تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۲۹ - ۱۴:۱۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 9993

در حالی که اسپایک لی کارگردان و جادا پینکت اسمیت بازیگر خواهان تحریم جوایز اسکار شده‌اند، رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی بانی جوایز اسکار از تغییر رویه عضوگیری آکادمی خبر داد.

به گزارش «سینماسینما»، پنجشنبه گذشته بعد از اعلام اسامی نامزدهای هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار مشخص شد که بار دیگر بازیگران، نویسندگان و تهیه‌کنندگان سیاه‌پوست کلاً نادیده گرفته شده‌اند.

به گزارش ورایتی، در بخش بازیگری، هر ۲۰ نامزد، سفیدپوست هستند. انتقادهای فراوان نسبت به رویکرد اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در روزهای اخیر، شریل بون آیزاکس رئیس آکادمی را وا‌داشت که دوشنبه‌شب (بامداد سه‌شنبه به وقت ایران) با صدور یک بیانیه به انتقادها پاسخ دهد و از تلاش‌ها برای کمک به حل این معضل بگوید.

آیزاکس که خود یک آمریکایی آفریقایی‌تبار است، در این بیانیه نوشته است: «دوست دارم از کار فوق‌العاده نامزدهای امسال قدردانی کنم. در حالی که ما دستاوردهای فوق‌العاده آن‌ها را ارج می‌نهیم، من از نبود تنوع نژادی بین نامزدها دل‌شکسته و سرخورده هستم. این یک بحث دشوار اما مهم است و اکنون زمان تغییرات بزرگ فرا رسیده است. آکادمی قصد دارد برای تغییر آرایش اعضای خود گام‌های چشمگیر بردارد. ما در روزها و هفته‌های آتی نحوه عضوگیری آکادمی را مرور خواهیم کرد تا برای سال ۲۰۱۶ تنوع موردنیاز لحاظ شود.»

رئیس آکادمی در ادامه نوشت: «همان‌طور که بسیاری از شما می‌دانید، در چهار سال گذشته برای ایجاد تنوع در اعضای آکادمی تغییراتی اعمال کرده‌ایم، اما این تغییرات به آن سرعتی نبود که در نظر داشتیم. باید کار بیشتری انجام بدهیم، و بهتر و سریع‌تر. این یک اقدام بی‌سابقه برای آکادمی نیست. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ اعضای جوان‌تر به کار گرفته شدند تا آکادمی بانشاط و مربوط باقی بماند. دستور کار لحاظ تمام جنبه‌هاست: جنسیت، نژاد، گرایش قومی و جنسی. ما دغدغه‌های جدی اجتماع خود را درک می‌کنیم و من از همه شما که در این تلاش جمعی به ما کمک می‌کنید، ممنونم.»

بیانیه رئیس آکادمی اسکار همان روزی منتشر شد که اسپایک لی کارگردان و فیلمنامه‌نویس سیاه‌پوست به خاطر نبود تنوع در میان نامزدهای اسکار خواهان تحریم مراسم این دوره جوایز آکادمی شد. او در روز توجه مارتین لوتر کینگ در اینستاگرام نوشت خودش و همسرش در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد. این در حالی است که لی امسال در هفتمین دوره جوایز سالانه آکادمی یک اسکار افتخاری دریافت کرد.

جادا پینکت اسمیت بازیگر (که همسرش ویل اسمیت امسال برای بازی در «ضربه مغزی» نتوانست نامزد شود) نیز به طور علنی خواهان تحریم مراسم اسکار ۲۰۱۶ شد.

امسال برای دومین بار پیاپی تمام ۲۰ نامزد جوایز اسکار بازیگری سفیدپوست هستند. خیلی‌ها انتظار داشتند اسمیت برای «ضربه مغزی» در بخش بهترین بازیگر مرد نامزد شود. بجز اسمیت، مایکل بی. جردن یا تسا تامپسن برای «کرید»، ایدریس البا برای «جانوران بدون کشور» و بازیگران «یک‌‌راست از کامپتن» نیز نادیده گرفته شده‌اند.

سال گذشته نیز دیوید اویلوو برای فیلم «سلما» شانس زیادی برای نامزدی داشت، اما این اتفاق نیفتاد. در سال ۲۰۱۱ نیز ۲۰ نامزد بخش بازیگری همه سفیدپوست بودند. پیش از آن در سال ۱۹۹۸ چنین اتفاقی افتاده بود.

هرچند آکادمی اطلاعات مربوط به اعضای خود را منتشر نمی‌کند، اما لس آنجلس تایمز در سال ۲۰۱۲ گزارش داد از حدود شش هزار عضو آکادمی، ۹۴ درصد سفیدپوست، ۷۷ درصد مرد و ۸۶ درصد ۵۰ سال به بالا هستند.

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار ۲۸ فوریه (بامداد دوشنبه ۱۰ اسفند به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایل‌اند سنتر در هالیوود برگزار می‌شود. این مراسم از شبکه ای‌بی‌سی به طور زنده از بیش از ۲۲۵ کشور/منطقه در سراسر جهان پخش می‌شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها