تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۳۰ - ۱۵:۱۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 45966

جشنواره فیلم فجرشهاب اسفندیاری مدیر علمی و آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر خلاصه فعالیت‌های این بخش را تشریح کرد.

به گزارش سینماسینما، اسفندیاری گفت: سال گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر همکاری خود با دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر را آغاز کرد و برای اولین بار فیلم‌های برگزیده جشنواره در این دانشکده نمایش داده شد. همچنین در این دانشکده چندین نشست، سخنرانی و کارگاه آموزشی برگزار شد. این ارتباط برای هر دو طرف بسیار مفید و موثر بود؛ از جمله تجهیز و نوسازی سالن شهید فلاحت پور دانشکده سینما تئاتر.

دکتر اسفندیاری اضافه کرد: بر همین اساس و با تصمیم دبیر جشنواره جهانی، کمیته علمی و آموزشی با مدیریت بنده و با حضور دکتر محمدباقر قهرمانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکتر شهاب‌الدین عادل عضو هیات علمی دانشگاه هنر تشکیل شد که برنامه‌ریزی بخش‌های علمی و آموزشی جشنواره در این کمیته صورت می‌گیرد. مشاورانی چون دکتر عبدالحسین لاله نیز به این کمیته کمک می‌کنند.

او درباره بخش دارالفنون که یکی ازمهم‌ترین بخش‌های آموزشی جشنواره سال گذشته بود، چنین توضیح داد: دارالفنون امسال بخشی از کمیته علمی و آموزشی است و برنامه‌ریزی برای انتخاب و گزینش هنرجویان شرکت کننده دراین دوره همچنین انتخاب محتوای آموزشی آن برعهده این هیات گذاشته شده و با همکاری مازیار میری مدیر بخش دارالفنون، طی جلساتی فرایند‌های انتخاب و دعوت دانشجویان و همین طور محتوای جلسات مشخص شد.

اسفندیاری ادامه داد: هم اکنون دعوتنامه شرکت در دارالفنون، به دانشکده‌های داخل و خارج کشور و جشنواره‌ها و مراکز فرهنگی و هنری بین‌المللی ارسال شده و مانند سال گذشته از بین صد‌ها متقاضی، ۱۱۰ نفر بر اساس فیلمی که به عنوان نمونه برای ما ارسال کرده اند و رزومه‌شان انتخاب و در کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

اسفندیاری افزود: برنامه‌ریزی جدی‌تری شده که استادان و هنرمندانی که به عنوان مدرس این دوره‌ها دعوت می‌شوند، آمادگی بیشتری داشته باشند. به این منظور و با کمک دستیارانی مطالب کلاس‌ها تنظیم و به صورت جزوه، پاورپوینت و فایل‌های تصویری آماده می‌شود که این وسایل کمک آموزشی با هدف بهبود آموزش و کمک به استادان، مخصوصا هنرمندان است.

مدیر علمی و آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در کنار این بخش و همسو با محورهای اصلی جشنواره یکسری نشست‌های تخصصی و سخنرانی‌های علمی هم تعریف کردیم. از جمله: نشست‌هایی تخصصی درباره سینما و دین که هماهنگ با جایزه بین‌الادیان و حضرت محمد (ص) برگزار می‌شود و از مهمترین جوایزی است که در جشنواره جهانی سال گذشته داده شد. بر همین اساس تصمیم گرفتیم از یکی از اساتید شناخته شده در حوزه مطالعات سینما و دین که آثار شاخصی را در این حوزه و در خارج از ایران منتشر کرده، دعوت کنیم تا نشست‌هایی را در این خصوص برگزار کنند.

اسفندیاری ادامه داد: یک محور دیگر جشنواره مرور بر سینمای کره است که بر این اساس از دو استاد متخصص به همراه یکی از طراحان برتر صدای سینمای کره دعوت کردیم تا نشست‌های علمی و تخصصی را در این زمینه برگزار کنند.

شهاب اسفندیاری ارائه یک جایگزین در برابر سینمای هالیوود و اروپا را از دیگر محورهای نشست‌های تخصصی جشنواره عنوان کرد و افزود: جشنواره جهانی به عنوان یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های منطقه باید فرصتی برای دیده شدن سینمای کشورهای دیگر منطقه فراهم کند.

او یادآورشد: از همین رو در سال‌های اخیر مطالعاتی تحت عنوان «مطالعات سینمای جهان» یا مطالعاتی که تحت عنوان «غرب‌زدایی از مطالعات فیلم» شکل گرفته و تاکیدش بر این است که همه مطالعات سینمایی نباید بر سینمای هالیود یا اروپا متمرکز باشد و باید سینمای نقاط دیگر جهان هم شناخته شود. در این زمینه استادان بزرگی در دانشگاه‌های مطرح جهان پژوهش‌هایی انجام داده اند که در ایران کمتر شناخته شده است و ما از آن‌ها دعوت کردیم که نشست‌هایی دراین باره داشته باشند. برخی از این افراد در همین زمینه آثاری دارند که ترجمه شده و همزمان با حضور آن‌ها در ایران در بخش انتشارات جشنواره از آن‌ها رونمایی خواهد شد. به عنوان مثال کتابی با عنوان «غرب‌زدایی از مطالعات فیلم» که ترجمه شده و انتشارات معتبر «راتلج» آن را منتشر کرده است.

اسفندیاری در پایان اضافه کرد: در سال گذشته همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر، همایشی با عنوان «اکران فیلم خارجی در سینمای ایران» برگزار شد که امسال تمامی سخنرانی‌ها و میزگردهای آن در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها