این سینماگر برجسته کشورمان ضمن تأیید پدیده «فیلمسوزی» در اکران سینمای ایران، میگوید: «فیلمسوزی فقط امسال نبوده، بلکه سالها و بارهاست که بوده و اتفاق افتاده است. منظور این است که در فصل بهار و تابستان که از عید نوروز هم برخوردار است، هر سال از یکسری فیلم استقبال میشود که البته تعداد این فیلمهای نیمه اول سال کم است؛ چون این فیلمها از فروش خوبی برخوردار میشوند و مدت زمان اکرانشان نیز طولانیتر است و از تعداد سینماهای بیشتری نیز برای اکران برخوردار خواهند شد و همه اینها دست در دست هم میدهد که این فیلمها که البته میتوانند استحقاقش را هم داشته باشند، با اقبال همراه شود».
داوودنژاد ادامه میدهد: «پاییز هم میتواند از اکران خوبی برخوردار باشد؛ اما یکباره با محرم و صفر مواجه میشود و همین دلیلی میشود که مردم کمتر به سینماها بروند و از آن سو نیز تعداد فیلمهایی که قرار است در نیمه دوم سال اکران شوند، بیشتر خواهد شد و این یعنی تعداد فیلمها بسیار و از آن طرف هم تعداد سینماها کمتر و زمان اکران نیز کوتاهتر خواهد شد و این خود وضعیتی است که در آن جنگ بین تهیهکننده و سینمادار برای نمایش فیلمها اتفاق میافتد. نتیجه آن فیلمسوزی است و علتش هم این است که دچار بنبست شدهایم؛ چون از یک سو تولیدات ما نسبتا زیاد و از سوی دیگر، تعداد سینماهایمان محدود است و اگر اکران خوب هم نباشد، بازگشت سرمایهای نیست و مجموعه سینما امید چندانی جز از پخش در سینماها و همان نیمه اول سال ندارد؛ بنابراین طبیعی است که جنگ گلادیاتوری و فیلمسوزی اتفاق بیفتد».
او این مسئله را ناشی از دو دلیل میداند: «اول اینکه چرا سالن سینما ساخته نمیشود؟ دوم اینکه چرا حاضر به کنترل همین تعداد سالن، به لحاظ بررسی آمار فروش نیستیم؛ یعنی برای مثال از ۳۰۰ سالن فقط هفت درصد فروش و از صد سالن بقیه ۹۳ درصد فروش عاید میشود و از این صد سالن پرفروش هم فقط تعداد محدودی سالن در ۱۰ تا ۱۲ شهر وجود دارد؛ یعنی تازه ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش در شهرستانها و ۷۰ درصد فروش در تهران است! این یعنی در سطح مملکت کسی سینما نمیرود؛ اما این همه در سطح کشور از طریق بازار ویدئو و البته به صورت آنچه غیرقانونی و سرقت است، از سوی قاچاقچیان و سارقان عرضه میشود و این به ناامنی بازار سینما برمیگردد. در حالی که اگر ویاودی وجود داشت، همه میتوانستند بدون اتکا به اکران و این همه جنگ گلادیاتوری، فیلمهایشان را در اختیار مخاطبانشان قرار دهند. به همین دلیل اکران حالت ویترین پیدا میکند و برای تهیهکننده نیز اینکه هر فیلمی مدت کوتاهی بدرخشد و بلافاصله از طریق بازار ویاودی در اختیار مردم قرار بگیرد، کفایت میکند و اینگونه جلوی این بازارهای دربوداغانکننده گرفته خواهد شد».
این فیلمساز با اظهار تأسف از اینکه اکنون بازار ویدئو دست قاچاقچیان فیلم است، میگوید: «تلویزیون هم از فیلمهای ما حمایتی نمیکند و آنها را نمیخرد و تبلیغاتی از آنها پخش نمیکند. سایتهای اینترنتی هم برای فروش پهنای بازار، فیلمهای ما را مجانی پخش میکنند و از آن سو نیز در بیمارستانها، اتوبوسها، قطارها، هواپیماها و کشتیرانی بهطور رایگان این فیلمها را پخش میکنند؛ درحالیکه اینها باید رایت بخرند. به همین دلیل تنها ظرفیت، همین تعداد سالن سینمای محدود است؛ بنبستی که در واقع دارد فیلمها را ویران میکند و در آن فیلمها سوخته میشوند و راهی هم جز نابودی نیست تا مادامی که تنها ظرفیت همین سینماها باشند». وقتی از داوودنژاد درباره «رانتخواری» در اکران و ارتباطهای پشتپرده برای گرفتن نوبت اکران میپرسیم، این پرسش را از «عجایب» میداند؛ چون بدیهی است در این وضعیت نابسامان که سالنها محدود و ویدئو هم در دست قاچاقچیان است، راهی جز این باقی نمیماند! به همین دلیل همه تن به مناسبات غیرمنطقی و غیرقانونی میدهند و این باعث ناامنی بازار کالاهای فرهنگی در کل و سینما بهطور جزء خواهد شد.
داوودنژاد یک راهحل برای این مسئله در نظر میگیرد و میگوید: «اینکه بازارهای موجود قانونمند شوند و درآمدها به صاحبان اثر برگردد؛ یعنی ویدئوی خانگی از دست قاچاقچیان و سارقان بیرون آورده شود و ویاودی فیلمها در بازارهای قانونمند خانگی پخش شود. همچنین سایتهای اینترنتی نیز قانونی کار کنند و درآمدش را به تهیهکنندهها برگردانند. همچنین تمام مراکز عمومی (بیمارستانها، قطارها، هواپیماها و… ) نیز در صورت خرید رایت، حق استفاده از این فیلمها را داشته باشند. این ظرفیتها میتواند در اختیار تولید داخلی قرار بگیرد و تولیدکننده میتواند اینگونه یک بازار امن داشته باشد و خیلی مطمئن فیلمش را تولید و در بازار عرضه کند و این خود زمینهساز فضای مطمئنی است که جنگ گلادیاتوری در زمینه اکران فیلم و فیلمسوزی را از بین خواهد برد».
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سکوت برای رضا که عاشق زندگی بود؛ پیکر رضا داوودنژاد به خانه ابدی بدرقه شد
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- افزایش قیمت بلیت سینما چه تأثیری بر استقبال مخاطبان از فیلمها دارد؟
- ابوالحسن داودی رییس انجمن تهیهکننده _کارگردانان سینما شد
- انتخابات انجمن تهیه کننده _ کارگردانان سینما برگزار شد
- این ۸ سینماگر اردیبهشتی را بشناسید
- تیزر جدید «فِراری» رونمایی شد/ فیلم
- داودنژاد بعد از ۲۰ سال سراغ «مصائب شیرین» میرود/ صدور سه پروانه ساخت
- گزارش تصویری روز نهم جشنواره/ حواشی کاخ مردمی
- گزارش تصویری روز چهارم جشنواره فیلم فجر / نشست خبری فیلمهای «فراری» و «سوفی و دیوانه»
- گزارش تصویری روز چهارم جشنواره فیلم فجر/ حواشی کاخ جشنواره
- اعتراض داودنژاد به نحوه اکران «فراری» / «دستهایی میخواهند گور فیلمساز را بکنند»
- بررسی فیلم های جشنواره فجر در سینماسینما/ ۸- فِراری
- تمجید یک تهیهکننده سینما از بازی بازیگران فیلم داودنژاد
- در نشست مدرسه ملی مطرح شد/ سرمایه گذاری در سینما ورود به میدان مین است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





