تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۱۰/۱۵ - ۱۰:۴۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 183290

گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته میلادی با افت ۳۶ درصدی مواجه شد و به اندکی بیش از ۳۰ میلیارد یوان (۴.۳۵ میلیارد دلار) رسید.

به گزارش سینماسینما، رسانه دولتی چین با استناد به ارقام اداره فیلم این کشور اعلام کرد که ۸۵ درصد از درآمد کل سال ۲۰۲۲ سینمای چین از محل فیلم‌های داخلی حاصل شده که فیلم «نبرد در دریاچه چانگ‌جین ۲» با فروش ۴.۰۷ میلیارد یوان (۶۳۶ میلیون دلار) پیشتاز بوده است.

در مقایسه با ۲۰۱۹ و پیش از همه‌گیری کووید-۱۹، فروش سینمای چین به بیش از نصف کاهش یافته است. جمع فروش سینمای چین در چنین مقطع زمانی در سال  ۲۰۱۹ به ۸.۱۱ میلیارد دلار رسیده بود.

گیشه چین برای بیشتر از یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۹ در حال رشد بود و این کشور با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین بازار بزرگ سینمای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۰ و دوباره در سال ۲۰۲۱، به دلیل خروج سریع‌تر از شرایط کرونایی، صنعت سینمای چین از آمریکای شمالی پیشی گرفت و بزرگترین بازار سینمایی جهان نام گرفت.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کمپانی «Comscore»، فروش کلی سینمای آمریکا درسال ۲۰۲۲ به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده که ۶۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است اما ۳۸ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از همه گیری کووید-۱۹ است و آمریکا عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را از چین گرفت.

آخر هفته گذشته، فیلم «آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون با ۱۵۲.۸ میلیون دلار و با عبور از فیلم «دنیای ژوراسیک: قلمرو» به پرفروش‌ترین فیلم خارجی سال چین تبدیل شد.

بازار سینمای چین در طول سال گذشته میلادی به شدت تحت تأثیر مسائل مربوط به کووید قرار گرفت، از جمله قرنطینه های طولانی در شهرهای مختلف و کاهش چشمگیر فعالیت سالن‌های نمایش فیلم. چین اخیراً سیاست‌های سختگیرانه کووید-صفر را لغو کرده که منجر به بروز مجموع‌های از مشکلات با افزایش شمار موارد ابتلا و نگرانی مخاطبان از ترک خانه‌های خود شده است.

در همان حال چین محدویت‌های زیادی برای اکران فیلم‌های هالیوودی اعمال کرده است و از سال ۲۰۱۹ تاکنون و اکران فیلم «انتقام جویان: آخر بازی»، هنوز هیچ فیلمی از محصولات مارول در این کشور اکران نشده است.

با نزدیک شدن به پایان سال، فیلم «حقیقت علی‌بابا» که گیشه موفقی برای آن برآورد شده بود، تاریخ اکران خود را ۳۱ دسامبر به زمانی دیگر در سال جدید میلادی موکول کرد.

نگرانی‌هایی نیز در مورد تعطیلات معمولاً پر سود سال نوی چینی وجود دارد که در اوایل سال ۲۰۲۳ و به طور رسمی از ۲۲ ژانویه آغاز می شود. در حال حاضر فیلم «زمین سرگردان ۲» را در آن تاریخ رزرو کرده که دنباله ای بر فیلم پرفروش ماجراجویی علمی-تخیلی ۲۰۱۹ است.

در حالی که نگرانی‌هایی از اوج‌گیری مجدد شیوع ویروس کرونا وجود دارد، آخر هفته گذشته آمار دلگرم کننده‌ای حاصل شد و فیلم «آواتار: راه آب» نسبت به هفته قبل ۴۲ درصد افزایش فروش را به ثبت رساند.

در میان ۵ فیلم پرفروش‌ سینمای چین در سال ۲۰۲۲، همگی از تولیدات داخلی بودند و «نبرد در دریاچه چانگ‌جین ۲» و پس از آن کمدی علمی-تخیلی «مرد ماه»، کمدی «خیلی عالی برای کشتن»، درام خانوادگی«روشن کردن ستاره‌ها» و فیلم هیجانی «بازگشت به خانه»، رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختضاص دادند.

منبع: ایسنا به نقل ددلاین

لینک کوتاه

 

آخرین ها