چرخه اکران سینماهای کشور در حالی با بحران جدی مواجه است که عوامل هیچ فیلمی حاضر به تن دادن به اکران در شرایط فعلی نیست و وزارت ارشاد هم چند پیشنهاد شورای صنفی اکران را رد کرده است.
به گزارش سینماسینما، گره اکران سینماها که انتظار میرفت با عبور از بحران کرونا در سال جاری به چرخه طبیعی خود بازگردد، روز به روز دارد کورتر میشود و به استناد آنچه در جلسات شورای صنفی نمایش طی هفتههای اخیر مطرح شده است، عوامل هیچ فیلمی متقاضی اکران در شرایط فعلی سینماهای کشور نیستند!
روز ۲۰ شهریورماه بود که شورای صنفی نمایش از ثبت قرارداد اکران دو فیلم «ملاقات خصوصی» و «گیجگاه» بهعنوان دو فیلم تازه برای ورود به چرخه اکران عمومی سینماها خبر داد؛ دو فیلمی که به نظر میرسید ظرفیت لازم را هم برای خودنمایی در گیشه و استقبال مخاطبان داشته باشند اما از آن جلسه تا به امروز که بیش از یک ماه میگذرد، نه فقط این دو فیلم راهی پرده سینماها نشدهاند که جلسات هفتگی شورای صنفی نمایش هم هیچ خروجی دیگری برای پیشنهاد فیلم تازه در ویترین سینماها نداشته است!
در این بازه زمانی تنها فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» آن هم به دلیل شرایط قانونی آکادمی اسکار برای از دست ندادن شانس حضور در این رویداد جهانی، با تصمیم شورای صنفی نمایش بهصورت کاملاً محدود و در یک تکسانس سینما مگامال، بهمدت یک هفته روی پرده رفت. همزمان با این فیلم «بامبالا» از محصولات بنیاد سینمایی فارابی نیز به نمایندگی از سینمای کودک در میانه مهرماه روانه پرده سینماها شد که تا به اینجا فروش بهشدت ناامیدکنندهای داشته است. فیلمی که تندیس بهترین فیلم را از جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان کسب کرده است، حالا و با گذشت بیش از دو هفته از آغاز اکران عمومی هنوز ۱۰ هزار مخاطب را هم به سالن سینما نکشانده و این شاخصی است که به خوبی وضعیت بحرانی سینماها را نشان میدهد.
روایت یک بحران؛ ناآرامیها چگونه تنور سینما را سرد کرد؟
واقعیت این است که در هفتههای اخیر بروز ناآرامیها در سطح شهرهای بزرگ و بهویژه پایتخت، فعالیت سینماهای کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است. کاهش امنیت مخاطبان در ساعتهای پیک استقبال از فیلمها از یک سو و تأثیر ناآرامیها بر روحیه عمومی افراد جامعه و بیرغبتی آنها به تفریحاتی از جمله سینما، از سوی دیگر، سبب افت شدید تعداد مخاطبان و بحرانی شدن شرایط اکران فیلمهای روی پرده شده است.
در چنین شرایطی انصراف فیلمهای متقاضی ورود به چرخه نمایش و نیز بیرغبتی دیگر فیلمسازان برای تن دادن به اکران آثارشان در این شرایط، بحران گیشهها را ضریب مضاعف هم داده است.
شورای صنفی اکران طی هفتههای اخیر جلسات هفتگی خود را برگزار کرده اما بنابر اطلاع خبرنگار مهر، به دلیل بیرغبتی فیلمسازان برای اکران آثارشان، جلسات این شورا نیز هیچ خروجیای نداشته است. آخرین نوبت این جلسات هم روز یکشنبه ۲۴ مهرماه برگزار شد و بازهم شورا نتوانست هیچ فیلمسازی را برای اکران فیلم خود مجاب کند. قرار است این مذاکرات در جلسه دیگری با حضور برخی از سینماداران و مسئولان دفاتر پخش ادامه پیدا کند تا شاید عوامل فیلم یا فیلمهایی راضی به اکران شوند.
نگرانی از تأثیر منفی شرایط بر فروش فیلمها و مهمتر از آن نبود سازوکار اطلاعرسانی و تبلیغات مناسب در بسترهایی مانند صداوسیما و بیلبوردهای تبلیغاتی در شرایط بروز اختلال در دسترسیهای اینترنتی، اصلیترین دلیل عوامل فیلمهای آماده اکران برای امتناع از رضایت بابت ورود آثارشان به چرخه اکران است.
طرح اورژانسی بلیت نیمبها؛ رشد مخاطب و افت فروش!
یکی از ابتکاراتی که شورای راهبردی اکران برای عبور از شرایط بحرانی فعلی پیشنهاد داد و از چهارشنبه گذشته در سینماهای سراسر کشور اجرایی شده است، طرح ارائه نیمبهای بلیت سینماها بود. طرحی که در شرایط عادی میتوانست طیف گستردهای از مخاطبان را به سالنهای سینما بکشاند اما تجربه هفته نخست اجرای این طرح نشان داده است که در نبود فیلمهای جدید برای مخاطبان، فروش نیمبهای بلیت نمیتواند تأثیر چندانی در احیای گیشهها داشته باشد.
البته این به معنای بیتأثیر بودن فروش بلیت نیمبها نیست به خصوص که در شهرستانها، سینماها با افزایش آمار مخاطبان مواجه بودهاند اما واقعیت این است که با در نظر گرفتن فروش نیمبها و درآمد ۵۰ درصدی از فروش هر قطعه بلیت، در مجموع، همچنان شاهد افت فروش فیلمها بودهایم و بالا رفتن مخاطبان همزمان با کاهش قیمت بلیت، عایدی چندانی برای سینما نداشته و حتی با استمرار زیان قبلی هم همراه بوده است.
سینماداران در تلاش هستند تا ارشاد با سیاستهای حمایتی خود، افت فروش این مدت سینماها بهویژه پس از اعمال فروش نیمبهای بلیت را جبران کند.
پیشنهادهایی که رد شد؛ از اکران سریالها تا رفع مشکل توقیفیها
نکته مهم این است که سازمان سینمایی همچنان درباره شرایط حاکم بر سینماها سکوت اختیار کرده و حتی طرحهایی مانند برنامهریزی برای اکران بازیهای جامجهانی هم متأثر از ناآرامیهای اخیر و برخی ملاحظات امنیتی، فعلاً مسکوت گذاشته شده است و مشخص نیست چه زمانی درباره آن تصمیمگیری خواهد شد.
در این میان براساس کسب اطلاع از جلسات شورای صنفی نمایش، پیشنهادهایی مانند پخش قسمتهای جدید سریالهای پرمخاطب شبکه نمایش خانگی در سالنهای سینمایی و یا اکران فیلمهای روز سینمای جهان از سوی این شورا برای نجات موقت گیشه سینماها ارائه شده که این پیشنهادها از سوی سازمان سینمایی رد شده است.
حل مشکل فیلمهای مسئلهدار و توقیفی مانند «چپ، راست»، «قاتل و وحشی» و «صدسال به این سالها» و برنامهریزی برای اکران سریعتر این آثار، از دیگر پیشنهادات اعضای شورای صنفی نمایش است که با پاسخ منفی مواجه شده و سازمان سینمایی هنوز موفق به رفع مشکل این آثار نشده است.
بحث ضمانت فروش فیلمها برای ورود به چرخه اکران که پیش از این و در دوران پیک کرونا تجربه شد و پشتوانه خوبی برای ترغیب فیلمسازان به اکران آثارشان بود هم این روزها مطرح است اما هنوز سازمان سینمایی و وزارت ارشاد در این زمینه هم به جمعبندی نرسیدهاند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- به یاد حاتم مشمولی/ خیابانی که انگار نمیشناسمش(۱)
- ۳ فیلم جدید در سینماها/ پایان اکران سراسری «مست عشق» و «سال گربه»
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- جدیدترین آمار فروش فیلمها/ «فسیل» همچنان پیشتاز گیشه سینماها
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- «پدران» از ۱۸ بهمن اکران میشود
- پاسخ همایون اسعدیان به حاشیههای اکران، بلیت نیمبها و …/ بلیت سینما ۱۰۰ هزار تومان میشود؟
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش