به گزارش سینماسینما، عصر روز ۲۱شهریورماه همزمان با روز ملی سینما نشستی تحت عنوان «ابتذال در سینمای ایران» با حضور حمیدنعمتالله کارگردان فیلمهای «شعله ور» و «رگ خواب» برگزار شد.
حمید نمتالله در این نشست عنوان کرد: همواره شناخت خط کشی بین ابتذال و هنر مسئله سختی بوده است. کسی که در سینما ابتذال را پذیرا است و کسی که آن را عرضه میکند. من فکر میکنم مبتذل چیزی است که از فرط استفاده کهنه و فاقد معنی شده باشد و سطحی باشد.
یادم است در کودکی وقتی معلمم مشقی می گفت و نمینوشتم، لحظه آخر با کلمات بزرگ و فاصلهدار مینوشتم و بعد بینش را با مداد قرمز علامت می گذاشتم تا خودم و معلمم را گول بزنم که مشقم را تزئین کردم، احساس می کنم الان هم بسیاری از فیلمسازان و همکارانمان فکر می کنم دارند همین کار را میکنند.
به نظر می رسد کلی کارشان را با هروسیله ای که دارند تزئین میکنند تا گول بزنند تماشاگر را، یعنی در واقع نمیخواهند جنس ارزان بسازند، جز جنس ارزان ساختن چیزی بلد نیستند.
او در ادامه افزود: میل به خوشی گاهی عامل این نوع کارها شود. مثل وقتی که انسان گرسنه باشد ابتدا باید به او قند و شیرینی جات برسانیم که سراپا بماند.
به نظر می رسد ابتذال تولید کردن خیلی بر می گردد به نیت آنها، مثلا فردی فیلم مبتذل می سازد بخاطر فقط پول و سود بیشتر، ولی شاید یک نفر هم ادعا کند که بخاطر کمبود شادی در جامعه می خواهد بخشی از آن خلاء را پر کند. قصدم دفاع از هیچکدام نیست فقط دارم به هر دو گونه آن فکر می کنم.
نه فیلم کمدی نه مثلا شوخی های جنسی به ذات خود مبتذل نیستند، فیلمسازان بزرگی هم از این کارها کردهاند ولی خوب ساختهاند و دائم دستاوردهای جدید داشته اند. وودی آلن هم از این کارها استفاده میکند، اما فاخر.
صنف ما مسئولیت سنگینی دارد با دیگر صنوفی که نگاه تجاری دارند، فرق میکند، همواره بحث این نیست که مردم چه می خواهند ما همان را بسازیم. چون مردم فلان فیلم را دوست دارند فقط همان گونه ساخته شود، جنبه دیگری هم دارد. اینکه فیلمسازان و مسئولین چه فیلمهایی به مردم نشان دادند و ذائقه آنها را چگونه تربیت کرده اند.
از طرف دیگر گلهمندم از جشن ها و جشنوارههایی که به هر بهانه یا دلیلی به صاحبان، بازیگران و عوامل این فیلم جایزه میدهند و آغوش باز می کنند.
ابتذال فقط به کمدی و این نوع کارها محصور نمیشود، در هر حالت و شکلی ممکن است اتفاق بیفتد. وقتی کاری برای صلاح جامعه ساخته نشود و دنبال هرنوع کار، شوخی یا حرکت دست خورده و کلیشه و تکراری برود به نظر من مبتذل است. معتقدم افرادی که سلیقه شان پرورش پیدا کرده است و تربیت شده، حتی برای خوش گذرانی و رها شدن هم دنبال هر نوع فیلمی نمی رود.
نعمتالله گفت: در دوره غیر طبیعیای هستیم، اصلا طبیعی نیستیم! همه چیز تغییر کرده است.این وضعیت فروش فیلمهایی که شاهدش هستیم طبیعی نیست.
بعنوان مثال در مورد فیلم «شعله ور» که فیلم غیرکمدی ای است، هرگز توقع نداشتم خوب بفروشد و الان هم در شوک نیستم و احساس عصبانیت ندارم، چون میدانستم و پیش بینی کرده بودم.
در این صنعت سینما آدمهای زیادی کار می کنند که شایسته این حرفه نیستند و آدمهای شایسته جایشان خالی است، عرصه سینما و فیلمسازی دست آدم های نامحرم افتاده و کسانی که مال این کسب نیستند. سینما آدم های جاه طلب و خلاق خودش را میخواهد.
منبع: تسنیم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رسانه برای جذب مخاطب نیازمند اعتمادسازی است
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- «بی پولی»؛ چالشهای خطرناک یک زوج
- گفتوگو با امین حیایی/ به سرنوشت اعتقاد دارم/ آنچه در مسیرم قرار میگیرد برایم درست است
- آیا عاشقی ضعفی زنانه است؟/ «رگ خواب»؛ روایتی از یک بازی مردانه
- قاتل و وحشیِ فرهنگ
- اطلاعیه دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر/ «قاتل و وحشی» در سال ۹۸ با امضای هفت عضو هیأت انتخاب بازبینی شده است
- همایون اسعدیان: «قاتل و وحشی» در جشنواره فجر ۳۸ بازبینی نشده است
- اطلاعیه دبیرخانه جشنواره فیلم فجر/ «قاتل و وحشی» امکان حضور در جشنواره چهلم را ندارد
- اطلاعیه سازندگان فیلم «قاتل و وحشی»/ تاکید بر نمایش این فیلم برمبنای ساختارهای قانونی
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- پیام تبریک کانون کارگردانان به کارگردانان برگزیده جشنواره/ امیدواریم پروانه نمایش «قاتل و وحشی» صادر شود
- سانسور یا ممیزی، مسأله این است/ سه تجربه شخصی و پیشنهادی درباره شورای پروانه ساخت
- جنگ یک مادر، برای رستگاری دختر/ اولین خلاصه داستان فیلم «قاتل و وحشی» + تصویری جدید از لیلا حاتمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند