سینماسینما، انسیه نجفی نشلی
«راه رفتن روی سیم» اثر احمدرضا معتمدی، کارگردان فیلمهای «آلزایمر» و «قاعده بازی» و «دیوانه از قفس پرید»، است که نامزد رشتههای اصلی جشنواره بیستویکم فجر بود. در سکانس افتتاحیه با ورود و طرح موضوعی مخاطب با موضوع موسیقی مواجه میشود که به نظر میرسد موضوع اصلی و سوژه فیلم است و مابقی موضوعات حول محور آن میچرخد. درحالیکه در طول مسیر قصه از مقوله اصلی دور میشویم. با ورود داوود، مرد تنبورنواز شهرستانی، ماجرا شکل دیگری به خود میگیرد. داوود فرزند یک استاد هنرمند تنبورنواز، فردی محجوب و باحیا و تربیتشده در حالات عرفانی و مقامی موسیقی سنتی است که وجود ساز تنبور و داوود از یک محدوده جغرافیایی و فرهنگی و نحوه تربیت خاص، در فیلم با توجه به نحوه انتخاب روایت و گسترش موضوع داستانی، توجیه منطقی و الزام دراماتیک ندارد. به عبارتی، حذف این پرسوناژ مشکلی در منطق روایی فیلم ایجاد نمیکند. روایت داستانی روی خطی حرکت میکند که خردهروایتهای متفاوتی شاخههای فرعی این خط داستانی را گسترش میدهد، اما متاسفانه این خط داستانی در میانه راه از هم گسسته شده و در فراسوی مه جاده پرپیچوخم روایت، گم میشود! به عبارتی، ناپدید شدن خط داستانی و خردهروایتهای زیاد بیمنطق و بیاستفاده و غیرقابل باور در نیمه راه و تلاش بینتیجه برای جمع کردن و ارتباط شخصیتهای قصه بدون منطق روایی، مشکل ایجاد میکند. بیان ناموفق وضعیت بیسروسامان اجتماعی، فیلم را مجموعهای ناموزون از مشکلات اجتماعی بیارتباط با یکدیگر ساخته که در طول مسیر به عنوان مسئله مطرح شده، اما در ادامه بدون ارائه راهحل یا حل شدن، رها میشوند. هر مسئله حلنشده همانا یک رشته خردهروایت گسسته از خط اصلی داستانی است که در جاده مهآلود روایت، در فضای جنگل انبوه مسائل، با جریان تند بوران ضعف ساختاری، به رقصی نازیبا میپردازد.
مسائل حلنشده برگرفته از مشکلات اجتماعی طرحشده در فیلم، از جمله گروه غیرمجاز زیرزمینی، مهاجرت، بیکاری، بند زیرزمینی (جیرجیرکها)، روابط بین همسران، افسانه و دختر بازپرس قضایی، حادثه مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی، آشی نپخته شده که جز دلدرد برای مخاطب به همراه ندارد! مخاطب تا پایان فیلم باید به دنبال ارتباط میان خردهروایتها باشد؛ ارتباطی که کلید گمشده درام برای گشایش قفل این مسائل درهمتنیده است. جوانان عاشق شهرت و نامآوری، قصههاشان روایت میشود، اما تا کجا و چگونه؟! داستان واضح و موضوع قابل ارائه است، اما پتانسیل فیلم در حد تحمل این گستره خردهروایت و مسئله و خط فرعی داستانی نیست و درنتیجه آشفتگی روایی و خط داستانی به بلوغ و انسجام نرسیده و ارزشمندی بصری و محتوایی خدشهدار شده است و در بخشهای کلیدی و اصلی به مسائل کلیشهای و معضلات تکراری میپردازد. نقطه تعلیق فیلم یافتن مواد مخدر و مشکلات در کشتی است که ضعیف پرداخته شده است. سکانس پایانی تا حدودی با اوایل فیلم هماهنگ است. تفاوت نقد ژورنالیستی فیلم که اهالی رسانه ارائه میدهند، با نقد محتوایی و فنی فیلم اینجاست که نقد فنی با بررسی میزان سازگاری میان فرم و محتوای کلامی فیلم و بررسی میزان سازگاری میان فرمهای فیلم، لایههای پنهان درام را بیرون میریزد. بههرحال از خالق «دیوانه از قفس پرید» بیش از این توقع داشتیم.
داستان سرراست است، اما حواشی، اتفاقات و موضوعات متعدد ملغمهای ناموزون و درهم و برهم از موضوعات و خردهروایتهای سطحی و مصنوعی و غیرمنطقی و غیرقابل باور ساخته است که مخاطب را سردرگم میکند. ارائه این ناسازگاری توسط منتقدان صدالبته به طور حرفهای و بیغرض میتواند راهگشای دیدگاه مخاطبان باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش احمدرضا معتمدی به حواشی «عنکبوت مقدس»
- بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر
- هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- آخرین وضعیت درمان احمدرضا معتمدی
- احمدرضا معتمدی: برای ساخت «سوءتفاهم» بد و بیراهها شنیدم
- احمدرضا معتمدی در گفتوگو با سینماسینما/ نمیگویم شبیه تارکوفسکی فکر میکنم
- پژمان جمشیدی در گفتوگو با سینماسینما/ با قدرت به راهم ادامه خواهم داد
- نگاهی به فیلم سوتفاهم/ یک فراواقعیت
- بازیگران «سوء تفاهم» معرفی شدند
- «راه رفتن روی سیم» شب یلدا میآید
- کارگاههای آموزشی فیلمنامهنویسی با حضور هنرجویان ۳۲ کشور
- احمدرضا معتمدی و کارگاه فیلمنامهنویسی در جشنواره جهانی
- دلیل غیبت کارگردان سینما در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس
- اندیشه فولادوند: آقای معتمدی چرا سکوت کرده اید؟/به احترام بزرگان به جشنواره نمی روم
- نوشته احمد مهران فر برای یک کارگردان/ پس چرا ساکتید؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود