آزاده باقری در ضمیمه قاب کوچک جام جم نوشت :خرداد سال ۱۳۹۳ بود که برای نخستینبار برنامهای به نام «خندوانه» روی آنتن تازه تاسیس شبکه نسیم رفت. نامی ناآشنا که با واژه هندوانه بازی کرده بود و اتفاقا از المانهای هندوانه نیز در طراحی لگو و شکل و شمایل دکور و صحنه هم وام گرفته بود. برنامهای که ابتدا با استودیوی سادهای تقریبا شبیه فضاهای معمول آغاز شد و تماشاگران اندکی هم داشت. تماشاگرانی که حضورشان به شرط داشتن لبخند بر لبشان مورد تایید برنامه قرار میگرفت و میتوانستند در مقابل دوربین بنشینند و میزبان مهمانی باشند که قرار بود در آن قسمت حضور بههم برساند. خندوانه به مرور طی این هفت سال و گذشت هفت فصل و تولید بیش از ۸۰۰ قسمت، در حال حاضر به یکی از معروفترین و شناختهشدهترین برندهای تلویزیونی بدل گشته. به شکلی که کمتر کسی است نام برنامه خندوانه را نشنیده باشد یا پای قسمتهای آن ننشسته باشد یا در مسابقات آن شرکت نکرده باشد یا در رایگیریها حضور نداشته باشد یا درخواست حضور به عنوان تماشاگر یا شرکتکننده در مسابقات را نداده باشد. اما سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که خندوانه چطور خندوانه شد؟
ایدهای که به گفته رامبد جوان ۱۰ سال قبل از شکلگیری خنداونه در ذهن داشته تا یک رئالیتیشو با حضور تماشاگران و موسیقی زنده با محوریت شادی و خنده بسازد که این مهم محقق نشد. حتی شش سال قبل از شکلگیری خندوانه امروز، رامبد جوان این ایده را به شبکه دو نیز ارائه کرد اما باز هم موفق به پیادهسازی این ایده نشد تا اینکه بالاخره این موقعیت در شبکه نسیم با مدیریت دکتر حسین کرمی، مدیر وقت این شبکه پیش آمد و با ایده رامبد جوان برای ساخت یک برنامه شاد که مردم را به شاد بودن و خندیدن دعوت میکند
موافقت شد.
نقش کلیدی اتاق فکر برای ایجاد مسیر درست خنداندن
محمدرضا شهیدیفر، بهراد جوانبخت، روزبه حسینآبادی، نیما تارخ، بهرام عظیمی، سجاد افشاریان و… گروه ایدهپردازانی هستند که خندوانه را با کمک رامبد جوان و فواد صفاریانپور به وجود آوردند. مطالعات و پژوهش برای خندوانه شدن از ماهها قبل آغاز شد و از بین حدود ۲۰۰۰ مقالهای که درباره چگونه شاد بودن و شاد کردن در جهان وجود داشت حدود ۹۰۰ مقاله آن توسط دکتر عباس اردکانیان که دکترای اوقات فراغت دارد ترجمه و در اختیار گروه ایدهپردازان قرار گرفت. مقالاتی که به آنها در زمینههای بسیاری همچون روانشناختی، جامعهشناختی، پزشکی، اجتماعی و… کمک کرد تا بتوانند مسیر درستی را در پیش بگیرند. نقش کلیدی فواد صفاریانپور که او را بیشتر در برنامههای علمی و البته نجوم و ستارهشناسی دیدهایم بهعنوان کارگردان تلویزیونی و عضوی از گروه ایدهپردازان در این بود که توانسته با همان نگاه علمی برنامهسازیاش یکی از ضلعهای مهم مثلث جواد فرحانی و رامبد جوان را تشکیل دهد.
این موضوع را رامبد جوان نیز در گفتوگویی بیان کرده و گفته بود: «فواد یک آدم باسلیقه، باهوش و طناز است که از همه این خصیصههایش در برنامهسازی بهره میگیرد. او به کارش تسلط دارد و صاحب تجربههای بسیار در تلویزیون است. در واقع من برنامهساز تلویزیون نیستم اما فواد هست. بنابراین از لحظهای که ما وارد مرحله اجرایی خندوانه شدیم، فواد همراه ما بود. او در ایدهپردازی، شکلگیری شرایط تولید در انتخاب آدمها نقش داشته و اصلا من باید خیلی کمخرد باشم که از او استفاده نکنم. هم خیالم از بابتش راحت است، هم هزار ایده برای من میآورد و من در ویترین برنامه میمانم و حالش را میبرم. به نظر من وجود چنین شریکی یعنی خیال راحت.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرخش ناگهانی نظرات کاربران اینستاگرام درباره رامبد جوان
- واکنش امیرمهدی ژوله به انتقادات به سفر رامبد جوان و نگار جواهریان به کانادا/ مردم چه انتقادی به جوان دارند؟
- پشت پرده مخالفت حضور ظریف در خندوانه!/کاریکاتور
- جنابخان با «دورهمی» به تلویزیون بازگشت/ سخنان رامبد جوان درباره مهران مدیری
- پردهبرداری فینالسیت خندانندهشو از حواشی این مسابقه/ عکس
- نظر خاله شادونه درباره سیمرغ ادعاشده نسرین مقانلو و رامبد جوان
- پست اینستاگرامی سهیلی برای رامبد بعد از حضور صفر کشکولی در «خندوانه»
- پست اینستاگرامی اشکان خطیبی درباره حذف یکی از هم گروهیهایش
- نوشته مهراب قاسم خانی در پی قضاوت های مخاطبان از مسابقه «خنداننده شو»
- جشن چهارسالگی «خندوانه» امشب برگزار میشود
- ماجرای سیلی زدن هما روستا به بازیگر جوان
- چرا رامبد جوان موضع انتخاباتیاش را اعلام نمیکند؟
- روایت بازیگر مختارنامه از اتفاقی که زندگیاش را تغییر داد
- آوازخوانی لری دروازه بان پرسپولیس در خندوانه/ فیلم
- یک خواننده مهمان ویژه خندوانه برای روز تولد حضرت علی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز