سینماسینما، پاریس
یک فیلم از سینمای ایران در بخش ببر یعنی بخش اصلی جشنواره رتردام هلند بهنمایش درخواهد آمد. این جشنواره مهم اروپایی از ۳۰ ژانویه تا ۹ فوریه ۲۰۲۵ برپا میشود.
sunshine Express ساخته امیرعلی نوایی، فیلم بلند داستانی به مدت یک ساعت و چهل دقیقه است که نوایی خود نویسنده و کارگردان آن است و این فیلم جزو ۱۲ فیلم بخش مسابقه است که اولین نمایش جهانی خود را در رتردام خواهد داشت. نوایی که در سال ۱۹۸۲ متولد شده، و قبلا کارهای ویدیویی نیز انجام داده، چند فیلم کوتاه هم در کارنامه خود دارد که در جشنواره های مختلف حضور داشته و آخرین آن «سکوت» در ۲۰۲۰ در همین جشنواره رتردام مورد توجه قرار گرفته بود. وی در اولین فیلم بلندش به مردان و زنانی می پردازد که قبول می کنند برای رسیدن به شهر رویایی خود، وارد یک بازی خطرناک بشوند. به این منظور این گروه شرایط بازی را قبول کرده و سوار قطاری که به مقصد آن شهر آرمانی است حرکت می کنند. آنها باید تابع قوانین دیکته شده، به بازی خود ادامه دهند. این اثر استعاری عمیقا از مفهوم جامعه ای الهام گرفته که هر کس باید با آنچه که به او دیکته شده، رفتار کرده و گفتار خود را تنظیم کند. راه طولانی و آزمایش سختی در پیش است؛ هرچه داستان جلوتر میرود تماشاگر با سورپرایز های تازه ای روبرو می شود. در مجموع از نظر ایده و پرداخت سناریو، و میزانسن اثر جالبی از کار در آمده که بازیگران آن از جمله بابک کریمی بازی های خوبی ارایه داده اند.
از آثار کارگردانان ایرانی فیلم دیگری هم در رتردام به نمایش درمی آید. فیلم «تهران، تاریخ ناتمام» ساخته مستند سعید نوری به مدت صد دقیقه با مونتاژی جذاب از ورای فیلمهای گوناگون تاریخ سینمای این تا مقطع انقلاب است که روایتگر آرزویهای مردان و زنانی است که از دهکدهها، شهرستانها و غیره راهی پایتخت میشوند تا آرزوهای خود را در آنجا ببیند یا به آن دست بیابند. آیا همگی موفق از بهره بردن از – تهران ، شهر آرزوها- خواهند شد؟ یا در غوغای مغشوش و متضاد آن سر درگم می شوند و با آنچه می پنداشتهاند، نا خواسته در مشکلات آنجا غوطهور خواهند شد؟ آیا با رفتن به پایتخت هویت جدیدی بدست می آورند یا همان هویت قبلی را هم از دست میدهند؟ فیلم غیرمستقیم به این نکات هم می پردازد و همین نگاه تیزبینانه به غنای کار سعید نوری می افزاید.
وی اگر چه با چینش قطعات فیلمهای داستانی کنار هم، فرم مستند-داستانی به کار خود داده، اما تماشاگر داستان آدمیهای واقعی را با علاقه دنبال می کند. این فیلم مرور فشرده و گلچین شده ای نیز به تاریخ سینمای ایران نیز دارد «تهران، تاریخ ناتمام» اولین نمایش خود را در رتردام تجربه خواهد کرد که می تواند فیلم مهمی برای عاشقان سینما تلقی شود.
همچنین در جوار این اثر، یک فیلم قدیمی و قابل توجه ایرانی «غفلت» (۱۳۳۲)، ساخته علی کسمایی به در خواست مدیر جشنوار و با مشورت سعید نوری هم انتخاب شده که برای نمایش در جشنواره رتردام مرمت و زیرنویس شده است. این اثر دارای ویژگیهایی هم هست که طبیعتا در طول جشنواره درباره آن صحبت خواهد شد.
در بخش مسابقه اصلی جشنواره به نام مسابقه ببر تعداد ۱۲ فیلم از کشورهای ایران، کرواسی، مونتنگرو، صربستان، بلژیک، مالزی، پرتغال، اتریش، آلمان، چین، مکزیک و تایوان حضور دارند.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- به بهانه اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- آخرین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- معرفی برگزیدگان جشنواره رتردام
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!
- استانداردهای یک کمپانی حرفهای
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- «پیرپسر»؛ ناگفتههایی که گفته میشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- نهمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر