پس از ۳۰ سال در ایران، موزه سینما میزبان فیلمی از ساختههای امیر نادری در غیبت این فیلمسار شد و هنرمندان مختلفی در این گردهمایی که با یادی از فیلم «دونده» برگزار شد،حضور داشتند.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «کوه» آخرین ساخته امیر نادری که پیش از این در جشنوارههای مختلفی از جمله جشنواره ونیز هم حضور داشت، اثری خاص و در ادامه فیلمهای قدیمی این کارگردان سینمای ایران است. «کوه» بهعنوان اولین فیلم ایتالیاییزبان نادری، روایتگر ماجرای مردی است که با وجود تاریکی که پیرامونش را فراگرفته، تقلا میکند که آفتاب را به روستای خود بازگرداند و در این مسیر به جنگ طبیعت میرود.
در حاشیهی این مراسم و در گوشهای از حیاط موزه سینما و کنار پوستر فیلم«کوه»، یک قالب یخ بزرگ روی یک بشکه نفت قرار گرفته بود،همه آنهایی که با فیلم «دونده» امیر نادری خاطره داشتند، بادیدن این صحنه بلافاصله صحنههای به یادماندنی این فیلم برایشان تداعی شد.
در این مراسم سینماگرانی و منتقدانی چون ابراهیم فروزش،علی عباسی، لاله اسکندری، ملکجهان خزاعی، هوشنگ گلمکانی، خسرو دهقان، علیرضا زریندست، محمدعلی سجادی،بهزاد خداویسی،علی ژکان،مهرشاد کارخانی،عزیزالله حمیدنژاد،غلامرضا رمضانی،مجتبی میرتهماسب،محسن امیریوسفی،اسحاق خانزادی،نظام الدین کیایی و… در کنار اهالی رسانه و منتقدین حضور داشتند که پس از امضای پوستر فیلم «کوه» برای تماشای فیلم به سالن دعوت شدند.
اما پیش از آغاز نمایش فیلم، تصاویری از فیلم «کوه» و نقدهایی از رسانههای مطرح دنیا درخصوص آن به روی پرده رفت و پس از آن روایت مرحوم علی معلم از اکران فیلم در جشنواره ونیز را شاهد بودیم.
در ادامه شاهین امین که اجرای مراسم را برعهده داشت، به روی صحنه رفت او در بخشی از سخنانش اشاره داشت:« امیر نادری نمونه یک سینماگر تواناست که بدون داشت ژن خوب تنها با تکیه بر سختکوشی و توانایی خود توانست از کف خیابانهای آبادان تا حد یک سینماگر صاحب سبک و موثر بالا بیاید و خود را به سینما و جهان اثبات کند.»
او سپس با ادای توضیحی کوتاه درباره فیلم «کوه»، از علی عباسی تهیهکننده فیلمهای «تنگنا» و «تنگسیر» دعوت کرد به روی صحنه آمده و از امیر نادری بگوید.
مهمترین نکته صحبتهای عباسی از گذشته امیر نادری تا چند دقیقه پیش از اکران فیلم که تلفنی با او صحبت کرده بود، حول محور محبت و لحن گرم نادری بود: «انرژی، جوشش و ارتفاع حرفهای امیر نادری بر کسی پوشیده نبود و نبوغی که در وجود امیر فوران میزد برای همه روشن است. او علاوه بر توانایی یک شرف حرفهای داشت و تمام وجودش را برای اینکه فیلم درستی عرضه شود پای کار گذاشت. یادم هست برای فیلم «تنگسیر» او باوجود اینکه امکان حضور در هتل و استفاده از راننده شخصی داشت، اما با تدارکات فیلم در یک جا زندگی میکرد. سطح زندگی و سطح خلقی امیر نادری از ۵۰ سال پیش تاکنون، یعنی از زمانی که به عنوان یک عکاس ساده کارش را شروع کرد تا حالا که نامش در دنیا مطرح شد، هیچ تفاوتی نکرده است.»
