عزیزالله حاجی مشهدی منتقد و مدرس سینما گفت: فضای مجازی از یک سو فرصتهایی ایجاد کرده برای علاقهمندان به سینما اما از سوی دیگر، باعث نوعی «شبه منتقد پروری» شده است.
به گزارش سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی، منتقد و مدرس سینما درخصوص وجود رسانهها غیررسمی که بدون نام و نشان مشخص به نقد و تحلیل فیلمها و جشنوارهها در فضای مجازی میپردازند؛ گفت: ورود فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به عرصه رسانه، بدون تردید مرزهای سنتی تولید و انتشار نقد فیلم را تغییر داده است. دیگر ضرورتی ندارد نویسنده نقد، هویت مشخصی داشته باشد یا از دل تحریریههای رسمی و دارای مجوز و امتیاز قانونی بیرون آمده باشد. این فضا از یک سو فرصتهایی ایجاد کرده برای جوانترها یا علاقهمندان به سینما که امکان بیان نظر خود را داشته باشند، اما از سوی دیگر، باعث نوعی «شبهمنتقدپروری» شده که بر پایه هیجان، داوریهای شتابزده و گاه کینهتوزانه شکل میگیرد.
وی افزود: در نتیجه، نقدهای دقیق، دانشگاهی (Academic) و عمیق که حاصل سالها مطالعه، تجربه زیسته و نگاه تحلیلیاند، در میان حجم بالای صداهای غیرتخصصی، کمتر دیده میشوند یا در سایه قرار میگیرند. فضای مجازی سرعت را بر دقت و محتوای عمیق ترجیح میدهد و در این میان، قربانی اصلی «اعتبار نقد» است. بهنوعی میتوان گفت که در این شرایط، نقد معتبر در اقلیت قرار گرفته، نه بهدلیل ضعف، بلکه به دلیل سازوکارهای دیدهشدن در این فضای شتابزده.
این منتقد درباره راه مبارزه با این منتقدان که نگاه غیرحرفهای به فیلمها دارند، بیان کرد: راه مبارزه با این جریان غیرحرفهایی، نه در حذف یا سانسور، بلکه در تقویت ساختارهای نقد جدی و آموزش ذوق و سلیقه مخاطب است. نخست باید نهادهای فرهنگی، جشنوارهها، مطبوعات تخصصی و دانشگاهها نقش فعالتری در تربیت نسل جدید منتقدان ایفا کنند. ما نیازمند آن هستیم که نقد، همانند فیلمسازی، بهمثابه یک حرفهای جدی آموزش داده شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، لازم است نقدهای جدی و تحلیلی در قالبهای متنوعتر (ویدیو، پادکست، گفت وگوهای چندرسانهیی) بازتولید شوند تا بتوانند با زبان امروز و ابزارهای امروز با مخاطب ارتباط برقرار کنند. نمیتوان با ابزارهای دیروز در میدان امروز رقابت کرد. بنابراین، بهجای آن که تنها از ابتذال نقد در فضای مجازی شکایت کنیم، باید تلاش کنیم نقد حرفهایی را به سطحی از جذابیت و دسترسی برسانیم که بتواند در میدان عمومی صدا داشته باشد.
حاجی مشهدی در پایان گفت: در نهایت، سکوت و انفعال منتقدان حرفهایی در برابر این فضای شلوغ، بزرگترین امتیازی است که به شبهمنتقدان داده میشود. حضور فعال، تولید مستمر و گفت وگو با مخاطبان، بهترین شیوه ی رویارویی با این وضعیت است.
منبع: برنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای راهیافته به بخش مسابقه دانشجویی «سینماحقیقت»
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- یادداشتی بر «تهران سیمین»؛ خاطرههای پریده رنگِ تهران از یاد رفته!
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- انیمیشنهای ایرانی در بخش مسابقه جشنواره یونانی
- سفرهای جشنوارهای «گلهای کاغذی» ادامه دارد
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «بوم ایرانی» اکران آنلاین میشود
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- «گلهای کاغذی» در راه ایتالیا
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





