بنیاد سینمایی فارابی از ابتدای سال ۹۷ تاکنون از ۱۴ عنوان فیلم و فیلمنامه با موضوع مقاومت و دفاع مقدس حمایت کرده است.
به گزارش سینماسینما، طی سال جاری بنیاد سینمایی فارابی ۱۰ عنوان فیلمنامه در حوزه مقاومت و دفاع مقدس و ۴ اثر سینمایی را در این گونه سینمایی مورد حمایت قرار داده است.
همچنین شورای تخصصی سینمای مقاومت در یک سال گذشته، ۲۰ جلسه برگزار کرده است.
هدف از تشکیل کارگروه سینمای تخصصی مقاومت، برنامهریزی و تولید محصولات سینمای ایران در این حوزه است و به همین منظور اعضای این کار گروه ترکیبی از کارشناسان فرهنگی، هنرمندان و مسئولان دغدغهمند در این حوزه هستند. این اتاق فکر در مورد تولیدات حوزههای مختلف سینمای پایداری، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است و تقویت و پشتیبانی فیلمهای این حوزه نیز در دستور کار این کارگروه خواهد بود.
بهینهسازی و گسترش دامنه اثر سینمای مقاومت میتواند هم در برنامهریزیهای کوتاه مدت و هم در برنامههای بلند مدت موثر باشد. طراحی راهبردها و سیاستها در حوزه سینمای مقاومت، تعیین اولویتها و شیوههای عملکرد و تبیین رویکردها در این حوزه نیز در دستور کار این گروه تخصصی است.
تشخیص اولویتهای موضوعی، بررسیهای فنی و فرهنگی و تبیین روش کار در این عرصه به سینمای مقاومت کمک موثری خواهد کرد. هدف نهایی این جلسات، همگرایی و همافزایی نیروهای موثر در توسعه و تعمیق سینمای مقاومت است.
فیلمهای مورد حمایت در حوزه سینمای مقاومت عبارتند از: «کنجانچم» به کارگردانی یاسمن نصرتی و تهیه کنندگی عبدالرضا آشتیانی، «بی تار» به کارگردانی جمیل رستمی و تهیه کنندگی سید حامد حسینی، «روزگار سخت» به کارگردانی عبدالرسول گلبن و تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان و «فتح هرمز» به کارگردانی محمد بزرگنیا و تهیه کنندگی حسن بشکوفه که در مراحل مختلف تولید قرار دارند.
همچنین فیلمهای مقاومت مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی که در سال گذشته آماده نمایش شده یا به نمایش درآمده است عبارتند از: «ویلاییها» ساخته منیر قیدی و تهیه کنندگی سعید ملکان، «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر و تهیه کنندگی سیدحامد حسینی، «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی و تهیه کنندگی محمد خزاعی، «ماهورا» ساخته حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی و «دریاچه ماهی» ساخته مریم دوستی و تهیه کنندگی سعید سعدی.
۱۰ عنوان فیلمنامههای مورد حمایت در حوزه سینمای مقاومت در سال ۱۳۹۷ شامل «۵۷»، «بی تار»، «جمعه فراموش شده»، «جنگ سری»، «حورا»، «خط نجات»، «دستمال سرخها»، «روز جدایی»، «صفیر» و «تیغ کهنه» است.
همچنین ۱۲ پروژه دیگر در حوزه سینمای مقاومت نیز در دست بررسی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- سینمای جنگ در آینده فرضی
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





