چرخه اکران سینماهای کشور در حالی با بحران جدی مواجه است که عوامل هیچ فیلمی حاضر به تن دادن به اکران در شرایط فعلی نیست و وزارت ارشاد هم چند پیشنهاد شورای صنفی اکران را رد کرده است.
به گزارش سینماسینما، گره اکران سینماها که انتظار میرفت با عبور از بحران کرونا در سال جاری به چرخه طبیعی خود بازگردد، روز به روز دارد کورتر میشود و به استناد آنچه در جلسات شورای صنفی نمایش طی هفتههای اخیر مطرح شده است، عوامل هیچ فیلمی متقاضی اکران در شرایط فعلی سینماهای کشور نیستند!
روز ۲۰ شهریورماه بود که شورای صنفی نمایش از ثبت قرارداد اکران دو فیلم «ملاقات خصوصی» و «گیجگاه» بهعنوان دو فیلم تازه برای ورود به چرخه اکران عمومی سینماها خبر داد؛ دو فیلمی که به نظر میرسید ظرفیت لازم را هم برای خودنمایی در گیشه و استقبال مخاطبان داشته باشند اما از آن جلسه تا به امروز که بیش از یک ماه میگذرد، نه فقط این دو فیلم راهی پرده سینماها نشدهاند که جلسات هفتگی شورای صنفی نمایش هم هیچ خروجی دیگری برای پیشنهاد فیلم تازه در ویترین سینماها نداشته است!
در این بازه زمانی تنها فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» آن هم به دلیل شرایط قانونی آکادمی اسکار برای از دست ندادن شانس حضور در این رویداد جهانی، با تصمیم شورای صنفی نمایش بهصورت کاملاً محدود و در یک تکسانس سینما مگامال، بهمدت یک هفته روی پرده رفت. همزمان با این فیلم «بامبالا» از محصولات بنیاد سینمایی فارابی نیز به نمایندگی از سینمای کودک در میانه مهرماه روانه پرده سینماها شد که تا به اینجا فروش بهشدت ناامیدکنندهای داشته است. فیلمی که تندیس بهترین فیلم را از جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان کسب کرده است، حالا و با گذشت بیش از دو هفته از آغاز اکران عمومی هنوز ۱۰ هزار مخاطب را هم به سالن سینما نکشانده و این شاخصی است که به خوبی وضعیت بحرانی سینماها را نشان میدهد.
روایت یک بحران؛ ناآرامیها چگونه تنور سینما را سرد کرد؟
واقعیت این است که در هفتههای اخیر بروز ناآرامیها در سطح شهرهای بزرگ و بهویژه پایتخت، فعالیت سینماهای کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است. کاهش امنیت مخاطبان در ساعتهای پیک استقبال از فیلمها از یک سو و تأثیر ناآرامیها بر روحیه عمومی افراد جامعه و بیرغبتی آنها به تفریحاتی از جمله سینما، از سوی دیگر، سبب افت شدید تعداد مخاطبان و بحرانی شدن شرایط اکران فیلمهای روی پرده شده است.
در چنین شرایطی انصراف فیلمهای متقاضی ورود به چرخه نمایش و نیز بیرغبتی دیگر فیلمسازان برای تن دادن به اکران آثارشان در این شرایط، بحران گیشهها را ضریب مضاعف هم داده است.
شورای صنفی اکران طی هفتههای اخیر جلسات هفتگی خود را برگزار کرده اما بنابر اطلاع خبرنگار مهر، به دلیل بیرغبتی فیلمسازان برای اکران آثارشان، جلسات این شورا نیز هیچ خروجیای نداشته است. آخرین نوبت این جلسات هم روز یکشنبه ۲۴ مهرماه برگزار شد و بازهم شورا نتوانست هیچ فیلمسازی را برای اکران فیلم خود مجاب کند. قرار است این مذاکرات در جلسه دیگری با حضور برخی از سینماداران و مسئولان دفاتر پخش ادامه پیدا کند تا شاید عوامل فیلم یا فیلمهایی راضی به اکران شوند.
