یکی از مهندسان ارشد گوگل روشی را معرفی کرده است که با استفاده از آن میتوان چالش فیلمبرداری ضمن رعایت فاصلهگذاری اجتماعی که کرونا این روزها به سینما تحمیل کرده را رفع کرد.
به گزارش سینماسینما، با گسترش بحران کرونا، کار تولید فیلمهای سینمایی و تلویزیونی در جهان متوقف شد. تیمهای فیلمبرداری دست از کار کشیدند و پروژههای فیلمسازی به حال تعلیق درآمدند. پیشبینی آن که بحران کرونا چه زمانی به طور کامل مهار خواهد شد، امکان ندارد. به گفته کارشناسان تنها راه اطمینان از مهار نهایی این ویروس کشف واکسن آن است که براساس برآوردها به این زودیها اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین صنعت سینما نیز چون حوزه های دیگر باید خود را با شرایط جدید وفق داده و در سایه کرونا به فعالیت ادامه دهد.
چین از همان اوایل ماه آوریل دستور ادامه پروژههای فیلمبرداری را در این کشور داد. انجمن کارگردانان آمریکا در تاریخ ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) از استیون سودربرگ کارگردان فیلم شیوع خواست تا در راس هیاتی پس از انجام بررسیهای لازم تعیین کند که اهالی هالیوود از چه زمانی میتوانند فعالیتهای خود را دوباره شروع کنند. البته همه چیز تنها به تعیین زمان مناسب برای آغاز فعالیتهای فیلمسازی محدود نیست، صنعت سینمای آمریکا در واقع به دنبال تعریف استانداردهای جدید برای کار در دوره پساکروناست.
از ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) فعالیتهای فیلمسازی در کشورهای سوئد و دانمارک تحت دستورالعملی با عنوان راهنمای فیلم نوردیک از سر گرفته شد. کار تولید فیلمهای سینمایی و تلویزیونی در یونان از هفته آینده آغار میشود و کشورهایی چون انگلستان، نیوزیلند و جمهوری چک نیز به شروع فیلمبرداریها منوط به رعایت پروتکلهای بهداشتی، چراغ سبز نشان دادهاند.
چالش برانگیزترین بند این پروتکلهای بهداشتی، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی بین عوامل تولید و به ویژه بازیگران روی صحنه است. چگونه میتوان صحنهای را فیلمبرداری کرد در حالی که همه هنرپیشههای جلوی دوربین باید حداقل یک متر از هم فاصله داشته باشند؟ البته علم روز برای این مشکل هم راه حلی دارد.
وقتی محدودیت سرچشمه خلاقیت میشود
پُل دبوک (Paul Debevec) مهندس ارشد گوگل ویآر و معاون سابق شورای علوم و فناوری آکادمی تصاویر متحرک، برای از سرگیری فیلمبرداریها در عصر فاصله گذاری اجتماعی راه جدیدی پیدا کرده است. در این روش با استفاده از یک صحنه ۳۶۰ درجهای و هدایت نور تابیده از ال ای دی، از بازیگران به طور جداگانه فیلمبرداری شده و پس از آن صحنهها با هم ترکیب خواهند شد.
دبوک درباره این نوع سیستم که اولین بار در ساخت فیلم جاذبه (Gravity) مورد استفاده قرار داد، میگوید: با این سیستم میتوان به طور سه بعدی از بازی بازیگران فیلم گرفت و حتی پس از فیلمبرداری، آنها را در هر صحنه از هر زاویهای و تحت هر نوری قرار داد. کافیست بر روی ضبط درست بازی هنرپیشه، محل قرارگیری دوربین و این که بعدا چگونه باید نورپردازی برای این صحنه صورت گیرد، تمرکز کنید.
با این سیستم، تیمهای فیلمسازی میتوانند از بازیگران در زمانهای متفاوت فیلمبرداری کنند و سپس با نورپردازی یکسان آنها را در فضای سه بعدی کنار هم قرار داده و از این طریق صحنهای که میخواستند را خلق کنند. در این روش حتی میتوان سایهای که بازیگران روی هم میاندازند را نیز شبیه سازی کرد.
گفتنی است از تکنیکهای خلاقانه این محقق آمریکایی پیشتر در ساخت فیلمهایی چون آواتار، ماتریکس و بلید رانر ۲۹۴۹ استفاده شده است.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت تهیهکننده «تایتانیک» و «آواتار»/ جان لاندو درگذشت
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- آیا فروش «آواتار۲» تا پیش از سال نو میلیارد دلاری میشود؟
- واکنش جیمز کامرون به ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری مت دیمون/ بیخیالش شو!
- اعتراف عجیب جیمز کامرون درباره «آواتار ۲»
- بازیگر «آواتار» با دیدن قسمت جدید آن گریه کرد/ ۸ دقیقه حبس نفس!
- جیمز کامرون از جلوههای ویژه دنبالههای «آواتار» شگفتزده شد!
- تغییراتی که شیوع کرونا بر دیزنی تحمیل کرد/ «مولان» از برنامه اکران خارج شد
- جیمز کامرون وارد نیوزیلند شد/ شروع فیلمبرداری «آواتار» پس از پایان قرنطینه اجباری
- از سرگیری تولید فیلم و سریال در نیوزیلند/ راه برای «آواتار» و «ارباب حلقهها» هموار شد
- «انتقام جویان» رکورد «آواتار» را شکست/ نامی تازه در جایگاه پرفروشترین فیلم تاریخ سینما
- آیا «انتقام جویان: آخر بازی» رکورد پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای جهان را میشکند؟
- افشای حقایقی تازه از «آواتار»/ کامرون: کیت وینسلت هفت دقیقه نفس نکشید
- پرفروشترین فیلمهای تاریخ/ وقتی «برباد رفته» با احتساب تورم از «آواتار» پرفروشتر شد
- «پلنگ سیاه» در حال نزدیک شدن به «آواتار»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار