تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۱۹:۰۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 78055

سال هاست جدول شماره ۱۷ در لایحه بودجه محور بحث ها، انتقادها و شاید حمایت دو گروه با نگاه های متفاوت فرهنگی است.

به گزارش سینما سینما؛ عده ای بر لزوم اختصاص بودجه به این نهادها تأکید داشتند و گروه مقابل بر توزیع بی حساب و کتاب بودجه به نهادهایی با عنوان کلی و «عدم نظارت بر هزینه کرد» این رقم اعتبار فرهنگی انتقاد می کردند.

این در حالی است که پس از مطرح شدن انتقادها در این سال ها در بودجه سال ۹۷ دولت این جدول را حذف کرد و اعتبارات آن را زیرفصل اعتبارات دستگاه ها و وزارتخانه های ذیربط گنجاند؛ اما کمیسیون تلفیق بودجه در اقدامی بزرگ، بودجه این نهادها را با پیشنهاد نمایندگان و تصویب کمیسیون حذف کرد، زیرا در شرایط اقتصادی فعلی، اختصاص چنین ارقامی به هیچ وجه به صلاح نبود.

حسن کامران در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: جدول ۱۷ همیشه در بودجه مشکل ساز بوده، بودجه این جدول را چندین دستگاه می گرفتند و هیچ گزارشی از نحوه هزینه کردها و کارهایی که انجام شده بود نمی دادند و در واقع نهادها و افرادی که این بودجه ها را دریافت می کردند، به هیچ کجا پاسخگو نبودند.

وی در ادامه گفت: بنابراین این جدول زمانی که در صحن بررسی می شد، آتشی به پا می کرد و اعتراضات زیادی به آن می شد. ما آن زمان هم اعتقاد داشتیم که این بودجه باید به عالم روستا، روحانی مستقر و کسانی که در روستاها کار فرهنگی می کنند، داده شود و هیأت های روستایی و روحانی های مستقر در روستاها و کلا کسانی که واقعا مستحق این بودجه ها بودند، از آنها استفاده کنند.

کامران در این باره افزود: امسال اما در لایحه بودجه این جدول وجود نداشت، ولی اعتبارات آن در قالب بودجه دستگاه ها گنجانده شده است، ولی کمیسیون تلفیق کلا این بودجه را حذف کرد و گفته شد تا سهم این بودجه صرف هزینه مسکن رزمندگان و معلولان شود. دلیل آن هم این بود که بودجه، نه به صورت کامل در اختیار این نهادها قرار می گرفت و نه می توانست به جای دیگری منتقل شود.

وی همچنین یادآور شد: این جدول وسیله ای شده بود برای جوسازی افراد، اما در واقع بودجه به این دستگاه ها هم تخصیص داده نمی شود و می شد آش نخورده و دهن سوخته و تنها بدنامی آن متوجه این دستگاه ها می شد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: اما اعتقاد من این است که بودجه فرهنگی باید در همان حوزه فرهنگی خود هزینه شود و به همین دلیل، ما آن زمان که جدول بود، اعتراض می کردیم، مثلا بودجه ای در اختیار سازمان تبلیغات بود و این سازمان باید بودجه را به یک نهاد دیگر می داد اما در قبال هزینه کرد این دستگاه ها مسئولیتی نداشت و دستگاه ها نیز پاسخگو نبودند. به نظر من، باید این پول صرف کارهای فرهنگی مانند سینما، تئاتر، یا بیمه هنرمندان و بیمه خبرنگاران شود، بهترین آن هم این است که این پول باید صرف بیمه خبرنگاران که در سال گذشته نیز کمترین درآمد را داشتند، می شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این پیشنهاد را ما داده ایم و هنوز هم فرصت هست. احتمالا نماینده ها پیشنهاد داشته باشند که اعتبارات جدول ۱۷ در حوزه فرهنگ بماند و صرف توسعه فرهنگی و رفاهی هنرمندان شود.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها