علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی صبح امروز شنبه ششم آبان ماه با حضور در در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها در پاسخ به خبرنگار سینمایی مهر مبنی بر اینکه ایجاد مجدد شورای «سینمای معناگرا» به معنای بازگشت به عقب در سینما نیست، گفت: از نظر من شکلگیری دوباره سینمای معناگرا قدم برداشتن به عقب نیست. ما در سینما پارادایمهای فکری مختلفی داریم که از جمله آنها سینمای اخلاقی، سینمای دینی و سینمای معناگرا است به همین دلیل اگر از این منظر نگاه کنیم، ایجاد شورای سینمای معناگرا بازگشت به عقب نیست بلکه نوعی نگاه به آینده است.
وی ادامه داد: در این کارگروههای تخصصی با ترکیبی که از مهمانان و کارشناسان داریم، مباحث مختلفی مورد گفتگو قرار میگیرد و اولویتهایی تعیین میشود تا در تولیدات سینمایی در حوزههای مختلف از آن استفاده شود. همچنین بر اساس همین اولویت ها بخشی از حمایتهای سازمانها جلب و در سینما به کار گرفته می شود.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر اهمیت رونق گونههای مختلف سینمایی در کشور توضیح داد: متأسفانه بسیاری از گونههای سینمایی طی سالهای گذشته از رونق افتاده اند و تنوع کمتری در این زمینه وجود داشته است. این در حالی است که ما در سبد سینمای کشور نیازمند فیلمهایی هستیم که بتواند ذائقه همه مخاطبان در هر گروه سنی و هر نگاه و باوری را تأمین کند.
تابش بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف کارگروههای تخصصی، ایجاد گرایش در میان تهیهکنندگان و فیلمسازان برای تولید آثاری است که امروز در سپهر سینمای کشور کمتر دیده میشوند.
وی ادامه داد: با توجه به همافزاییها و همگراییهایی که بین ما و نهادهای دیگر ایجاد شده است، امیدوارم در آینده نزدیک شاهد تنوع در تولیدات سینمایی در گونههای مختلفی مانند سینمای مذهبی، معناگرا، اجتماعی، اخلاقی، کودک و نوجوان و دفاعمقدس باشیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه این بنیاد به دنبال ایجاد سوژههای خوب برای سینما است، تأکید کرد: ما میتوانیم نویسندگان را ترغیب کنیم تا سوژههای مختلفی را که کمتر دیده شده اند دنبال کرده و در نهایت تولیدات متنوع و جذابتری برای مخاطبان امروز سینمای ایران داشته باشیم. نباید فراموش کرد که در سینمای ایران یک جهشی به وجود آمده است و برای چنین جهشی باید برنامهریزی مناسب فرهنگی صورت گیرد؛ برنامهریزیای که بر اساس آن به آینده سینما و مخاطبان جدید نیز توجه شود.
تابش در پایان گفت: در بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهادی که مرجعیت فرهنگی سینما را دارد، برنامهریزیهایی از این دست صورت میگیرد و امیدوارم این برنامهریزیها که با مشورت متخصصانی شامل اهالی سینما و دانشگاهیان صورت میگیرد، به بهترین نحو نتیجه دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





