از او بگیرد. نسلش را هم می خواهد قطع کند. ((کأن لم یکن شئً مذکورا!))
اوک نیو، هم قصد انتقام دارد. اما فقط از برادر ملکه و همسرش. و نه از کسی دیگر.
این دو برخورد، دو حرف از دو فرهنگ دارند.
کره ای می گوید: ظلم ممکن است رخ دهد، تو خودت را کنترل کن، و به اندازه ای که به تو ستم شده کیفر کن!
ایرانی می گوید: ظلم نکن! اگر ظلم شود، انسان خودش را می سازد. اژدهایی مثل جهانبخش که شاه هم نمی تواند کنترلش کند.
آقای الف ظلم کرده، تمام حروف الفبا در معرض ستم مظلوم قرار می گیرند. حضرت والا! همه دست بوس اویند. غیر از شاه. شاه بی شاهی.
کره ای با مظلوم صحبت می کند (البته که ظالم هم می شنود). اما توده مردم را درگیر نمی کند. به مردمی که دارند در بازار خرید می کنند و می فروشند، به خانم های خانه دار، به معلم، به کارگر، به دانشگاهی، کاری ندارد. آن ها را صدا نمی کند. حواسشان را به حرفی که بهشان ربط ندارد پرت نمی کند. فقط برایشان قصه می گوید قصه شیرین.
می گوید به توظلم شد، خودت را کنترل کن، قوی شو و به مقداری که به تو تعدی شده کیفر کن. کسی یا کسانی را که به تو ظلم کرده اند، مجازات کن، بانوی من!
ایرانی باتوده مردم صحبت می کند. ای مردم! به کسی ظلم نکنید. اگر ظلم کردید از ستم چند برابری ظالم بترسید. از جهانبخش، پسرعمویتان، از جهانبخش، پسرعمو و برادر شوهرتان؛ از جهانبخش ارباب رجوعتان؛ از جهانبخش، آشنایتان؛ از همه بترسید. از حضرت والا بترسید! اگر ظلم شد، و جهانبخش شد حضرت والا؛ آن وقت دیگر شاه هم کاری نمی تواند بکند. بمانید تا زمانه دادتان را بگیرد.
هیچکدام از آن ها دروغ نمی گوید. فرهنگ ملت خود را می گوید. یا شاید هم فرهنگ ملت خود را می سازد.
تازه انتقام کره ای رو در روست! من، اوک نیو، فرزند آن ندیمه ی قصر فراری، فرزند امپراطور هستم و تو را مجازات می کنم. این برخوردِ انسانی است. شاید فرهنگی کره ای هم اینگونه است.
و انتقام ایرانی، نامردانه و گرگ در لباس گوسفند و دشمن خونی در قالب برادر تنی است. این دیگر فرهنگ ایرانی نیست. مطمئنم.
اما فخرالزمان، افسانه است. شاید حقیقتی بر گونه افسانه ها. و اوک نیو، بانوی عمارت است.
بانی فیلم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به سریال «بانوی عمارت» :درام داعیه روایت تاریخ ندارد
- واکنش کارگردان سریال بانوی عمارت به شباهت این سریال با سریالهای شهرزاد و حریم سلطان
- در پستوی متحجرترین آدمهای جامعه ما، فیلمهای آمریکایی نقشآفرینی میکنند!
- گفتگوی خواندنی با حضرت والا/ از چگونه انتخاب شدن صالح میرزاآقایی تا استقبال مردم از سبیل قاجار!
- یادداشت محمد آفریده درباره عزیز الله حمید نژاد به بهانه نمایش بانوی عمارت از تلویزیون
- عوامل «بانوی عمارت» به قزوین رفتند/ تولید سریال در آخرین لوکیشن
- اندیشه فولادوند به «بانوی عمارت» پیوست
- تهیه کننده «بانوی عمارت»: منتظریم تکلیف بودجه مان مشخص شود
- برای پخش از شبکه سه/ تصویربرداری «بانوی عمارت» در کاشان به پایان رسید
- تصویر برداری«بانوی عمارت»ادامه دارد/ جدیدترین ساخته حمیدنژاد در کاشان/ تصویر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





