
پوریا ذوالفقاری منتقد سینما درفیس بوک خود نوشت :این روزها که بحث کاناپه و کیانوش عیاری جدی شده و به نظر می رسد متولیان جشنواره دارند جلوه ای ستودنی از عقلانیت را با اعلام تصمیم نمایش این فیلم در سالن میلاد به نمایش می گذارند، شاید خواندن حرف های عیاری درباره ی کاناپه که به عنوان “سخن کارگردان” در گزارش تولید این اثر در مجله ی فیلم چاپ شد خالی از لطف نباشد. این یادداشت بر اساس گفته های عیاری در هم صحبتی ای کوتاه، تنظیم و پس از تایید ایشان چاپ شد. بنابراین ایراهای احتمالی جمله بندی و ویرایشی متعلق به من است.
سخن کارگردان:
اول) روزی حدود سالهای هفتاد و یا هفتاد و یک، در نزدیکی خانهام مردی را با ظاهری موجه و کیفی در دست دیدم که سر کوچه ایستاده و به یک دست مبل دسته دوم رها شده کناز مخزن زباله خیره شده بود. از او فاصله گرفتم و تماشایش کردم. بعد دیدم به سمت خیابان رفت. هرازگاه با نگرانی برمیگشت و به مبلها مینگریست. فهمیدم میخواهد وانت بگیرد و همزمان نگران است که مبادا کسی آن مبلها را ببرد. حتی فکر کردم بدون این که او بداند، من برگردم و از مبلها نگهبانی کنم. با این که محله خودم بود و ممکن بود آشنایان و همسایههایی من را در حال محافظت از مبل کنار مخزن زباله ببینند. خوشبختانه مرد خیلی زود با وانت برگشت و من از این موفقیت او خیلی خوشحال شدم. این ماجرا تبدیل به طرحی شد که میخواستم در سریال هزاران چشم از آن استفاده کنم ولی ماند و رسید به اواخر دهه هشتاد و تبدیل به فیلمنامه کاناپه شد.
دو: میخواستم بعد از خانه پدری، سراغ کاناپه بروم. ولی ماجراهای آن فیلم به حدی طولانی شد که ساخت کاناپه به امسال رسید. از من درباره تأثیر ماجراهای آن فیلم بر روحیه و رویکردم در ساخت فیلم بعدی میپرسند. واقعیت این است که خانه پدری برای من و برای همه کسانی که جزء عوامل و از سازندگان آن بودهاند، یک رنجش و دلگیری بزرگ است. هیچ دلیل منطقیای هم برای این توقف شش ساله در نمایش فیلم متصور نیستم. تعدادی از نمایندگان مجلس جدید فیلم را دیدند و حیرت کردند که چرا این فیلم باید حتی یکروز توقیف شود؟ انتظار این است که بعد از چنین اتفاقی فیلمساز محافظهکارتر و محتاطتر شود. واقعاً هم دشوار است که من نگذارم این عوارض جانبی تأثیری روی کارم داشته باشد. نمیدانم موفق شدهام روح و روان خود را کاملاً احیا کنم یا نه. تلاش کردهام نگذارم آن ماجرا مزاحم کارم باشد. امیدوارم پس از تماشای کاناپه این حس را داشته باشیم که آن حاشیهها تأثیری بر زایش فیلم بعدی نداشته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت






خب اون نمایندگان حیرتزده نمیتونن یه کاری کنن فیلم از توقیف دربیاد؟