تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۱۲:۵۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 22578

۶۳۵۸۰۴۲۹۵۰۴۷۸۴۵۰۷۶در پی بالا گرفتن چالش بر سر پوشش اهالی سینما در جشن سینمایی و نوشته ی هفته نامه ی «یالثارات» با عنوان «دیوث»، در ساعات گذشته سوالی از مراجع درباره ی واکنش «شهاب حسینی» مطرح شد که به نظر آغاز فاز جدیدی در این چالش است. سوال کنندگان، اعتراض این هنرمند را توهین به حضرات معصومین سلام الله تعبیر کرده اند.

به گزارش سینماسینما؛ خبرنگار انصاف نیوز با ارسال استفتاء برای آیت الله العظمی شبیری زنجانی، یکی از مراجع عالی قدر شیعه در قم، نظر ایشان را درباره ی نسبت «دیوث» به دیگران جویا شده است.  «شهاب حسینی» در اعتراض به توهین نشریه ی یالثارات در اینستاگرام خود نوشته بود: «آقایان نه چندان محترم و مجهول الحال که با وقاحت تمام اقدام به چاپ مطلبی در شرمنامه خود کردید، پاسخ سوالتان ساده است. دستان شما شایسته حرمت قلم نیست. آن را زمین بگذارید و به هم کیشان داعشی خود بپیوندید. برای آوردن نام هنر و هنرمندان این مرز و بوم دهان خود را آب بکشید که به هیچ عنوان صلاحیت اظهار نظر در مورد محبوبین دل این مردم را ندارید. ننگ بر شما».متن استفتاءات خبرنگار انصاف نیوز و پاسخ این مرجع عالی قدر تقلید به این شرح است:
۱ – آیا می توان به کسی که حجاب را رعایت نکند نسبت زنا یا به شوهر وی نسبت دیوث داد؟
پاسخ آیت الله: نسبت به انتساب زنا، نسبت دهنده، حد قذف می خورد نسبت به انتساب دیوث اگر این کلمه در عرف قائل به معنای قوّاد بر زوجه یا بعضی از ارحامش و .. باشد نسبت دهنده، حد قذف را می‌خورد و الا تعزیر می شود.۲ – آیا استفاده از عنوانی که در جامعه کنونی نوعی ناسزا و فحش قلمداد شود به بهانه ی مطرح شدن آن در روایت و نسبت دادن آن عنوان به یک مسلمان جایز است یا خیر؟
پاسخ آیت الله: به طور کلی اگر تغییر زمان باعث شود کلمه ای در عرف معنایش تغییر کند و معنای جدید توهین و هتک به حساب آید نسبت به ترتب حکم هتک و توهین باید همین معنای جدید لحاظ شود.

۳ – اگر کسی قسمتی از تعلیمات دینی را برنتابد و به مخاطب داعشی خطاب کند اگر جمله واقعا برای اهل بیت باشد این شخص ساب النبی محسوب می‌شود.
پاسخ آیت الله: اگر نداند این گفته برای اهل بیت علیهم السلام است یا این گفته اش به واسطه ی این است که چون آن کلام را به زعم خود غیر منطقی می‌داند اصل صدور آن را از معصوم قبول ندارد – هر چند به عنوان روایت نقل شده است – و یا ادعایش این است که حدیث، معنای دیگری دارد ساب نیست.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها