مازیار میری مدیر بخش دارالفنون سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر جزییات برگزاری این بخش را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، مازیار میری گفت: سال گذشته بنا به تصمیم رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر و بر اساس اهداف تازه و بلندمدت جشنواره که تبدیل جشنواره جهانی به یک قطب مهم فرهنگی در منطقه است قرار بر این شد تا در جشنواره به آموزش و نگاه آکادمیک به سینما توجه ویژه شود. برهمین اساس دارالفنون شکل گرفت و تلاش کردیم این بخش به یک اردوی استعدادیابی تبدیل شود و فیلمسازان مستعد و جوان را در منطقه شناسایی کنیم که سال گذشته دارالفنون در دور اول برگزاری با استقبال و بازخوردهای بسیار خوبی مواجه شد.
میری ادامه داد: با توجه به آنکه بلافاصله پس از پایان جشنواره دبیرخانه دائمی تشکیل شد و کار جشنواره سیوپنجم را آغاز کردیم، برآن شدیم تا به سرعت نقاط قوت و ضعف این بخش را بررسی کنیم. البته به دلیل منحصر به فرد بودن ایده دارالفنون در منطقه، نمونههای مشابه در جشنواره های بزرگی چون برلین، ونیز و پوسان را بررسی و آنالیز کردیم. همچنین یک شورای علمی متشکل از آقایان دکتر شهاب الدین عادل، دکتر شهاب اسفندیاری و دکتر باقر قهرمانی تشکیل و از آنها خواسته شد تا به عنوان هیات علمی این شورا مشغول به کار شوند. ضمن آنکه قرار شد مشاورین جشنواره در سال گذشته به عنوان کارشناسان آشنا به سینمای کشورهای منطقه و کشورهای دیگر جهان، امسال برای برگزاری هرچه بهتر دومین دوره دارالفنون نیز به ما کمک کنند.
مثلا در حوزه فلسطین و لبنان، نادر طالبزاده کمکهای زیادی کرد، دکتر لاله در حوزه ترکیه، خانم گلپریان در بخش ژاپن و کره و … نیز مشاوران ما بودند.
کارگردان «سعادت آباد» گفت: امسال از سینماگران متخصص و استادان مطرحی از سراسر جهان دعوت کردهایم تا در دارالفنون تدریس کنند. همچنین با نظر و تاکید دکتر ایوبی رئیس سازمان سینمایی، امسال تلاش کردیم آشنایی با سینمای ایران به عنوان یک ماده درسی در کنار این آموزشهای تخصصی دیده شود و بتوانیم بیشترین استفاده فرهنگی را از حضور استادان و شرکت کنندگان خارجی در این رویداد، ببریم.
میری افزود: ازهمان دوره قبل میدانستیم امسال استقبال بیشتری از دارالفنون خواهد شد، مخصوصا در کشورهای منطقه. به همین دلیل به شناسایی مناطقی که به صورت آکادمیک سینما تدریس میکنند پرداختیم و برای هر منطقه سهمیهای در نظر گرفتیم. اما تغییری که امسال نسبت به سال گذشته داریم این است که پس از سهمیه بندی و اعلام افراد از سوی این آکادمی ها، هیات انتخاب به اتفاق برخی از مدیران جشنواره این افراد را گزینش میکنند. این افراد حتما باید رزومه و مدرک تحصیلی مرتبط با سینما داشته و نسبت به هم دارای شرایط یکسانی باشند.
وی با اشاره به اینکه به دلیل حجم بالای ثبت نام ظرف چند روز آینده سایت بسته خواهد شد، افزود: امسال نسبت به سال گذشته با استقبال چشمگیر کشورهای دیگر مواجه شدیم . در سال گذشته فقط ۱۰ کشورتقاضای شرکت در دارالفنون را داشتند درحالی که این میزان امسال ۳ برابر شده و بیش از ۳۰ کشور برای شرکت در این دوره از دارالفنون ثبت نام کرده اند.
مدیر بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: جدا از کشورهای منطقه مانند فلسطین و لبنان که سهم بیشتری برایشان در نظرگرفتیم و نگاه ویژهای به آنها داریم کشورهایی از آسیای دور مانند چین، ژاپن، کره، هند، مالزی، نپال، اندونزی، مراکش، بوتان و….همچنین چندین کشور اروپایی مانند یونان، ایرلند، روسیه، هلند، بوسنی، مونته نگرو، صربستان، بلژیک و…تقاضای شرکت در دارالفنون را داشتهاند. همچنین بیشترین تقاضاهای رسیده دراین دوره از کشورهای روسیه، ترکیه، هلند و صربستان بوده است.
کارگردان حوض نقاشی متذکر شد: با توجه به استقبال زیاد کشورهای دیگر، همچنان نگاه ویژه دبیر و مدیران جشنواره به شهرهای مختلف و دورافتاده ایران است که جوانان مستعدی دارند اما شرایط تحصیل سینمایی برای آنها مهیا نیست.
میری با اشاره به این که امسال کلاسهای دارالفنون دو روز زودتر از آغاز رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر شروع میشود و دو روز قبل از پایان رسمی جشنواره به اتمام میرسد گفت: تغییر دیگری که امسال نسبت به سال گذشته داریم این است که پس از انتخاب و اعلام ۱۱۰ نفر منتخب برای شرکت در کلاسها، به آنها کار کلاسی خواهیم داد. یعنی این افراد قبل از ورود به دارالفنون و شرکت در کلاسها باید بر اساس پنج موضوعی که به آنها اعلام شده با یک طرح و ایده وارد کلاس شوند.
کارگردان «سارا و آیدا» همچنین در مورد برنامه کلی آموزشی دانشجویان دارالفنون چنین گفت: درابتدای ورود به کلاس، آنها به ۵ گروه تقسیم خواهند شد که هر گروه زیر نظر یکی از ۵ استادی که همگی آنها از بهترین فیلمنامه نویسان سینمای ایران و جهان هستند، کار خود را آغازکرده و در دو روز اول به همراه این اساتید طرح و ایده شان را کاملتر خواهند کرد.
پس از آن در ۴ روز باقی مانده از کلاسها دانشجویان به همراه مدرسان فیلمسازی که از بهترین کارگردانان، تهیه کنندگان واستادان دانشگاههای سینما هستند ایده فیلم خود را پخته تر خواهند کرد.
مازیارمیری همچنین کارعملی دانشجویان با همراهی اساتید و هنرمندان سینما، دیدن فیلم و بازدید از نقاط دیدنی تهران را از دیگر برنامه های دارالفنون برشمرد.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره film@fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، ۲۱-۲۸ آوریل ۲۰۱۷ (۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- مازیار میری: برای ساخت فیلم مبتذل رقابت وجود دارد!/ فروش این فیلمها بیلان مدیرها میشود
- انتقاد شدید مازیار میری از فیلمهای مبتذل/ آدم خجالت میکشد که حتی فیلمنامه آن را بخواند
- اولین سالگرد درگذشت ارشا اقدسی برگزار شد/ مازیار میری: ما هنرمندان بیمعرفتیم
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- «خسوف» آئینهی جامعه است؟
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا