امتداد نوشت :ماجرای اختلاف بر سر پخش زنده و یا ضبطشده برنامههای ثریا و جهانآرا که از دیماه سال ۹۸ آغاز شده بود به تازگی اسناد جدیدی را از جنگ قدرت درون صداوسیما که به صورت انحصاری و به دور از نظارتها به صورت سلیقهای اداره میشود، بالا گرفته است.
به گزارش سینماسینما ،دی ماه ۹۸ بعد از شلیک به هواپیمای اوکراینی، پخش سه برنامه عصرانه، جهانآرا و ثریا متوقف شد. عوامل این برنامهها با اتصالی که به منابع رسانهای قدرت داشتند، در سایتها و خبرگزاریها مدعی شدند که این عمل با فشار دولت به صداوسیما رخ داده است. فارس، تسنیم، مشرق و سایتهای اقماریشان این موضوع را طرح و به آن دامن زدند. تا آنجا که حسامالدین آشنا در یادداشتی پاسخ آنها را داد و اعلام کرد که دولت هیچ نقشی در این ماجرا نداشته است.
فاز بعد این بود که تهیهکنندگان نامهای از طرف خانوادههای شهدا منتشر کردند که در آن خواستار پخش مجدد و زنده این دو برنامه بودند. اما کانال اصولگرای وابسته به تهیه کنندگان صداوسیما در خبری پنبه آنها را زد و نشان داد جنگ قدرت درون آنها (احتمالا به قصد خدمت نه شوق منابع مالی) زیاد است.
موضوع اصلی محدود شدن به برنامههایی که به صورت ضبطشده پخش میشد این بود که در چند برنامه اظهارنظرهایی از سوی مجریان و مهمانان منتشر شد که جنجال زیادی ایجاد کرد. در یکی از آنها مجری برنامه از مردمی که مثل آنها فکر نمیکنند خواسته بود «جمع کنند و از ایران بروند». در برنامهای دیگر صادق کوشکی میهمان برنامه علیه رخشان بنیاعتماد حرفهایی زد که اهانت بیسابقهای بود.
بعد از فشار عوامل برنامه در رسانههای زنجیرهای اصولگرا، و انتشار نامهای حمایتی از این برنامهها با امضای ۱۰۹ خانواده شهید، کانال «صرفا جهت اطلاع» متنی را در این باره منتشر کرد و نوشت «برخی از خانوادههای شهدا با صداوسیما تماس گرفتند و از این نامه اظهار برائت کردند» جالبتر اینکه این کانال مدعی شد عوامل برنامه در این شرایط اقتصادی دویست میلیون تومان هزینه کردند تا رسانهها به دفاع از آنها بپردازند.
در طرف دیگر، مجریان مدعی شدند فردی از سازمان صداوسیما با نام اختصاری «م.ح.ر» (که همان محمدحسین رنجبران است) با خانوادههای شهدا تماس گرفته و به آنها گفته است که در مورد این حمایت تجدید نظر کنید چرا که عوامل برنامه فساد مالی دارند.
لذا رفتهرفته روشن میشد که حمله و متهم کردن دولت، پشت پردههای مالی در میان دو جریان داخلی صداوسیما داشت. حالا اطلاعات جدیدی از سوی عوامل برنامه منتشر شده که نشان میدهد پای مجریان و تهیهکنندگان بخش دیگری از صداوسیما علیه این برنامه در میان بوده است.
محسن مقصودی مجری این برنامه در یادداشتی توضیح داد که از حراست سازمان خواسته شده تا با همکاری پلیس فتا موضوع متنی را که در کانال «صرفا جهت اطلاع» منتشر شده بود، پیگیری کنند. او نوشت: «با اسنادی که مدیر کانال تلگرامی پس از شکایت ما در اختیار گذاشت فردی که برای انتشار خبر جعلی به کانال مربوطه پول پرداخت کرده است، شناسایی و دیروز به پلیس فتا احضار شد. خانم ۲۲ سالهای که عامل اوامر دیگران است و برای بخشی از سازمان و همچنین دو برنامه سیما، (به صورت پارهوقت و یا پروژهای) کار رسانهای میکرده و با تعداد زیادی از صفحات اینستاگرام و کانالهای تلگرام در ارتباط است. اینها تاسف ما را بیشتر کرد! عجیبتر آنکه پس از احضار ایشان، یکی از مجریهای مشهور شبکه یک که سابقه دوستی با هم داریم و مجری یکی از همان دو برنامه ایست که این خانم برایش کار میکرده تماس گرفت و خواسته که پادرمیانی کند. او گفت که این مساله کار یکی از عوامل داخل سازمان صداوسیما بوده.»
تا اینجا هر دو طرف یکدیگر را متهم به فساد مالی و پخش پول برای انتشار خبر کردهاند تا به قصد و شوق خدمت به ملت برایشان برنامه تهیه کنند. به آنها خسته نباشید باید گفت که حتی برای نشستن سر سفره بیتالمال هم اینگونه با یکدیگر رقابت و در عین حال با بیاخلاقی دیگران را متهم میکنند.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





