تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۶:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 18134

احمدرضا درویشکارگردان فیلم رستاخیر گفت: برای اکران فیلمم ناامید نیستم اما مسایل حقوقی که شاید به عدم اکران احتمالی یک اثر بیانجامد، باید پیش از ساخت فیلم تعیین شود.

به گزارش سینماسینما،  درباره جریان رو به رشد فیلمسازی و ساخت فیلم کوتاه در ایران، اظهار کرد: مهم ترین مولفه در فیلمسازی دو خصوصیت مهم است؛ یکی استفاده از صدا و دیگری استفاده از تصویر. در واقع هنرمندان با این دو خصیصه می توانند حرفشان را منتقل کنند. هنرمندانی که فیلم های بلند می سازند، کارشان سخت تر و پیچیده تر می شود اما این سختی با حصول نتیجه لذت بخش است. مهمترین عامل برای موفقیت، تسلط بر دو عنصر صدا و تصویر است.

وی با اشاره به هدف از بکارگیری امکانات جدید و تکنولوژی های امروزی در ساخت فیلم، به جی پلاس گفت: دنیای فناوری جدید آمده که کیفیت را ارتقا دهد، نه کمیّت را! اما شاهد آن هستیم که متاسفانه اکثر فیلمسازان جوان و گاهی فیلمسازان بدون تجربه، تصور معکوسی نسبت به این تکنولوژی دارند. آنها در واقع فکر می کنند تکنولوژی آمده که زمان را محدود کند؛ در حالی که اینطور نیست. تکنولوژی اگر درست استفاده نشود فرصت را می گیرد.

این کارگردان سینما تاکید کرد: تکنولوژی دیجیتال آمده تا یک هنرمندِ خلاق، دیگر محدودیت نداشته باشد و با خلاقیت خود و امکانی که تکنولوژی در اختیار او می گذارد، رویاها را به تصویر بکشد. یادمان باشد تکنولوژی فی نفسه خلاق نیست و این خود هنرمند است که باید با استفاده از ظرفیت های بی انتهای دیجیتال، خلاق باشد. در مقابل دیجیتال، نباید تسلیم شد و نباید خلاقیت خود را تحت الشعاع آن قرار داد.

درویش همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال اکران فیلم رستاخیز به جی پلاس گفت: حتما امیدی به اکران هست؛ بدون امید که نمی شود ادامه داد. مقوله رستاخیز شامل دو وجه است. در وجه اول تصمیمی است که دولت برای تعلیق نمایش این فیلم گرفته که باید بگویم سازندگان رستاخیز بر پایه اتکا و مطابقت این فیلم با قوانین کشور و مجوزهای قانونی در مرحله پروانه ساخت و نمایش در طول ده سال آن هم هماهنگ با ساختارهای قانونی، آن را ساخته اند و در مورد مسایل عرفی هم سعی کردیم تمام مناسبات و ساختارهای فرهنگی، فقهی و علمی در فیلم لحاظ شود. دولت بعد از یکسال دریافت مجوز نمایش، کسب جوایز متعدد داخلی و خارجی و همینطور کسب ۹ سیمرغ بلورین از جشنواره فجر، همچنان از اکران آن جلوگیری کرده و این در حالی است که در سال ۹۲ از “رستاخیر” رونمایی شد.

وی با بیان اینکه جدا از بحث های محتوایی، توقف نمایش فیلمش با وجود داشتن مجوزهای قانونی موجب وارد آمدن خساراتی به سازندگان آن شده است، توضیح داد: به هر حال بر اساس یک اعتماد متقابل و با مجوزهای دولتی این فیلم ساخته شده است. می بایست در ابتدا و قبل از جریان اکران فیلم، مسایل حقوقی منجر به عدم اکران احتمالی، مشخص شود. سرمایه گذاران این فیلم به ما و مجوزهای ما اعتماد کردند اما اکنون با این اتفاق ضرر کرده اند. متوقف شدن این فیلم تبعات زیان باری برای سازندگان آن داشت.

درویش با ابراز این عقیده که فیلمش مورد توجه و تایید علما و مسوولان کشور قرار گرفته است به جی پلاس گفت: با توجه به موارد فوق، معتقدم تصمیم دولت باید چشم انداز روشنی پیدا کند و تبعات حقوقی متقابل در نظر گرفته شود. بنابر توضیحاتی که ارایه کردم، اکران فیلم یک موضوعِ ثانوی قلمداد می شود. به هر حال تمام این مسایل در حال پی گیری است. سرمایه گذاران داخلی و خارجی از طریق مراکز مرتبط و ذی ربط و دوایر حقوقی جریان را دنبال می کنند.

سایت جماران

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها