ابراهیم حقیقی طراح و گرافیست سینما بیان کرد که تلاش شده است تا بخش بزرگی از تاریخ طراحی اعلان و پوسترهای سینمایی فراموش و از حافظه پاک شود.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم حقیقی طراح و گرافیست پیشکسوت سینمای ایران درباره تاریخ طراحی اعلان و پوسترهای سینمایی بیان کرد: مرور تاریخ طراحی اعلان و پوسترهای سینمایی برای ثبت داشته های گرافیکی در این عرصه ضروری است به ویژه اینکه بسیار تلاش شده است تا بخش بزرگی از این داشته فراموش و از حافظه پاک شود.
وی درباره ضرورت شناخت تاریخ طراحی اعلان و پوستر در سینمای ایران گفت: با مرور تاریخ طراحی اعلان و پوسترهای سینمایی می توان درباره خیلی نکات صحبت کرد.
حقیقی ادامه داد: با مرور این سرفصل پژوهشی به درستی می توان دریافت که کدام یک از طراحان در چه مقطعی با چه فرمی کار کرده اند. به این معنا که عده ای از افراد پرتره نقاشی می کردند، برخی دیگر فقط ترکیب بندی داشتند، برخی دیگر پوسترها را بر اساس طرح های خارجی ایرانیزه می کردند و به سَردر سینماها می کشیدند.
طراح پوستر فیلم «مشق شب» با اشاره به موج نو در تاریخ طراحی اعلان و پوسترهای سینمایی گفت: پس از طی شدن این دوره موج نو از طراحان ظهور پیدا کردند که مرتضی ممیز، قباد شیوا، فرشید مثقالی، آیدین آغداشلو، و … از هنرمندانی بودند که در موج نو از تاریخ طراحی پوستر ظهور کردند و آثار به یادماندنی را به وجود آوردند.
حقیقی بیان کرد: طراحی به شیوه چاپ سیلک اسکرین ادامه داشت تا اینکه دوره دیجیتال پرینت فرا رسید. دورانی که به مدد دیجیتال شدن کارها طراحی ارزان قیمت نیز به سینما آمد که به اعتقاد من دوران تسلط پخش کنندگان ارزان قیمت از راه رسید و یک افول تاریخی را شاهد بوده ایم.
این طراح و گرافیست در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که فراز و فرودهای تاریخ طراحی و اعلان و پوستر در سینمای ایران باید کتاب شود، گفت: نیاز به ثبت داشته های گرافیکی در قالب کتاب جامع که مرجعی قابل دسترس باشد وجود دارد و طبعا برگزاری نمونه نشست هایی چون «تاریخ سَردر در سینمای ایران» ضروری است اما باید دید خروجی نشست هایی از این دست چیست و چه کسانی شرکت می کنند.
طراح پوستر فیلم سینمایی «تاتوره» در پایان اظهار کرد: به عنوان مثال اگر از دانسته های محمدعلی حدت و محمدعلی باطنی که هر کدام در گوشه ای مشغول فعالیت های هستند در نشست های این چنینی بهره برد و یا فرصتی فراهم شود تا تجربه افرادی مثل علی اکبر صادقی، محسن دولو، بهنام و شقاقی که ۵۰ سال پیش سَردر می کشیدند، مطرح شود، می توان گفت که تاریخ سَردر در سینمای ایران درست بررسی شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- روایت دیدار با اعضای «سینمای آزاد اصفهان»/ شیداهایی که حالا حوصلهشان ابریشده
- جشن زادروز علیاکبر صادقی در خانه هنرمندان برپا شد/ صادقی: خواب کودکانی را نقاشی میکنم که پدرانشان شهید شدند
- گرامیداشت زادروز علیاکبر صادقی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان
- ابراهیم حقیقی در گفتگوی تاریخ شفاهی موزه سینما مطرح کرد/ «هامون» برای من تجربه بسیار جذابی بود
- شهاب حسینی: عباس کیارستمی اندیشمند سینما بود
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی در مراحل فنی
- داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در جشنواره فجر ۳۹ معرفی شدند
- مروری بر رویدادهای روز پنجم جشنواره سینماحقیقت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- هشتمین شماره نشریه شیوه منتشر شد
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود