تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ۱۸:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 171378

سینماسینما، پاریس: شانس حضور دو فیلم ایرانی در بخش رسمی جشنواره کن رو به افزایش است.

اگرچه هنوز ده روز به پایان ثبت نام فیلم‌های مایل به شرکت در جشنواره مانده است اما تعداد فیلم‌های بین‌المللی که در صف دیده شدن از سوی کمیته انتخاب هستند، زیاد است. به ویژه اینکه نام‌های بزرگی چون دیوید کرونبرگ، (جنایت‌های پیش رو)، ترنس مالیک، (راه باد)، روبن اوستلوند (مثلث غمگین)، برادران داردن (توری و لوکیتا)، باز لورمن (الویس پریسلی که گفته می‌شود در افتتاحیه کن خواهد بود)، کریستیان مونجیو، ارنو دپلشن، الخاندرو گونزالس ایناریتو، جیمز گری، دارن آرونوفسکی و ده‌ها نام بزرگ دیگر به چشم می‌خورند. اما آنچه برای سینمادوستان ایرانی جالب‌تر است اینکه از بین بیش از ۴۰ فیلمی که تاکنون برای بخش‌های سه گانه کن (بخش رسمی -۱۵ روزکارگردانان- هفته منتقدین) ارسال شده یا درحال ثبت نام هستند، کدام یک به مرحله نهایی انتخاب شدن می‌رسند. در حال حاضر می‌توان از تعدادی از این فیلم‌ها نام برد: بدون پایان (نادر ساعی‌ور)، علت مرگ نامعلوم (علی زرنگار)، حریف (میلاد عالمی)، قرنطینه (جعفر پناهی)، جنگ جهانی سوم (هومن سیدی)، برف آخر (امیرحسین عسگری)، برادران لیلا (سعید روستایی)، عنکبوت مقدس (علی عباسی)، درب (هادی محقق)، داریوش مهرجویی: ساختن فیلم گاو (بهمن مقصودلو)، آزردگان، نوسانی، سلوک وغیره. البته تعدادی از این فیلم‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی توسط ایرانیان ساخته و پیشنهاد شده‌اند. تا به امروز اخبار جسته و گریخته در فرانسه، خبر از دست‌کم شانس بالای دو فیلم از سینماگران ایرانی برای پذیرفته شدن دارد. البته باید منتظر روز کنفرانس مطبوعاتی جشنواره در پاریس بود تا تایید نهایی اعلام شود. درباره اعلام نام رئیس هیات داوران، که سال‌های قبل معمولا در ماه‌های ژانویه یا فوریه اعلام می‌شد، تا به امروز اول ماه مارس برابر ۱۰ اسفند خبری شنیده نشده است.

جشنواره کن امروز بعد از ظهر بیانیه‌ای علیه حمله روسیه به اوکراین و  «اقدام شرم‌آور» دولت پوتین صادر کرد و به طرفداری از هنرمندان و ‌مردم اوکراین برخاست.

در بخش‌هایی از بیانیه جشنواره آمده است: در لحظاتی که جهان به ورطه بحرانی گرفتار شده که بخشی از اروپا به حالت جنگ در آمده، جشنواره کن مایل است پشتیبانی خود را از مردم اوکراین و تمام کسانی که در آن کشور گرفتار آمده‌اند اعلام کند. ما به ویژه به هنرمندان و حرفه ای‌های سینمای اوکراین و همچنین خانواده‌های آنها که زندگی‌شان در خطر قرار دارد فکر می‌کنیم.

نویسندگان این بیانیه‌ی مفصل، با لحنی تند دولت روسیه و حاکمان آن کشور و اقدامتشان علیه کشور و مردم اوکراین را محکوم کرده‌اند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها