تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۱۵:۳۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 66106

محمد اطبایی در آستانه‌ برپایی جشنواره‌ فیلم «بوسان» نوشتاری را منتشر کرد.

به گزارش سینماسینما، این کارشناس بین‌المللی سینمای ایران در این نوشتار که با عنوان «جشنواره فیلم بوسان، بدون کیم جی سئوک، بدون امضا!» نوشت: «بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان که پیش از این پوسان نامیده می‌شد، از ۲۳ تا ۲۹ مهر در کشور کره جنوبی برگزار خواهد شد و این بار بدون کیم جی سئوک!

یکی از بنیانگذاران جشنواره، معاون جشنواره، برنامه‌ریز اصلی جشنواره و بالاتر از همه کاشف، همراه و پشتیبان صدها، بدون اغراق صدها سینماگر آسیایی و معرف آنها به جهان سینما! کیم جی سئوک در عین ناباوری و در جشنواره فیلم کن امسال پر کشید و رفت، در روزی که با بسیاری از ما قرار داشت و سر قرارش نیامد، اما جی سئوک با آن صورت آرام و مهربان، سینمای ایران را به مردم کره شناساند.

سینمای ایران را در دانشگاه‌های هنری کره درس داد و موجب شد تا حتی زبان فارسی در دانشگاه‌های کره تدریس شود. آیا سینما مهم‌ترین ابزار دیپلماسی فرهنگی دنیا نیست؟ نگارنده این بخت را داشت تا از اولین دوره جشنواره بوسان با کیم جی سئوک همکاری داشته باشد و چه شور و چه عشقی داشت به سینما و فرهنگ ایران، به ایران و مردم ایران. به دفعات به ایران سفر کرد و دوست نزدیک شمار زیادی از سینماگران ایرانی بود و این عشق تا آنجا بود که گروهی را به ایران آورد و فیلم مستند درباره فرهنگ ایران تولید کرد. جشنواره فیلم بوسان امسال چیزی کم خواهد داشت، ستون و هویت و امضای جشنواره بوسان را دیگر آنجا نخواهیم دید.

جشنواره فیلم بوسان جایزه‌ای دارد که همه ساله به فردی خارجی اعطا میشود که در معرفی سینمای کره سهم قابل توجهی داشته است و امسال هم به کریستف ترهشته، مدیر بخش فروم جشنواره برلین داده میشود. جشنواره جهانی فیلم فجر هم می تواند این جایزه را راه‌اندازی کند و کم نیستند افرادی مانند کیم جی سئوک در معرفی سینمای ایران تلاش بسیاری داشته‌اند و ای کاش او دریافت کننده اولین جایزه هم باشد.

جشنواره فیلم بوسان را مهم‌ترین جشنواره فیلم آسیا میدانند و حرف گزافی نیست. جشنوارهای برای ارتقای سینمای آسیا با بخش‌های مختلف، از بخش رقابتی “جریان‌های جدید” که ویژه فیلم‌های اول و دوم کارگردان‌های آسیایی است تا “پنجره‌ای به سینمای آسیا”، بخش سینمای کره، واید انگل، فلاش فوروارد تا بازار فیلم و بازار پروژه‌های سینمایی و آکادمی و برنامه‌های آموزشی. جشنواره بوسان همواره توجه ویژه‌ای به سینمای ایران داشته است و امسال نیز نام ده سینماگر ایرانی در میان کارگردان‌های منتخب جشنواره دیده میشوند.

کیم جی سئوک در آخرین تماس خود با نگارنده فیلم “سد معبر” ساخته محسن قرایی را به بخش “جریان‌های جدید” دعوت کرد و طبیعی بود که هم جایگزین او و هم من پخش‌کننده بین المللی فیلم، لحظه‌ای تردید برای نمایش اول بین المللی فیلم “سد معبر” در بوسان نداشتیم. ده فیلم در این بخش برای دو جایزه بهترین فیلم به نمایش در میآیند و اولیوراستون به عنوان رییس هیات داوران و بهمن قبادی، انیس گدار (مدیر فیلمبرداری معروف فرانسوی) ، لاودیاز (کارگردان سرشناس فیلیپینی) و یانگسون- وو (کارگردان کره ای) به قضاوت فیلمها خواهند نشست.

بخش “پنجره‌ای به سینمای آسیا” از جذابترین بخشهای جشنواره بوسان بوده است و همواره به صورت غیر رقابتی برگزار شده است اما امسال به احترام کیم جی سئوک، جایزهای به نام وی به دو فیلم برگزیده این بخش اعطا میشود.

تونی رینز، منتقد نام آشنای آمریکایی، دارسی پاکت، منتقد آمریکایی و گاریننوگروهو، کارگردان شناخته شده اندونزی به دو فیلم این بخش جایزه “کیم جی سنوک” را به همراه ده هزار دلار اعطا خواهند کرد. فیلم “ورای ابرها” ساخته مجید مجیدی به عنوان محصول هند که دومین نمایش جهانی خود را بعد از جشنواره لندن خواهد داشت، فیلم “بدون تاریخ، بدون امضا” ساخته وحید جلیلوند که در جشنواره ونیز غوغا کرد و دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد را برای نوید محمدزاده دریافت کرد، فیلم “لرد” ساخته محمد رسول اف، که جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه جشنواره کن را گرفت و فیلم “آنها” ساخته آناهیتا قزوینی‌زاده و محصول آمریکا و قطر که در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن نمایش داشت، در این بخش سینمای ایران را نمایندگی میکنند.

در بخش غیر رقابتی “فلاش فوروارد”، فیلم “آیه‌های فراموشی” ساخته موفق علیرضا خاتمی به عنوان محصول فرانسه، آلمان، هلند و شیلی به نمایش در میآید که در جشنواره فیلم ونیز سه جایزه بهترین فیلمنامه، جایزه فیپرشی بهترین فیلم اول و جایزه اینتر فیلم را از آن خود ساخت.

در بخش رقابتی “واید انگل” فیلم کوتاه ۱۸ دقیقهای “جاده” ساخته آرش خیاطان اولین نمایش جهانی خود را خواهد داشت و فیلم “نگاه” ساخته فرنوش صمدی به عنوان محصول ایران و ایتالیا، “تهران تابو” انیمیشن جنجالی ساخته علی سوزنده که در بخش هفته منتقدان کن به نمایش درآمده بود و فیلم مستند ۸۶ دقیقهای “بهروز: افسانه‌ای روی پرده” ساخته سپهر میکاییلیان و محصول آمریکا حضور دارند.

فیلم “بهروز” افسانه‌ای روی پرده” به بهروز وثوقی بازیگر سینمای ایران می‌پردازد که جدا از خود وی، ناصر ملک مطیعی، پرویز پرستویی، فاطمه معتمد آریا، مونیکا بلوچی، آرش لباف، حامد بهداد و گلشیفته فراهانی نیز در این مستند درباره بهروز وثوقی خواهند گفت و شمار زیادی از سینماگران ایرانی نیز در ساخت این مستند همکاری داشته‌اند مانند کوهیارکلاری به عنوان فیلمبردار، اسفندیار منفردزاده و محسن نامجو به عنوان آهنگساز و بهمن اردلان صداگذار.»

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها