پولاد امین در شهروند نوشت : بیمقدمه برویم سر اصل مطلب. چند روز پیش نشریه گاردین در گزارشی اعلام کرد سال گذشته برای فیلم سینمایی لوگان یا همان مرد گرگنما ٢٠ مورد شکایت از سوی خانوادهها ثبت شده است. سال پیش از آن هم ددپول با ۵١ و درام جیمز باندی اسپکتر با ۴٠ شکایت جنجالیترین فیلمها بودند. شکایتها از این فیلم بهدلیل خشونت بود که باید برای دیدن آن درجهبندی سنی بالای ١٨ سال تعیین میشد که نشده بود.
ماجرای ما و ماجرای آنها
سینمای ما نیز چنین فرصتی برای اعتمادآفرینی دارد. اما نتوانسته از این امکان استفاده مناسبی ببرد. درواقع در شرایطیکه همه معترفند بیشترین هزینهها و آسیبها را از توقیف و ممیزیهای سلیقهای خوردهایم، اما استفاده از تجارب موفق دیگر کشورها نیز برای ما محلی از اعراب نداشته. چنین شده که تجارب موفقی چون ردهبندی سنی برای نمایش فیلمهای سینمایی برای سینمای ایران چیزی تجملی و یا عنصری تبلیغی بوده است.
سوسولبازی
در اکران یکیدو سال اخیر بارها و بارها لزوم ایجاد درجهبندی سنی یادآوری شده که نمونههای آخرش بهوقت شام ابراهیم حاتمیکیا و البته پایتخت ۵ سیروس مقدم بودهاند؛ که این آخری از تلویزیون و در مهمترین باکس نوروزی پخش شد! دو اثری که از حیث خشونت عریان و آزارندهای که به نمایش گذاشته بودند، اعتراضات بسیاری را باعث شدند. بهخصوص که خشونت اینها قابل قیاس با خشونت کارتونی و بیخطر لوگان و بلوند اتمی هم نبود. اما آنها پرشکایتترین فیلمهای سال شدند و ما خشنترین آثار چند سال اخیر را بیکمترین مشکلی در کنداکتور نوروزی تلویزیون قرار میدهیم تا ثابت کنیم اهل این سوسولبازیها نیستیم و تهتهش اگر مسئولان ما از فیلمی خوششان نیاید، از بیخ و بن دخل آن فیلم را درمیآورند و کاری به خشونت و این جور چیزهای بچگانه در آثار ارزشی ندارند.
از حرف تا عمل
البته ما هم قانونی درباره درجهبندی سنی فیلمها داریم. همین چند وقت پیش محمدمهدی حیدریان از تعیین و دنبالکردن ردهبندی سنی برای فیلمها گفت و ابراز امیدواری کرد که این تدبیر در کاهش آسیبهای ممیزی و سانسور موثر باشد.
این گفتهها که نشان از باوری مستدل و آزمودهشده داشت، اما متاسفانه جدی گرفته نشد. در واقع چه بعد از این گفتهها و چه قبل، اعمال ردهبندی سنی در ایران بهانهای بوده برای تبلیغ در حالی که در بریتانیا از سال ١٩١٢ و در آمریکا از سال ١٩۶٨ این ردهبندی ممیزی و سانسور را از بین برده است.
جالب اینکه مواردی هم که ردهبندی سنی اعمال شده، همهچیز در حد شوخی، با ذکر خشکوخالی روی پوستر فیلمها پیش رفته است. مثلا اگر فیلمهایی چون پا تو کفش من نکن، یک مدت معلوم، لانتوری، پارکوی و حتی مصائب شیرین را که ردهبندی سنی برای آنها اعمال شده درنظر آوریم، میبینیم که هیچ ضمانتی در جلوگیری از ورود کمسنها وجود نداشته و واقعا همهچیز در حد شوخی بوده.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز