ساناز قنبری درروزنامه جام حم نوشت :
برای این که از مهران رجبی بگوییم احتیاج به مقدمه چینی نداریم. چون مهران رجبی را می توان در یک کلمه معرفی کرد: صمیمی. او رفتاری دارد که در همان لحظه اول می توان با او راحت بود و جالب است که او سعی می کند خودش باشد و از نشان دادن چهره واقعی اش هراسی ندارد. رجبی این روزها با فیلم «ناردون» بر پرده سینماها حضور دارد تا مثل همیشه لبخند بر لب مردم بنشاند.
چطور شد برای بازی در فیلم «ناردون» دعوت شدید؟
جدا از مراسمی مثل دعوت و این حرف ها، من و آقای فریدون حسن پور (کارگردان فیلم) مثل دو برادر می مانیم. ما رفیق هستیم و انگار هر کاری ایشان انجام می دهد من باید یک گوشه اش را بگیرم. به خاطر همین علاقه وقتی ایشان شروع به کاری می کند دیگر نمی پرسم کار چیست یا نقش من چطور است یا… . من فریدون را می شناسم و می دانم نتیجه کارش دلنشین، بی دغدغه و دلچسب خواهد شد. کلابعضی از اسامی هستند که وقتی پیشنهاد بازی می دهند دیگر جایز نیست سوالی بپرسیم.
پس سابقه همکاری با آقای حسن پور را پیش از «ناردون» هم داشتید؟
بله، خیلی زیاد. هم در سینما و هم در تلویزیون.
در مورد نقش تان کمی توضیح می دهید؟
حاجی محسن، معتمد روستاست که علاوه بر مردم روستای خودش از اطراف هم از او حرف شنوی دارند. حاجی محسن مقداری تمکن مالی دارد و در داستان این طور تعریف شده که او باید یک سری کارها را انجام دهد که یک زمین تبدیل به قبرستان شود تا پیرمردی در آن دفن شود…
به نظرم روند ساخت آثار طنز در سینما به جایی رسیده که بعضا شاهد فیلم های ضعیف و مبتذلی هستیم که با عنوان طنز به خورد مخاطب داده می شوند. چرا سینما به این نقطه رسیده و خیلی از کارگردان ها هم اصرار بر ادامه این شیوه دارند؟
سینما هم مثل دیگر هنرها دستخوش فراز و نشیب هایی است. مثلادر ادبیات تمام شعرها قابل چاپ نیست یا این که تمام شعرهایی که چاپ می شوند لزوما خوب نیست. در تمام هنرها و مشاغل همین وضعیت است، هر ساخته ای خوب نمی شود و همان طور که کالای خوب داریم کالای بد هم داریم. منتها در سینما چون توجه روی آن زیاد است و اغلب مردم درباره آن نظر می دهند (که البته شاید هم حق داشته باشند، چون سینما برای مردم است) بیشتر مورد هجمه و نقد قرار می گیرد. فیلم های سخیف و مبتذل هم الان ساخته می شود و آنها هم بالاخره طرفداران خودش را دارد.
اما در «ناردون» انگار شاهد اتفاق جدیدی هستیم که مخاطب نه تنها خسته از دیدن یک سری شوخی های کلامی سالن را ترک نمی کند که اتفاقا همراه با فیلم می خندد و لذت می برد!
ببینید فیلم خوب یعنی نوشته خوب و نوشته خوب یعنی نویسنده خوب. پس اگر جایی فیلم بی مزه ای می بینید که بازیگر هر کاری می کند مخاطب خنده اش نمی گیرد یعنی فیلم از دست کارگردان به قول معروف در رفته. «ناردون» نوشته خوبی داشت و فریدون حسن پور هم بشدت بازیگران را کنترل می کرد. البته کلاشیوه کار حسن پور به این صورت است که بازیگران را کنترل می کند که چی بگو، کجا بگو، چطور بگو و… . در چنین فیلم هایی درست است که کار بازیگر سخت می شود، اما مسئولیت تمام خوب و بد شدن کار به عهده کارگردان است. اگر در «ناردون» مردم می خندند به خاطر این بوده که حسن پور وسواس و حساسیت بالایی سر کار داشت.
شما معروف هستید به این که جلوی دوربین خیلی راحت بازی می کنید و اتفاقا همین مساله باعث می شود مخاطب کاملاشما را باور کند. خودتان دلیلش را چه می دانید؟
یه کلام. چون هنر بازیگری ندارم و خودم را بازی می کنم.
شما اهل بداهه گویی هم هستید؟
بشدت. البته در «ناردون» بداهه گویی خیلی کم بود، اما دیالوگ را مال خود کردن و بهتر ادا کردنش چیز دیگری است که در این فیلم زیاد اتفاق افتاد.
بداهه گویی حضور ذهن بالایی می خواهد. این حضور ذهن از کجا می آید؟
بالاخره خصوصیاتی در هر فرد وجود دارد که نهادینه است از جمله بداهه گویی، خوشبینی، بذله گویی و … . من کلادر زندگی شخصی هم همین طوری هستم. گفتم که اصلامن خودم را بازی می کنم.
شما غیر از بازیگری کار دیگری هم انجام می دهید؟
من هیچ کار دیگری بلد نیستم. در واقع بازیگری را هم اصلابلد نیستم.
در کارنامه بازیگری تان کدام یک از کارها را نقطه عطف می دانید؟
من کلادر کارنامه ام هم کار حرفه ای و فاخر دارم، هم کار ضعیف و سطحی. نقطه عطف یا بهتر بگویم علاقه که زیاد دارم. در سینما «ناردون»، «خانه پدری»، «زیر نور ماه»، «پارادایس»، «از کنار هم می گذریم» و در تلویزیون «روزگار قریب»، «دوران سرکشی»، «سه در چهار»، «خوش نشین ها» و…
بهترین فیلمی که بتازگی در سینما تماشا کردید کدام فیلم بوده؟
«من» و «امکان مینا» را در جشنواره سال گذشته دیدم که خیلی دوست داشتم. ظاهرا الان هم اکران عمومی هستند.
در پایان اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید؟
آرزوی سلامت و موفقیت برای همه مردم دارم و این که اگر بعضا کار ضعیفی از ما می بینند حلال کنند.
درباره کارگردان
فریدون حسن پور متولد ۱۳۴۰ در رامسر است. او فارغ التحصیل کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیباست و فعالیت خود را سال ۱۳۶۵ با دستیاری کارگردان در فیلم شیر سنگی «مسعود جعفری جوزانی» آغاز کرد. او فیلم هایی چون «تعطیلات تابستانی»، «دارا و ندار»، «من و زیبا» و حالا«ناردون» را به عنوان کارگردان در کارنامه کاری خود دارد.
خلاصه داستان «ناردون»
آقاجون (با بازی سیروس گرجستانی) که پایش لب گور است به دنبال قبری برای خود است، اما روستای کناری که قبرستان دارد حاضر نیست میزبان اجساد روستای آقاجون و جسد او باشد. آقاجون کابوس های متعددی می بیند، به فکر حلالیت طلبیدن از عشق قدیمی خود می افتد و این ماجرا او را به سوی زندگی دوباره سوق می دهد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سارقین عتیقه» به پایان فیلمبرداری رسید/ شروع مراحل پس از تولید
- چهار بازیگر جدید به «روزهای آبی» پیوستند + عکس
- تصویربرداری «رعد و برق» بهروز افخمی در گلستان ادامه دارد + عکس
- مهران رجبی مهمان «دست در دست» میشود
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «بیدار شو آرزو»
- عکس زیر خاکی که میرکریمی به بهانه احوالپرسی از مهران رجبی منتشر کرد
- بازدید مدیر گروه فیلم سریال شبکه دو از پشت صحنه سریال «بیگانهای با من است»
- پادکست «سینما شهر قصه» (۱)/ «معلم»؛ معلمهایی که در سینما ماندگار شدند
- دو بازیگر جدید در «محکومین۲»
- هفدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران / گزارش تصویری
- میزبانی پژمان بازغی از مهران رجبی و فرزندانش در «کودک شو» + عکس
- ضبط «۸۷ متر» به قسمت هفتم رسید/ حضور در منزل مهران رجبی
- خودم را بازی می کنم/گفت وگو با مهران رجبی به بهانه ۵۶ ساله شدنش
- کیانوش عیاری: مراقب زلزله مهیب تهران باشیم/ آدم جسوری نیستم
- آغاز اکران «بیدار شو آرزو» از ۲۵ آذر/ فیلم عیاری پس از ۱۳ سال در«هنر و تجربه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





