تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۱۹ - ۱۵:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 23624

محمدتقی زادهمحمد تقی زاده _ فیلم بارکد ساخته مصطفی کیایی در حالی آخرین هفته اکرانش را پشت سر میگذارد که از مرز فروش ۹ میلیارد گذشته و به باشگاه ده میلیاردی های سینمای ایران نزدیک میشود. آیا بهترین کمدی سال ۹۵ سینمای ایران تاکنون ، ده میلیاردی با سینماها وداع میکند؟


بحث این یادداشت درباره عدد و رقم و فیلم بارکد و نکات مثبت و منفی اش نیست. بحث درمورد پتانسیل بالا و بالقوه سینمای ایران است که با فیلمی چون بارکد به فعل تبدیل شده است. چرا بارکد؟
بارکد در حالی به فروش ده میلیاردی اش نزدیک میشود که تفاوت زیادی با فیلم های باشگاه ده میلیاردی های امسال سینمای ایران دارد . من سالوادور نیستم و پنجاه کیلو آلبالو به ترتیب با ۱۴ و ۱۳ میلیارد در ژانر کمدی و ابد و یک روز با کمتر از ۱۲ میلیارد مهمترین رقبای بارکد در باکس آفیس سینمای امسال هستند. اما بارکد برخلاف این فیلم ها نه تنها شرایط ویژه عید نوروز و تعطیلات ابتدای سال را نداشت بلکه در زمانی تقریبا مرده و همزمان با یورو ۲۰۱۶ اکران شد ولی نه ماه مبارک رمضان و نه تماشای بازی فوتبال مانع فروش بارکد در ابتدای اکرانش در سینماها نشد( شروع اکران بارکد ۱۹ خرداد است). به علاوه بارکد از یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی یعنی کانال های ماهواره هم محروم بود و اگر هم تعدا کمی آنونس از فیلم پخش شد با واکنش کارگردان و در زمان اوج درگیری برای پخش تیزر از ماهواره بود. با این حال بارکد راه خود را از میان همه این مشکلات باز کرد و الان میتوان عنوان بهترین و موفق ترین فیلم کمدی سال ۹۵ را چه از نظر جذب مخاطب (در شرایط یکسان) و چه از نظر ساختار هنری را به آن اطلاق کرد. این در حالی است که از میانه راه دراکولا به کارگردانی رضا عطاران و زاپاس به کارگردانی برزو نیک نژاد رقیب بارکد برای انتخاب مردم برای تماشای فیلم کمدی بودند.
بنابراین میتوان بارکد را نمونه کامل یک فیلم جذاب و پرفروش دانست که مردمی که به ظاهر با سینما قهر کردند را دوباره به سالن ها کشاند و همه تحلیل های فروش و زمان اکران را به هم زد. حال باید از کسانی که بدبینانه فروش فیلم های ابتدای سال را یک اتفاق میدانستند و ادامه روند آنرا غیرممکن میدانستند بطور جدی پرسید آیا فروش ده میلیاردی بارکد در شرایط معمولی و بدون تبلیغات خاص تلویزیونی و ماهواره ای دلالت بر میزان استقبال و تمایل مردم به سینما ندارد؟ و نشان از یک پشتوانه بالقوه و قدرتمند برای روشن نگه داشتن چراغ سینماها نیست؟

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها