سری جدید برنامه سینمایی هفت؛ شب گذشته (جمعه ۱۰ مهر) از شبکه سه سیما پخش شد. برنامهای که بازیگران اصلی آن بهروز افخمی؛ فریدون جیرانی؛ مسعود فراستی و مدیران رسانه ملی بودند.
بخش اول سری جدید برنامه هفت به سردبیری بهروز افخمی به گفتگو با پورمحمدی (معاون سیما) اختصاص داشت. در این بخش افخمی درحالیکه درحال خوردنِ ناهار بود؛ با پورمحمدی گفتگو میکرد. پورمحمدی هم به خاطراتِ خود از علیرضا افخمی (برادر بهروز افخمی) اشاره کرد و بعد به وضعیت سینمای ایران پرداخت و گفت: مشکل سینمای ایران فیلمنامه و فیلم است و دلیل این مشکل این است که سینماگران از توده مردم دور هستند و بیشتر آنها در نقاط مرفه زندگی میکنند و با توده مردم ارتباط ندارند.
وی ادامه داد: برنامه سینمایی هفت باید موجب رونق سینما شود و به صنعت سینما کمک کند تا فیلمی ساخته شود که تودههای مردم همراه با خانواده بروند و آن را ببینند.
افخمی نیز گفت: ما به دنبال آن هستیم تا هفت را به صورت تولیدی بسازیم زیرا مزیتهای زیادی دارد. از طرفی میتوان حرفهای اضافه را درآورد و از طرف دیگر با کسانی که امکان حضورشان در سازمان صداوسیما وجود ندارد؛ گفتگو کرد و مدیران صداوسیما نیز میتوانند به راحتی تصمیم بگیرند کدام بخش برنامه را پخش کنند.
وی همچنین در این بخش درباره بمب اتم و آرزویش پیرامون ساخت سریال و فیلم درباره مخترع بمب اتم سخن گفت و به طنز گفت: آمریکاییها از بمب اتم استفاده کردند و معذرت نخواستند. من باید سینمای ایران را نجات بدهم و بعد آبروی آمریکا را ببرم.
پورمحمدی نیز با تایید حرفهای افخمی درباره تولیدی بودن برنامه گفت: ما هم از این مساله راضیتر هستیم تا اینکه برنامهای زنده پخش شود.
حرفهای تند و تیز جیرانی
در گفتگوی دوم برنامه؛ افخمی اعلام کرد که دبیر نقدِ برنامه مسعود فراستی است و به این بهانه و همچنین گرفتن راهنمایی سراغ فریدون جیرانی رفت که با وی کار کرده بود.
افخمی در گفتگو با جیرانی تاکید کرد: تماشاگر فیلمهای روشنفکری و همچنین کسانی که سیاستزده و باندی میخواهند به برنامه هفت انتقاد کنند و برنامه نیز برای آنها هیچ ارزشی قائل نیست بلکه هدف این برنامه؛ آن است که مانند برنامه نود و سریالهای تلویزیونی روی سی الی چهل میلیون نفر تاثیر بگذارد. طرفداران فیلمهای روشنفکری بیش از یک میلیون نفر نیستند.
فریدون جیرانی هم گفت: فراستی از بیشتر فیلمها خوشش نمیآید به خصوص فیلمهای روشنفکری. به همین دلیل بیشتر سینماگران با این ذهنیت به برنامه نگاه میکنند که میگویند فراستی فیلم ما را قبول ندارد پس چرا باید در برنامه شرکت میکردیم.
جیرانی خطاب به افخمی گفت: اگر تو بخواهی اینگونه فیلمها را و سایر فیلمها را توسط فراستی به نقد بکشی محکوم میشوی به اینکه به سفارش یک کانال تلویزیونی دولتی عمل میکنی. کانال تلویزیونی که عدهای معتقدند راست نمیگوید و این عده کم هم نیستند.
همراه با میرکریمی در خانه سینما
در قسمت بعد افخمی با رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل خانه سینما پیرامون عملکرد سازمان سینمایی گفتگو کرد.
میرکریمی با اشاره به اینکه انتخاب ایوبی برای مدیریت سازمان سینمایی انتخاب خوبی است؛ گفت: ایوبی در این مدت در بخش سالنسازی، دیجیتال کردن سینماها و رفتار با سینماگران خوب عمل کرده است اما گلایهای که من دارم این است که چرا از پتانسیل سینماگران به خوبی استفاده نکرده است؟
وی ادامه داد: مثلا یکی از پیشنهادهای ما استفاده از سینماکارت است زیرا معتقدیم اگر ۵۰ میلیون تومان برای سینماکارت سرمایهگذاری شود ۵۰۰ میلیون تومان برای سینمای ایران سود خواهد داشت. به همین دلیل من از مدیرانی که در زمان انتخابات شعار حمایت از ما میدهند؛ میخواهم که ۱۰ دقیقه به ما وقت بدهند تا پیشنهادات خود را مطرح کنیم.
مدیرعامل خانه سینما با اشاره به رفتار مدیران سابق سازمان سینمایی در دولت گذشته گفت: رفتار آن مدیران و همچنین دخیل کردن نهادها و گروههایی که پیش از این در سینما نقش اجرایی نداشتند در حوزه اجرا موجب شد امروز بیاعتمادی به سینما آنقدر زیاد شود که نمیدانیم ریشه واقعی آنها از کجاست.
میرکریمی افزود: امروز وضعیت فیلمسازی بسیار محافظهکارانه شده است درحالیکه دولت باید دست فیلمساز را بازبگذارد تا درباره سوژههای مختلف فیلم بسازند. اما امروز وضعت سینما آنقدر محافظه کار شده که دیگر فیلمی مانند «زیر نور ماه» را نیز نمیتوان ساخت. وضعیت امروز، سینمای ایران را تبدیل به فروشگاهی کرده است که فقط کالای کوپنی عرضه میکند و مخاطب قدرت انتخاب ندارد زیرا تنوعی وجود ندارد و فقط میتواند چند نمونه فیلم ببیند.
در ادامه برنامه بهروز افخمی همراه با حمید گودرزی (بازیگر آخرین فیلمش) دوباره به کافی شاپ مسعود فراستی رفتند و در مسیر راه افخمی گفت؛ وجود منتقد برای سینما و تلویزیون هیچ سودی ندارد زیرا در تلویزیون گروهی از مخاطبان هستند که هر آشغالی را میبینند و در سینما نیز نظر منتقدان زیاد روی مخاطبان تاثیر ندارد.
در این بخش افخمی دائم از سینمای آمریکا مثال میزد و سینمای ایران را مورد انتقاد قرار میداد.
وی همچنین بارها در این بخش و قسمتهای دیگر برنامه به طنز گفت: مدیران تصور میکنند من آمدهام تا سینما را نجات دهم مگر من شزم (shezem) یا تام کروز و دونکیشوت هستم.
قسمت اول برنامه هفت درحالی از ساعت ۲۳ الی ۳۰: ۱ دقیقه بامداد پخش شد که ریتم آن بسیار کند بود. تو گویی برنامهسازان؛ تصاویر را برای خودشان ضبط کرده بودند نه برای پخش از تلویزیون. این قسمت از برنامه هفت شبیه یک پیشبرنامه بود و مشخص نبود آیا با هدفِ تبلیغِ تلویزیونِ ایران و دو فیلمساز (بهروز افخمی و فریدون جیرانی) ساخته شده یا به دنبال عیبیابی در سینمای ایران به خصوص به محاکمه کشاندنِ جریان روشنفکری است. روند برنامه به گونهای بود که مخاطب اینگونه نتیجه میگرفت که سینمای ایران؛ یک سینمای ورشکسته، بدون مخاطب و خالی از گردش مالی است و تنها دو کارگردان موفق (جیرانی و افخمی) را در خود دارد که باید آنها را پاس بدارد و تفکراتشان را مو به مو در سینما پیاده کند و هیچ منتقدی نیز جز مسعود فراستی قادر نیست نقد منصفانه و واقعگرایانهای از سینمای ایران ارایه دهد. جمعی از مدیران سیما و دو فیلمساز و یک منتقد که آمدهاند تا یک تنه سینمای ایران را نجات داده و به ساحلِ امن برسانند. موضوعی که دستکم با بررسی کارنامهی سینمایی هریک از این دو فیلمساز و توفیقشان در میزان جذب مخاطب و بهرهگیری از ساختارهای سینمایی موفق به آسانی قابل اثبات یا عدم اثبات است. همچنین این برنامه تریبونی بود برای مدیران تلویزیون تا باردیگر به بهانه دفاع از سینما؛ سیاستهای صداوسیما را مورد دفاع قرار دهند. و البته مهر تاییدی باشند بر این نکته که این رسانه به دلیل قدرتهای پنهایی که داراست؛ تنها از برخی فیلمسازانِ خاص حمایت کرده و دیگران را حتما مورد بیمهری قرار خواهد داد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- رونمایی از پوستر «استاد» در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- تدوین «استاد» به پایان رسید
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
نمی گیره