آزاده باقری در ضمیمه قاب کوچک جام جم نوشت :خرداد سال ۱۳۹۳ بود که برای نخستینبار برنامهای به نام «خندوانه» روی آنتن تازه تاسیس شبکه نسیم رفت. نامی ناآشنا که با واژه هندوانه بازی کرده بود و اتفاقا از المانهای هندوانه نیز در طراحی لگو و شکل و شمایل دکور و صحنه هم وام گرفته بود. برنامهای که ابتدا با استودیوی سادهای تقریبا شبیه فضاهای معمول آغاز شد و تماشاگران اندکی هم داشت. تماشاگرانی که حضورشان به شرط داشتن لبخند بر لبشان مورد تایید برنامه قرار میگرفت و میتوانستند در مقابل دوربین بنشینند و میزبان مهمانی باشند که قرار بود در آن قسمت حضور بههم برساند. خندوانه به مرور طی این هفت سال و گذشت هفت فصل و تولید بیش از ۸۰۰ قسمت، در حال حاضر به یکی از معروفترین و شناختهشدهترین برندهای تلویزیونی بدل گشته. به شکلی که کمتر کسی است نام برنامه خندوانه را نشنیده باشد یا پای قسمتهای آن ننشسته باشد یا در مسابقات آن شرکت نکرده باشد یا در رایگیریها حضور نداشته باشد یا درخواست حضور به عنوان تماشاگر یا شرکتکننده در مسابقات را نداده باشد. اما سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که خندوانه چطور خندوانه شد؟
ایدهای که به گفته رامبد جوان ۱۰ سال قبل از شکلگیری خنداونه در ذهن داشته تا یک رئالیتیشو با حضور تماشاگران و موسیقی زنده با محوریت شادی و خنده بسازد که این مهم محقق نشد. حتی شش سال قبل از شکلگیری خندوانه امروز، رامبد جوان این ایده را به شبکه دو نیز ارائه کرد اما باز هم موفق به پیادهسازی این ایده نشد تا اینکه بالاخره این موقعیت در شبکه نسیم با مدیریت دکتر حسین کرمی، مدیر وقت این شبکه پیش آمد و با ایده رامبد جوان برای ساخت یک برنامه شاد که مردم را به شاد بودن و خندیدن دعوت میکند
موافقت شد.
نقش کلیدی اتاق فکر برای ایجاد مسیر درست خنداندن
محمدرضا شهیدیفر، بهراد جوانبخت، روزبه حسینآبادی، نیما تارخ، بهرام عظیمی، سجاد افشاریان و… گروه ایدهپردازانی هستند که خندوانه را با کمک رامبد جوان و فواد صفاریانپور به وجود آوردند. مطالعات و پژوهش برای خندوانه شدن از ماهها قبل آغاز شد و از بین حدود ۲۰۰۰ مقالهای که درباره چگونه شاد بودن و شاد کردن در جهان وجود داشت حدود ۹۰۰ مقاله آن توسط دکتر عباس اردکانیان که دکترای اوقات فراغت دارد ترجمه و در اختیار گروه ایدهپردازان قرار گرفت. مقالاتی که به آنها در زمینههای بسیاری همچون روانشناختی، جامعهشناختی، پزشکی، اجتماعی و… کمک کرد تا بتوانند مسیر درستی را در پیش بگیرند. نقش کلیدی فواد صفاریانپور که او را بیشتر در برنامههای علمی و البته نجوم و ستارهشناسی دیدهایم بهعنوان کارگردان تلویزیونی و عضوی از گروه ایدهپردازان در این بود که توانسته با همان نگاه علمی برنامهسازیاش یکی از ضلعهای مهم مثلث جواد فرحانی و رامبد جوان را تشکیل دهد.
این موضوع را رامبد جوان نیز در گفتوگویی بیان کرده و گفته بود: «فواد یک آدم باسلیقه، باهوش و طناز است که از همه این خصیصههایش در برنامهسازی بهره میگیرد. او به کارش تسلط دارد و صاحب تجربههای بسیار در تلویزیون است. در واقع من برنامهساز تلویزیون نیستم اما فواد هست. بنابراین از لحظهای که ما وارد مرحله اجرایی خندوانه شدیم، فواد همراه ما بود. او در ایدهپردازی، شکلگیری شرایط تولید در انتخاب آدمها نقش داشته و اصلا من باید خیلی کمخرد باشم که از او استفاده نکنم. هم خیالم از بابتش راحت است، هم هزار ایده برای من میآورد و من در ویترین برنامه میمانم و حالش را میبرم. به نظر من وجود چنین شریکی یعنی خیال راحت.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرخش ناگهانی نظرات کاربران اینستاگرام درباره رامبد جوان
- واکنش امیرمهدی ژوله به انتقادات به سفر رامبد جوان و نگار جواهریان به کانادا/ مردم چه انتقادی به جوان دارند؟
- پشت پرده مخالفت حضور ظریف در خندوانه!/کاریکاتور
- جنابخان با «دورهمی» به تلویزیون بازگشت/ سخنان رامبد جوان درباره مهران مدیری
- پردهبرداری فینالسیت خندانندهشو از حواشی این مسابقه/ عکس
- نظر خاله شادونه درباره سیمرغ ادعاشده نسرین مقانلو و رامبد جوان
- پست اینستاگرامی سهیلی برای رامبد بعد از حضور صفر کشکولی در «خندوانه»
- پست اینستاگرامی اشکان خطیبی درباره حذف یکی از هم گروهیهایش
- نوشته مهراب قاسم خانی در پی قضاوت های مخاطبان از مسابقه «خنداننده شو»
- جشن چهارسالگی «خندوانه» امشب برگزار میشود
- ماجرای سیلی زدن هما روستا به بازیگر جوان
- چرا رامبد جوان موضع انتخاباتیاش را اعلام نمیکند؟
- روایت بازیگر مختارنامه از اتفاقی که زندگیاش را تغییر داد
- آوازخوانی لری دروازه بان پرسپولیس در خندوانه/ فیلم
- یک خواننده مهمان ویژه خندوانه برای روز تولد حضرت علی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