نگرانی از تأثیر منفی شرایط بر فروش فیلمها و مهمتر از آن نبود سازوکار اطلاعرسانی و تبلیغات مناسب در بسترهایی مانند صداوسیما و بیلبوردهای تبلیغاتی در شرایط بروز اختلال در دسترسیهای اینترنتی، اصلیترین دلیل عوامل فیلمهای آماده اکران برای امتناع از رضایت بابت ورود آثارشان به چرخه اکران است.
طرح اورژانسی بلیت نیمبها؛ رشد مخاطب و افت فروش!
یکی از ابتکاراتی که شورای راهبردی اکران برای عبور از شرایط بحرانی فعلی پیشنهاد داد و از چهارشنبه گذشته در سینماهای سراسر کشور اجرایی شده است، طرح ارائه نیمبهای بلیت سینماها بود. طرحی که در شرایط عادی میتوانست طیف گستردهای از مخاطبان را به سالنهای سینما بکشاند اما تجربه هفته نخست اجرای این طرح نشان داده است که در نبود فیلمهای جدید برای مخاطبان، فروش نیمبهای بلیت نمیتواند تأثیر چندانی در احیای گیشهها داشته باشد.
البته این به معنای بیتأثیر بودن فروش بلیت نیمبها نیست به خصوص که در شهرستانها، سینماها با افزایش آمار مخاطبان مواجه بودهاند اما واقعیت این است که با در نظر گرفتن فروش نیمبها و درآمد ۵۰ درصدی از فروش هر قطعه بلیت، در مجموع، همچنان شاهد افت فروش فیلمها بودهایم و بالا رفتن مخاطبان همزمان با کاهش قیمت بلیت، عایدی چندانی برای سینما نداشته و حتی با استمرار زیان قبلی هم همراه بوده است.
سینماداران در تلاش هستند تا ارشاد با سیاستهای حمایتی خود، افت فروش این مدت سینماها بهویژه پس از اعمال فروش نیمبهای بلیت را جبران کند.
پیشنهادهایی که رد شد؛ از اکران سریالها تا رفع مشکل توقیفیها
نکته مهم این است که سازمان سینمایی همچنان درباره شرایط حاکم بر سینماها سکوت اختیار کرده و حتی طرحهایی مانند برنامهریزی برای اکران بازیهای جامجهانی هم متأثر از ناآرامیهای اخیر و برخی ملاحظات امنیتی، فعلاً مسکوت گذاشته شده است و مشخص نیست چه زمانی درباره آن تصمیمگیری خواهد شد.
در این میان براساس کسب اطلاع از جلسات شورای صنفی نمایش، پیشنهادهایی مانند پخش قسمتهای جدید سریالهای پرمخاطب شبکه نمایش خانگی در سالنهای سینمایی و یا اکران فیلمهای روز سینمای جهان از سوی این شورا برای نجات موقت گیشه سینماها ارائه شده که این پیشنهادها از سوی سازمان سینمایی رد شده است.
حل مشکل فیلمهای مسئلهدار و توقیفی مانند «چپ، راست»، «قاتل و وحشی» و «صدسال به این سالها» و برنامهریزی برای اکران سریعتر این آثار، از دیگر پیشنهادات اعضای شورای صنفی نمایش است که با پاسخ منفی مواجه شده و سازمان سینمایی هنوز موفق به رفع مشکل این آثار نشده است.
بحث ضمانت فروش فیلمها برای ورود به چرخه اکران که پیش از این و در دوران پیک کرونا تجربه شد و پشتوانه خوبی برای ترغیب فیلمسازان به اکران آثارشان بود هم این روزها مطرح است اما هنوز سازمان سینمایی و وزارت ارشاد در این زمینه هم به جمعبندی نرسیدهاند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد: «دو روز دیرتر» و «سینما شهرقصه» به سینماها میآیند
- هشتمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ اکران دو فیلم جدید از ۵ شهریور
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بلیت سینماها نیم بها شد
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- به یاد حاتم مشمولی/ خیابانی که انگار نمیشناسمش(۱)
- ۳ فیلم جدید در سینماها/ پایان اکران سراسری «مست عشق» و «سال گربه»
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





