۱- در ایامی که فیلم مسافر ری را میساختم روزی وارد استدیوی حوزه ی هنری شدم، چشمم به آقای فخیم زاده افتاد که ظاهراً برای صدابرداری مجموعه ی ولایت عشق به استودیو ی حوزه هنری آمده بود. دستپاچه سلامی کردم و او هم سری تکان داد، متوجه شدم که مرا نشناخته. به طبقه دوم استودیو رفتم و با مرحوم مهرزاد مینویی مشغول تدوین شدیم. طولی نکشید که صدای تقهای بر در اتاق شنیده شد، نگاه کردم دیدم آقا مهدی در آستانه در ایستاده. حدسم درست بود. او مرا نشناخته بود و از محسن روشن پرسیده بود که طرف کی بود! محسن روشن هم مرا معرفی کرده بود. آقا مهدی به محض اینکه فهمیده بود شخصی را که دیده کارگردان امام علی (ع) بوده، فوراً به طبقه ی دوم آمده بود تا احساساتش را نسبت به من و مجموعه ی امام علی (ع) بیان کند! آنروز آقا مهدی خیلی از مجموعه ی امام علی (ع) تعریف کرد و بدون هیچگونه منیّتی امام علی (ع) را یک مجموعه پیشرو و به تعبیر امروزیها خط شکن خواند شنیدن این تعابیر از زبان مردی که در سینما خودش یلی بود و من دورادور او را با سینما و آثار سینماییاش میشناختم، احساس خوشایندی بود. طبیعی است برای کسی مثل من که اغلب با احساساتم زندگی میکنم، این برخورد نقطه عطفی بود از احساس نسبت به او همان روز مهرش به دلم نشست و این آغاز آشنایی تازه ی من با او بود آنروز فهمیدم بیعقده زندگی کردن یعنی چه!
۲- به گمانم سال ۸۲ یا ۸۳ بود که من در بیابانهای آران و بیدگل کاشان مشغول فیلمبرداری بخش هایی از مختار نامه بودم، روزی را هماهنگ کرده بودند که من در قم بروم و در جلسهای شرکت کنم که موضوع بخشش سینمای دینی بود. در آن جلسه بود که برای دومین بار آقای فخیم زاده را از نزدیک میدیدم. از او هم دعوت شده بود در جلسه حضور داشته باشد. آقا مهدی آنروز بیشتر از الزامات یک اثر هنری (دراماتیک) صحبت کرد. بیمبالغه تمامی این صحبت هایش حرف دل من بود. در آنجا متوجه شناخت عمیق ایشان از یک اثر دراماتیک شدم. اصولی که در تئاتر آموخته بودم. تا آن روز فکر میکردم آقا مهدی یک سینما گر حرفهای است و وقتی متوجه شدم که ایشان اصول و قواعد دراماتیک را از تئاتر آموخته است بیشتر کنجکاو شدم. احساسی تازه در من متولد شده بود. احساسی که بیش از گذشته مرا مجذوب او میکرد. بعد از جلسه بالاخره دل را به دریا زدم و به پیشنهاد بازی در نقش عمر سعد را دادم. آقا مهدی خندید و گفت “میدونی که من تا حالا در فیلم کسی جز کارهای خودم بازی نکردم ” راست هم میگفت! او بنا به دلایلی که منطقی هم به نظر میرسید تصمیم گرفته بود فقط در کارهایی بازی کند که خودش کارگردانی میکند. آنرزو متوجه شدم که برخورد اولیه ی ما در حوزه ی هنری احساس صادقانه و بیواسطه کسی بوده که به اصول و قواعد دراماتیک معتقد است. هنوز طعم شخصیت پردازی امام علی (ع) توی ذهنش بود. برای همین هم پذیرفت که فیلمنامه را بخواند بعد درباره ی بازیاش صحبت کنیم. فیلمنامه را برایش فرستادیم. او هم فیلمنامه را خواند و پذیرفت که نقش عمر سعد را بازی کند. بعدها به من گفت وقتی سکانس معرفی عمر سعد را خواندم تصمیم گرفتم بازیاش کنم. برخورد او برای ایفای رل عمر سعد در دومین دیدار ما، درس دیگری بود. برای آقا مهدی اسم و رسم آدمها و اعتبار و یا حوادثی دیگر که اغلب در تصمیم گیری موثرند، ملاک و ارزش نبود. ملاک حضور او در یک کار اصول و قواعد درست دراماتیک بود. اصلی که تا به امروز سعی کرده ام در حد فهم و بضاعت خودم آن را محترم شمرده و به آن پای بند باشم.
۳- تجربه مشترک من با آقا مهدی در مختار نامه سرشار از لحظات به یاد ماندنی است، از دقت و وسواس او درباره ی اجرای شخصیت تا نظم و انضباطش، همراهی او با کلیّت کار تا درک مشکلات محضاً پیچیده، از اعتقاد داشتن به کاری که میکند تا استرسی که هنگام اجرای هر نما دارد. هنگام فیلمبرداری سکانس هایی که عمر سعد توسط عموی مختار به زنجیر کشیده شده، ساعتها باید بر روی آویزی معلّق میایستاد، بدون آنکه خم به ابرو بیاورد، حتّی در مقابل عذرخواهی من میگفت “اصلاً فکرش را هم نکن دارم عادت میکنم” عجیب تر آنکه میگفت برای اینکه به این وضعیت عادت کنم، در خانه مشابه این آویز را درست کرده ام و تمرین میکنم! او همیشه در مقابل حرف منطقی تسلیم است و هرگز زیر بار آنچه به نظرش نا معقول و غیر منطقی است نمیرود. همین ویژگیها از او هنرمندی بزرگ ساخته، هنرمندی که بلا شک در حافظه تاریخی این سرزمین باقی خواهد ماند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت برای چهار اثر سینمایی و سه اثر غیرسینمایی
- تهیهکننده سریال مطرح کرد؛ «سلمان فارسی» امسال به ایران میرسد؟/ پایان «بیزانس» در تابستان
- سلمان فارسی به ارمنستان رفت
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- انتخابات انجمن تهیه کننده _ کارگردانان سینما برگزار شد
- مهدی فخیمزاده فیلمنامه «کارآگاهان جوان» را مینویسد
- خاطره بازی با «مسافران مهتاب» مهدی فخیم زاده در شبکه مستند/ پخش «گفتنیهای نمکی» + ویدئو
- فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» آغاز شد
- شروع غمانگیز فیلم «مهدی فخیمزاده» در گیشه/افتتاحیه ۴۰ میلیون تومانی برای «مشت آخر»
- ثبت قرارداد فیلم «مشت آخر»
- تولید سریال «سلمان فارسی» در چه مرحله ای قرار دارد؟
- ورزشکاران زیرزمینی/ خاطرهای از مهدی فخیمزاده
- نظر رهبر انقلاب درباره انتقادها از سریال «امام علی» ۲۳ سال پیش + عکس
- فخیم زاده :بعضیها فکر میکنند میرباقری و من رقیب هستیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز