تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۴:۴۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 98778

«جین فوندا» بازیگر ۸۰ ساله آمریکایی جایزه یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره فیلم لومیر فرانسه را در شهر لیون دریافت کرد.

به گزارش سینماسینما، به نقل از یورونیوز، «جین فوندا» بازیگر برنده اسکار یکی از چهره‌های سرشناسی بود که امسال به عنوان میهمان افتخاری جشنواره فیلم لومیر در شهر لیون فرانسه حضور داشت و از سوی برگزارکنندگان این رویداد سینمایی با دریافت جایزه دستاورد سینمایی مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین در طول برگزاری جشنواره فیلم لومیر، گزیده‌ای از فیلم‌ها با بازی «جین فوندا» از اولین آنها در دهه ۱۹۶۰ میلادی تا معروف‌ترین آنها در سینماهای شهر لیون که از آن به عنوان زادگاه سینما یاد می‌شود به روی پرده رفتند و «فوندا» نیز یک مسترکلاس در جشنواره برگزار کرد.

«جین سیمور فوندا» متولد ۲۱ دسامبر ۱۹۳۷ در نیویورک در اولین نقش سینمایی خود در فیلم «داستان بلند» با «آنتونی پرکینز» همبازی شد اما موفقیت فیلم وسترن «کت بالو» موجب شد تا او یک شبه ره صدساله را بپیماید و در فیلم «تعقیب» با بزرگان سینمای آن دوران از جمله «مارلون براندو» و «رابرت ردفورد» هم‌بازی شود.

«فوندا» در فیلم «مگر آنها اسب‌ها را خلاص نمی‌کنند؟» با بازی درخشان خود این فیلم را برای همیشه جزو یکی از آثار به یادماندنی سینما تبدیل کرد.

وی در سال ۱۹۶۷ وارد فعالیت‌های سیاسی شد و به جمع مخالفان رئیس جمهور آمریکا پیوست و با مخالفت شدید با جنگ ویتنام در تظاهرات ضد جنگ شرکت کرد.

«جین فوندا» در سال‌های ۱۹۷۱ برای فیلم «کلوت» و در سال ۱۹۷۸ برای فیلم «بازگشت به خانه» دو بار برنده جایزه اسکار شد و در سال ۱۹۹۵ توسط مجله انگلیسی«امپایر» به عنوان سی‌ودومین بازیگر برتر همه دوران انتخاب شد و در سال ۱۹۹۴ نیز سفیر صلح سازمان ملل نام گرفت.

وی در سال ۲۰۱۵ در فیلم «جوانی» به کارگردانی «پائولو سورنتینو» و همچنین فیلم «پدران و دختران» از «گابریلیه موچینو» ایفای نقش کرد و در چند سال اخیر در چندین سریال تلویزیون از جمله «گریس و فرانکی» نیز مقابل رفته است.

«فوندا» سال گذشته جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را به پاس یک عمر فعالیت سینمایی دریافت کرد که با اولین نمایش جهانی جدیدترین فیلمش «اروح ما در شب» ساخته «ریتیش باترا» در کنار «رابرت ردفورد» همراه بود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها