علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی صبح امروز شنبه ششم آبان ماه با حضور در در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها در پاسخ به خبرنگار سینمایی مهر مبنی بر اینکه ایجاد مجدد شورای «سینمای معناگرا» به معنای بازگشت به عقب در سینما نیست، گفت: از نظر من شکلگیری دوباره سینمای معناگرا قدم برداشتن به عقب نیست. ما در سینما پارادایمهای فکری مختلفی داریم که از جمله آنها سینمای اخلاقی، سینمای دینی و سینمای معناگرا است به همین دلیل اگر از این منظر نگاه کنیم، ایجاد شورای سینمای معناگرا بازگشت به عقب نیست بلکه نوعی نگاه به آینده است.
وی ادامه داد: در این کارگروههای تخصصی با ترکیبی که از مهمانان و کارشناسان داریم، مباحث مختلفی مورد گفتگو قرار میگیرد و اولویتهایی تعیین میشود تا در تولیدات سینمایی در حوزههای مختلف از آن استفاده شود. همچنین بر اساس همین اولویت ها بخشی از حمایتهای سازمانها جلب و در سینما به کار گرفته می شود.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر اهمیت رونق گونههای مختلف سینمایی در کشور توضیح داد: متأسفانه بسیاری از گونههای سینمایی طی سالهای گذشته از رونق افتاده اند و تنوع کمتری در این زمینه وجود داشته است. این در حالی است که ما در سبد سینمای کشور نیازمند فیلمهایی هستیم که بتواند ذائقه همه مخاطبان در هر گروه سنی و هر نگاه و باوری را تأمین کند.
تابش بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف کارگروههای تخصصی، ایجاد گرایش در میان تهیهکنندگان و فیلمسازان برای تولید آثاری است که امروز در سپهر سینمای کشور کمتر دیده میشوند.
وی ادامه داد: با توجه به همافزاییها و همگراییهایی که بین ما و نهادهای دیگر ایجاد شده است، امیدوارم در آینده نزدیک شاهد تنوع در تولیدات سینمایی در گونههای مختلفی مانند سینمای مذهبی، معناگرا، اجتماعی، اخلاقی، کودک و نوجوان و دفاعمقدس باشیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه این بنیاد به دنبال ایجاد سوژههای خوب برای سینما است، تأکید کرد: ما میتوانیم نویسندگان را ترغیب کنیم تا سوژههای مختلفی را که کمتر دیده شده اند دنبال کرده و در نهایت تولیدات متنوع و جذابتری برای مخاطبان امروز سینمای ایران داشته باشیم. نباید فراموش کرد که در سینمای ایران یک جهشی به وجود آمده است و برای چنین جهشی باید برنامهریزی مناسب فرهنگی صورت گیرد؛ برنامهریزیای که بر اساس آن به آینده سینما و مخاطبان جدید نیز توجه شود.
تابش در پایان گفت: در بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهادی که مرجعیت فرهنگی سینما را دارد، برنامهریزیهایی از این دست صورت میگیرد و امیدوارم این برنامهریزیها که با مشورت متخصصانی شامل اهالی سینما و دانشگاهیان صورت میگیرد، به بهترین نحو نتیجه دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





