تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۲۱:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 163019

سیزدهمین دوره جشنواره لومیر به مدیریت تی‌یری فرمو که از ۹ تا ۱۷ اکتبر (۱۷ تا ۲۵ مهر) برپاشده بود با موفقیت بی نظیری به پایان رسید و تعداد ۱۴۵هزار تماشاگر داشت.

به گزارش سینماسینما، این جشنواره که توسط برتراند تاورنیه فقید پایه‌گذاری شده و تی‌یری فرمو، مدیر آن است هرساله جمعیت بسیاری را به سالن‌های شهر لیون می‌کشاند و بدون مسابقه برپا می‌شود.

جشنواره لومیر ویژه نمایش آثار قدیمی و مرمت شده جهانی از یک سو و نمایش آثار جدید قبل از نمایش عمومی آنها در فرانسه است. جدا از این هرساله به یک سینماگر مهم جایزه‌ای ویژه به نام «لومیر» برای ستایش از آثار او می‌دهند که به گفته تاورنیه، معادل «نوبل سینما» است. امسال این جایزه به جین کمپیون که آخرین فیلمش «قدرت سگ» در جشنواره ونیز جایزه دریافت کرد و از تولیدات شرکت نتفلیکس است تعلق گرفت و ستایش ویژه ای در حضور خود فیلمساز به عمل آمد. در این مراسم که با حضور بیش از پنج هزار نفر در سالن تونی کارتیه برگزار شد، ژولیا دوکورنو فرانسوی که اخیرا در جشنواره کن برای فیلم «تیتان»، نخل طلا گرفت، روی صحنه به خانم جین کمپیون برنده قبلی نخل طلا (پیانو) جایزه لومیر را تقدیم کرد که با استقبال پرشور حاضران روبرو شد.

جین کمپیون برنده سیزدهمین جایزه لومیر، از نیوزیلند در زمان دریافت جایزه نمی توانست احساسات خود را کنترل کند. قبلا بزرگانی چون اسکورسیزی، تارانتینو، کلینت ایستوود و غیره این جایزه را دریافت کرده بودند. جدا از نمایش فیلم‌های بسیار در سالن‌های شهر لیون، این جشنواره هر ساله ده‌ها مهمان سینمایی از سراسر جهان را دعوت به حضور می‌کند.  تی‌یری فرمو که مدیر جشنواره کن هم است از موقعیت خود برای اعتلا بخشیدن به جشنواره لیون بسیار بهره می‌برد؛ به دلیل این موقعیت هیچ فیلمساز و کمپانی فیلمسازی به درخواست برای حضور در جشنواره لیون، نه نمی‌گوید.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها