پوریا ذوالفقاری منتقد سینما درفیس بوک خود نوشت :این روزها که بحث کاناپه و کیانوش عیاری جدی شده و به نظر می رسد متولیان جشنواره دارند جلوه ای ستودنی از عقلانیت را با اعلام تصمیم نمایش این فیلم در سالن میلاد به نمایش می گذارند، شاید خواندن حرف های عیاری درباره ی کاناپه که به عنوان “سخن کارگردان” در گزارش تولید این اثر در مجله ی فیلم چاپ شد خالی از لطف نباشد. این یادداشت بر اساس گفته های عیاری در هم صحبتی ای کوتاه، تنظیم و پس از تایید ایشان چاپ شد. بنابراین ایراهای احتمالی جمله بندی و ویرایشی متعلق به من است.
سخن کارگردان:
اول) روزی حدود سالهای هفتاد و یا هفتاد و یک، در نزدیکی خانهام مردی را با ظاهری موجه و کیفی در دست دیدم که سر کوچه ایستاده و به یک دست مبل دسته دوم رها شده کناز مخزن زباله خیره شده بود. از او فاصله گرفتم و تماشایش کردم. بعد دیدم به سمت خیابان رفت. هرازگاه با نگرانی برمیگشت و به مبلها مینگریست. فهمیدم میخواهد وانت بگیرد و همزمان نگران است که مبادا کسی آن مبلها را ببرد. حتی فکر کردم بدون این که او بداند، من برگردم و از مبلها نگهبانی کنم. با این که محله خودم بود و ممکن بود آشنایان و همسایههایی من را در حال محافظت از مبل کنار مخزن زباله ببینند. خوشبختانه مرد خیلی زود با وانت برگشت و من از این موفقیت او خیلی خوشحال شدم. این ماجرا تبدیل به طرحی شد که میخواستم در سریال هزاران چشم از آن استفاده کنم ولی ماند و رسید به اواخر دهه هشتاد و تبدیل به فیلمنامه کاناپه شد.
دو: میخواستم بعد از خانه پدری، سراغ کاناپه بروم. ولی ماجراهای آن فیلم به حدی طولانی شد که ساخت کاناپه به امسال رسید. از من درباره تأثیر ماجراهای آن فیلم بر روحیه و رویکردم در ساخت فیلم بعدی میپرسند. واقعیت این است که خانه پدری برای من و برای همه کسانی که جزء عوامل و از سازندگان آن بودهاند، یک رنجش و دلگیری بزرگ است. هیچ دلیل منطقیای هم برای این توقف شش ساله در نمایش فیلم متصور نیستم. تعدادی از نمایندگان مجلس جدید فیلم را دیدند و حیرت کردند که چرا این فیلم باید حتی یکروز توقیف شود؟ انتظار این است که بعد از چنین اتفاقی فیلمساز محافظهکارتر و محتاطتر شود. واقعاً هم دشوار است که من نگذارم این عوارض جانبی تأثیری روی کارم داشته باشد. نمیدانم موفق شدهام روح و روان خود را کاملاً احیا کنم یا نه. تلاش کردهام نگذارم آن ماجرا مزاحم کارم باشد. امیدوارم پس از تماشای کاناپه این حس را داشته باشیم که آن حاشیهها تأثیری بر زایش فیلم بعدی نداشته است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
خب اون نمایندگان حیرتزده نمیتونن یه کاری کنن فیلم از توقیف دربیاد؟