سپس، علیرضا زریندست که نادری همیشه از او به عنوان معرفش به سینما یاد میکند، نیز به روی صحنه رفت و از طرف امیر نادری به حاضرین در سالن که کم کم به تعدادشان نیز افزوده میشد، خوشامد گفت.
زرین دست همچنین به مصادف شدن نمایش این فیلم با سالروز تولد امیر نادری اشاره و تاکید کرد:« بعد از نزدیک به سی سال یک تولد دیگر برای او اتفاق افتاده است.»
هوشنگ گلمکانی سومین کسی بود که روی صحنه رفت و درخصوص حضورش در کرمان و اکران این فیلم در سینمای هنروتجربه کرمان صحبت کرد.
این منتقد همچنین از مصاحبهای گفت که سالها پیش و پس از ساخته شدن فیلم «دونده» با امیر نادری برای مجله فیلم داشته است: «این نقل قول امیر نادری در آن مصاحبه است، اگر «دونده» باعث شود ده نفر فیلمساز خوبی شوند من کار خودم را کردم و فکر میکنم نادری این تاثیر را در میان علاقهمندان به سینما گذاشته باشد. امیر نادری بعد از فیلم «انتظار» به یک تم ثابت در فیلمسازی رسید و «کوه» نیز اثری در ادامه همان مسیر است، این فیلم را با همان زاویه نگاه آثار قبلی نادری ببینید.»
اکران دیگر فیلمهای امیر نادری در هنروتجربه
در ادامه این مراسم مجتبی میرطهماسب مستندساز و تهیهکننده آثار مستند از امیر نادری گفت و خودش را یکی از هنرمندانی دانست که با تاثیر از سینمای امیر نادری وارد این حرفه شده است. او از روزهایی یاد کرد که به واسطه حضور امیر نادری در منزل نظام کیایی- شوهر خواهرش- با سینمای او آشنا شده و در کارهای خودش از نادری الهام گرفتهاست:«همان سالها که نادری از ایران رفت، او در نامهای به بهمن مقصودلو نوشت من رفتم ولی یک روز برمیگردم. امیر نادری در آن نامه آدرس یک درخت در بوشهر را داده و نوشته بود، یک روز برمیگردم، زیر آن درخت دراز میکشم، پایم را به سینه آن میگذارم و میگویم ما خواستیم و شد، مرد بعدی کیست؟ و این امیر نادری است.»
در ادامه مراسم نوبت به چنگیز حسنی پخشکننده فیلم «کوه» رسید، او صحبتهایش را با یک خبر خوب برای علاقهمندان سینمای نادری آغاز و عنوان کرد که بعد از نمایش «کوه»، بقیه فیلمهای امیر نادری که در خارج از کشور ساختهشدهاند خریداری و در سینماهای گروه هنروتجربه اکران میشوند.
آخرین سخنران این مراسم نظام کیایی رئیس انجمن صدابرداران بود، خاطرهای از ساخت یکی از فیلمهای نادری و نبوغ او گفت،فیلمی که در زمان جنگ و در خوزستان و زیر بمباران شدید ساخته شد.
کیایی در پایان عنوان داشت: «کوه خود امیر نادری است.»
بعد از این صحبتها،تصویری از یادداشت امیر نادری به نمایش درآمد، یادداشتی که در آن فیلمش را به کامران شیردل، احمدرضا احمدی و برات پرتویی تقدیم کرده بود و پس از آن اکران فیلم «کوه» در گروه هنروتجربه رسما آغاز شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- جشنواره فیلم ارمنستان به پایان رسید؛ اهدای زردآلوی طلایی و نقرهای به دو سینماگر ایرانی/ تقدیر از امیر نادری
- اعطای جایزه به «تهران، یک تاریخ ناتمام» در جشنواره زردآلوی طلایی
- امیر نادری رئیس هیئت داوران جشنواره ارمنستان شد
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- پیام تصویری امیرنادری برای مراسم هفتمین شب قتل مهرجویی و محمدیفر
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





