سینماسینما، پاریس
یک فیلم از سینمای ایران در بخش ببر یعنی بخش اصلی جشنواره رتردام هلند بهنمایش درخواهد آمد. این جشنواره مهم اروپایی از ۳۰ ژانویه تا ۹ فوریه ۲۰۲۵ برپا میشود.
sunshine Express ساخته امیرعلی نوایی، فیلم بلند داستانی به مدت یک ساعت و چهل دقیقه است که نوایی خود نویسنده و کارگردان آن است و این فیلم جزو ۱۲ فیلم بخش مسابقه است که اولین نمایش جهانی خود را در رتردام خواهد داشت. نوایی که در سال ۱۹۸۲ متولد شده، و قبلا کارهای ویدیویی نیز انجام داده، چند فیلم کوتاه هم در کارنامه خود دارد که در جشنواره های مختلف حضور داشته و آخرین آن «سکوت» در ۲۰۲۰ در همین جشنواره رتردام مورد توجه قرار گرفته بود. وی در اولین فیلم بلندش به مردان و زنانی می پردازد که قبول می کنند برای رسیدن به شهر رویایی خود، وارد یک بازی خطرناک بشوند. به این منظور این گروه شرایط بازی را قبول کرده و سوار قطاری که به مقصد آن شهر آرمانی است حرکت می کنند. آنها باید تابع قوانین دیکته شده، به بازی خود ادامه دهند. این اثر استعاری عمیقا از مفهوم جامعه ای الهام گرفته که هر کس باید با آنچه که به او دیکته شده، رفتار کرده و گفتار خود را تنظیم کند. راه طولانی و آزمایش سختی در پیش است؛ هرچه داستان جلوتر میرود تماشاگر با سورپرایز های تازه ای روبرو می شود. در مجموع از نظر ایده و پرداخت سناریو، و میزانسن اثر جالبی از کار در آمده که بازیگران آن از جمله بابک کریمی بازی های خوبی ارایه داده اند.
از آثار کارگردانان ایرانی فیلم دیگری هم در رتردام به نمایش درمی آید. فیلم «تهران، تاریخ ناتمام» ساخته مستند سعید نوری به مدت صد دقیقه با مونتاژی جذاب از ورای فیلمهای گوناگون تاریخ سینمای این تا مقطع انقلاب است که روایتگر آرزویهای مردان و زنانی است که از دهکدهها، شهرستانها و غیره راهی پایتخت میشوند تا آرزوهای خود را در آنجا ببیند یا به آن دست بیابند. آیا همگی موفق از بهره بردن از – تهران ، شهر آرزوها- خواهند شد؟ یا در غوغای مغشوش و متضاد آن سر درگم می شوند و با آنچه می پنداشتهاند، نا خواسته در مشکلات آنجا غوطهور خواهند شد؟ آیا با رفتن به پایتخت هویت جدیدی بدست می آورند یا همان هویت قبلی را هم از دست میدهند؟ فیلم غیرمستقیم به این نکات هم می پردازد و همین نگاه تیزبینانه به غنای کار سعید نوری می افزاید.
وی اگر چه با چینش قطعات فیلمهای داستانی کنار هم، فرم مستند-داستانی به کار خود داده، اما تماشاگر داستان آدمیهای واقعی را با علاقه دنبال می کند. این فیلم مرور فشرده و گلچین شده ای نیز به تاریخ سینمای ایران نیز دارد «تهران، تاریخ ناتمام» اولین نمایش خود را در رتردام تجربه خواهد کرد که می تواند فیلم مهمی برای عاشقان سینما تلقی شود.
همچنین در جوار این اثر، یک فیلم قدیمی و قابل توجه ایرانی «غفلت» (۱۳۳۲)، ساخته علی کسمایی به در خواست مدیر جشنوار و با مشورت سعید نوری هم انتخاب شده که برای نمایش در جشنواره رتردام مرمت و زیرنویس شده است. این اثر دارای ویژگیهایی هم هست که طبیعتا در طول جشنواره درباره آن صحبت خواهد شد.
در بخش مسابقه اصلی جشنواره به نام مسابقه ببر تعداد ۱۲ فیلم از کشورهای ایران، کرواسی، مونتنگرو، صربستان، بلژیک، مالزی، پرتغال، اتریش، آلمان، چین، مکزیک و تایوان حضور دارند.
لینک کوتاه
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





