
علیرضا خمسه با بیان اینکه “شنیدن خبر فوت یدالله صمدی از تلخترین اتفاقاتی بود که با آن مواجه شدم” درباره این هنرمند گفت: او اسوه اخلاق بود و من شخصا با کار کردن در کنار او درسهای زیادی آموختم که مهمترین آن، اخلاق حرفهای است. متاسفانه خیلی زود او را از دست دادیم و شاهد یک کوچ زودهنگام دیگر بودیم.
به گزارش سینما سینما ،علیرضا خمسه – بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون – در طول دوران فعالیتش تاکنون در چند پروژه سینمایی با یدالله صمدی همکاریهایی کرده است. خمسه در دو فیلم سینمایی «آپارتمان شماره۱۳» و «دو نفر و نصفی» به عنوان بازیگر و در دو فیلم «معجزه خنده» و «آپارتمان شماره ۱۳» یدالله صمدی در تیم نویسندگی حضور داشته است.
به گفته خمسه، یدالله فقط برایش یک همکار نبوده، بلکه رابطه دوستانه، صمیمانه و خانوادگی نیز با هم داشتند. به همین دلیل این هنرمند با وجود آنکه اکنون به سفری خارج از کشور رفته است، در گفتوگویی تلفنی به بیان خاطراتی از مرحوم یدالله صمدی پرداخت.
این بازیگر در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه “شنیدن خبر فوت یدالله صمدی از تلخترین اتفاقاتی بود که با آن مواجه شدم” گفت: سال گذشته سرشار از خاطرات ناگواری برایمان بود، با این حال اصلا انتظار مواجه شدن با این اتفاق را نداشتم. من با آقای صمدی ارتباطی بسیار صمیمانه، دوستانه و خانوادگی داشتم.
او ادامه داد: قبل از اینکه به سفر خارج از کشور بیایم با بنفشه (دختر این هنرمند) صحبت میکردم و او به من گفت حال پدرش خوب نیست و در بیمارستانی در شیراز بستری شده است. من در همان فرودگاه یک پیام ویدیویی برای یدالله فرستادم. مقداری با او شوخی کردم تا خوشحال شود و روحیهاش تغییر کند، زیرا روزهای بدی را پشت سر میگذاشت. دخترش دوست داشت تا از طریق دوستانش این پیامهای صوتی و تصویری را نشان پدر دهد تا حالش بهتر شود زیرا به غیر از جسمش که آزرده شده بود، روحش هم افسرده بود.
خمسه با تاکید بر اینکه “یدالله صمدی فقط یک کارگردان ساده نبود، بلکه انسانی بسیار بزرگ و مردی شریف بود” گفت: یدی اسوهی اخلاق بود. کارهایی که در طول این سالها تولید کرد، منهای ارزش سینمایی، حکایت از آن دارد که یک مرد خوشفکر و انسان به تمام معنی پشتشان است. او دغدغه فرهنگ بومی و ملی خودش را داشت و دلش برای ایران و ایرانی میتپید. صمدی در سوژههای آثارش هم به فرهنگ مردم خودش که آذری بود نگاه تام و تمام داشت. او چه با ساخت فیلمهای کمدی و چه اجتماعی، باعث تغییر در روحیه مخاطب میشد.
بازیگر فیلمهای «من زمین را دوست دارم» و «جیببرها به بهشت نمیروند» ادامه داد: ما فقط یک دوست یا همکار را از دست ندادیم، بلکه انسانی مثال زدنی را هم من و هم جامعه سینمایی و خانوادهاش از دست داد. از چهارشنبه که این خبر را شنیدم، حالم بد است؛ زیرا منتظر شنیدن خبرهای خوب بودم، خصوصاً که شب قبل از اینکه خبر فوت او را بشنوم، تا صبح خوابش را میدیدم. زیرا ذهنم درگیر حالش بود و از او دور بودم. دلم میخواست شرایطی فراهم میشد که از نزدیک او را میدیدم و تنها چیزی که انتظارش را نداشتم، این بود که بافاصلهای که از کشور دارم، خبر تلخ از دست دادن او را بشنوم. به همین دلیل، هم به جامعه سینمایی و هم به خانواده و دوستانش این اتفاق را تسلیت میگویم. این یک غم بزرگ است. آرزو میکنم خداوند در کنار این غم بزرگ، صبوری و شکیبایی را هم به نزدیکانش بدهد تا بتوانند نبودش را تحمل کنند.
این هنرمند درباره نحوه آشناییاش با یدالله صمدی نیز گفت: اولین آشنایی ما برمیگردد به فیلم «آپارتمان شماره ۱۳». همان زمان متوجه شدم با آدمی آشنا شدم که از نظر فکری بسیار به هم نزدیک هستیم. او با تمام جهانبینیاش بسیار شوخطبع، بذلهگو و شاد بود و همیشه میخندید و میخنداند. این همکاری ما بعد از فیلم «آپارتمان شماره ۱۳ » در فیلم «دو نفر و نصفی» ادامه پیدا کرد. سپس در حوزه هنری در گروه فیلمنامهنویسی طنز با ایشان همکار شدم و فیلمنامه «معجزه خنده» را آماده کردیم و ایشان ساختند و اینچنین، دوستی ما ادامه پیدا کرد.
خمسه افزود: سال گذشته در جشنواره “یاس” که در شهر رامسر برگزار میشد، هر دو باهم مهمان بودیم و بزرگداشتی برای آقای صمدی گرفته بودند. او خیلی دوست داشت که «آپارتمان شماره ۱۳» را بعد از این سالها تکرار کند، یعنی بعد از ۲۵ یا ۳۰ سال ببینند آپارتمان نشینی در کشور تغییر کرده یا درش بر همان پاشنه میچرخد. بنابراین درباره فیلمنامه این اثر با هم صحبت کردیم و قرار شد روزی راجع به ادامه آن با هم گفتوگو کنیم.
بازیگر فیلم سینمایی «دونفر و نصفی» با اشاره به اینکه “یدلله صمدی انسان مثبتنگری بود و در مواجهه با هر آدمی ویژگیهای مثبت او را میدید”، بیان کرد: یدی بسیار خوشفکر بود. ما به مدت دو هفته برای نمایش فیلم « آپارتمان شماره ۱۳ » که در بخش مسابقه جشنواره پیونگ یانگ پذیرفته شده بود، با هم همسفر بودیم. در آن دوره از ۴۲ کشور فیلم به این جشنواره ارسال شده بود و او نگاهی شادمانه به همه کشورها داشت و همین انرژی مثبتش نسبت به من و فیلمش باعث شد بتوانیم جایزه اول را از این جشنواره بگیریم. متاسفم که دیگر امکان همسفری برای ما وجود ندارد.
خمسه در پایان یادآور شد: همانطور که یدالله صمدی با ساخت آثاری ارزشمند بازیگران و افراد بسیاری را به جامعه سینمایی معرفی کرد، خودش هم به همین صورت وارد سینما شد؛ یعنی همانطور که خودش تعریف میکرد، توسط آقای نصرت کریمی که از افراد شناخته شدهای در سینما است، وارد این حوزه شد. چون آدم مثبتی بود، افراد مثبت هم جذبش میکردند و انرژی مثبتی که در طول ساخت فیلم به همه میداد، همراه آدمها در فیلمهای دیگر هم میرفت. تا زمانی که من با ایشان کار میکردم، هیچ گزارشی از درگیری و مشکلات و چیزهایی که الان در سینما زیاد شده است وجود نداشت. من شخصا با کار کردن در کنار او درسهای زیادی آموختم که مهمترین آن، اخلاق حرفهای است. او هم تایید میکرد که از نصرت کریمی اینها را یاد گرفته است. متاسفانه خیلی زود او را از دست دادیم و شاهد یک کوچ زودهنگام دیگر بودیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا خمسه: سینما براساس عشق بوجود آمده است/ طنز یک مسئله ادبی و کمدی یک مقوله نمایشی است
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- گنجینه «علیرضا خمسه» در موزه سینما راه اندازی شد
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- آخرین سینماتک سال ۱۴۰۰ و نمایش «آپارتمان شماره ۱۳»
- علیرضا خمسه: افسوس میخورم مردم هنوز سریال «پایتخت» را میبینند!/ گله از پرداختهای نامنظم دستمزدها در تلویزیون
- اجرای نمایش «پازل» در لسآنجلس پایان یافت/ ادامه اجرا، در دیگر شهرهای آمریکا و کانادا
- خمسه : کار در روزگار کرونایی سخت است/ دستمزد کار قبلی ام را هنوز دریافت نکرده ام
- عکسی که علیرضا خمسه از دوران سربازی خود منتشر کرد
- علیرضا خمسه و فریدون آسرایی در برنامه دوربرگردون
- معرفی داوران جشنواره فیلم رشد
- علیرضا خمسه و نسیم ادبی تازهترین بازیگرهای «ملاقات با جادوگر»/ لیست بازیگران تکمیل شد
- علیرضا خمسه درباره حذف بابا پنجعلی از «پایتخت» میگوید/ ایده خشایار الوند را دوست داشتم
- جنجال بر سر استندآپ کمدی علیرضا خمسه در کانادا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





