سینماسینما: ابراهیم ایوبی، وکیل دادگستری در شرق نوشت:
برنامه اینترنتی «۹۹» با موضوع نقد و بررسی ورزش فوتبال با مجریگری عادل فردوسیپور موفق به کسب مجوز نشد. درخواست مجوز به نهادی به نام «ساترا» (سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) که خود وابسته به سازمان صداوسیماست، ارائه شده بود. در سایت این نهاد میخوانیم: در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و نظریه تفسیری شورای نگهبان از این اصل، با دستور ریاست سازمان صداوسیما، سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی «ساترا» بر اساس ابلاغیه مورخ ۲۲/۴/۱۳۹۴ به ریاست محترم جمهور (به عنوان ریاست شورای عالی فضای مجازی) تشکیل شده است.
پیش از این در تاریخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۰ در حکمی از سوی مقام معظم رهبری، تشکیلاتی به نام «شورای عالی فضای مجازی» با ترکیب رؤسای قوای سهگانه و تعداد دیگری از شخصیتهای حقیقی و حقوقی با هدف سیاستگذاری و هماهنگی فضای مجازی، شکل گرفته بود. اما «ساترا» زیرمجموعه شورای عالی فضای مجازی محسوب نمیشود. در دی ماه سال گذشته، رئیس قوه قضائیه در بخشنامهای خطاب به مراجع قضائی با استناد به تفسیر شورای نگهبان از اصول ۴۴ و ۱۷۷ قانون اساسی و ابلاغیه مورخ ۲۲/۶/۱۳۹۴ مقام معظم رهبری، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن را منحصرا بر عهده سازمان صداوسیما دانسته است. در بخشنامه آمده است: «ضروری است مراجع قضائی و ستادی قوه قضائیه هرگونه استعلام در مورد صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از حیث پروانه فعالیت، مقررات و موضوعات مرتبط از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عمل آورند. بدیهی است هرگونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز آن سازمان غیرمجاز میباشد». دو روز بعد رئیسجمهور در مرقومهای خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشت: «احتراما این امور مربوط به شورای عالی فضای مجازی است». اما پیشینه تفسیر اصول ۴۴ و ۱۷۷ به سال ۱۳۷۹ بازمیگردد که آیتالله محمد یزدی (عضو وقت شورای نگهبان) در نامهای خطاب به شورای نگهبان، درخواست تفسیر این اصول را مطرح میکند. شورای نگهبان پاسخ میدهد: «مطابق نص صریح اصل ۴۴ قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران رادیو و تلویزیون دولتی است و تأسیس و راهاندازی شبکههای خصوصی رادیویی و تلویزیونی به هر نحو، مغایر این اصل میباشد. بدین جهت انتشار و پخش برنامههای صوتی و تصویری از طریق سیستمهای فنی قابل انتشار فراگیر (همانند ماهواره، فرستنده، فیبر نوری و…) برای مردم در قالب امواج رادیویی و کابلی غیر از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خلاف اصل مذکور است».
حتی اگر «ساترا» را مرجع صالح صدور مجوز بدانیم، عدم صدور مجوز برای برنامه «۹۹» با توجه به شخصیت مجری، موضوع و سابقه برنامه، منطقی به نظر نمیرسد. در سایت این نهاد متنی به نام «دستورالعمل برنامههای ترکیبی» با تاریخ تصویب ۳۱/۴/۱۳۹۹ مشاهده میشود. مطابق آن رسانه متقاضی پخش برنامه ترکیبی، باید درخواست خود را همراه با برنامه تولیدشده، به منظور بررسی و اعلام نظر برای ساترا ارسال کند. برنامه ترکیبی باید به صورت ویدئو ارائه شود. همچنین رسانه متقاضی پخش ویژه (پخش با نیم ساعت فاصله)، میبایست درخواست خود را همراه با جدول پخش برنامه (مشتمل بر مشخصات برنامه نظیر مجری، میهمانان و…)، حداقل یک هفته پیش از تولید برنامه به منظور بررسی ارسال کند. برنامه پخش زنده هم اساسا پیشبینینشده است. یکی از مقامات «ساترا» به شکل غیررسمی، عدم دریافت پاسخ استعلام از مراجع امنیتی و قضائی را مانع صدور مجوز برنامه «۹۹» دانسته است. اولا، اصل بر برائت افراد است و اساسا نیازی به استعلام از مراجع قضائی نیست و فقط در صورت محرومیت از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات و با حکم قطعی میتوان فرد را از فعالیت رسانهای آن هم در مدت معین محروم کرد. ثانیا، در استعلام از مراجع امنیتی، رویه مرسوم تلقی عدم مخالفت در صورت پاسخندادن مرجع امنیتی در بازه زمانی معین است. البته فردى که اکنون در شبکه ورزش برنامه مىسازد به تأیید نیاز ندارد. درحالیکه فضای اینترنت بدون محدودیت در سیطره شاخهای مجازی شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام است؛ در نهایت این هم بافته حقوقی مرکب از قوانین و مقررات و بخشنامهها، در کنار شوراها و مراکز متعدد تصمیمگیر، یک خروجی داشته است: محرومیت شهروندی متعهد، متخصص، مجرب و موفق در ساخت برنامهای مرتبط با فوتبال، یعنی ورزش مورد علاقه دهها میلیون ایرانی. ناگفته نماند که برای تکمیل ضابطهمندی، متنی ۱۴ صفحهای با عنوان «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» در تاریخ ۲۴/۷/۱۳۹۹ در روزنامه رسمی منتشر شده است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- اکران آنلاین «پیرپسر» متوقف شد
- بیانیه «پلتفرم شیدا» درباره ادعای مطرح شده؛ رفتار غیرحرفهای را نمیپذیریم
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش نماوا به مسدودی پس از عرضه سریال «سووشون»
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





