تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۱۲:۱۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 23452
رییس سازمان نظام پزشکی

رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به مکاتبات صورت گرفته با نظام پزشکی و همچنین سفیر ایران در فرانسه جهت دریافت فایل بالینی مرحوم “کیارستمی”، گفت: البته از فرزند آقای کیارستمی هم درخواست کردیم فایل بالینی که در اختیارشان است را به ما ارائه دهند، اما تاکنون چیزی به ما ارائه نشده است.

به گزارش سینماسینما به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت پرونده پزشکی عباس کیارستمی و همچنین بحث خطاهای پزشکی در کشور گفت: درباره خطاهای پزشکی کاری تحلیلی را در دست انجام داریم که تا پایان سال ۹۵ انجام می‌شود و در این زمینه آمارهای لازم را از استان‌ها دریافت کرده‌ایم. البته باید توجه کرد که خطای پزشکی در همه جا وجود دارد.

وی درباره روند بررسی پرونده کیارستمی گفت: این پرونده در نظام پزشکی در حال رسیدگی است و وزیر بهداشت هم براساس قانون این رسیدگی را تحت نظر دارند. برهمین اساس تمام تلاش ما این بوده که در جلسات بررسی پرونده، نمایندگان وزارت بهداشت هم حضور داشته باشند که دکتر حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت و دکتر آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت در چند جلسه حضور داشتند. همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران هم از ابتدای بررسی پرونده در کنار ما بودند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در ابتدای رسیدگی به پرونده آقای کیارستمی از متودولوژی فازبندی استفاده کرده و روند درمان‌شان را از بیمارستان جم و آراد بررسی کردیم، افزود: در روز اول در جمع کارشناسان این اتفاق نظر حاصل شد که در هر کجای پرونده ابهامی وجود دارد تا زمانی که اغنا و اجماع همه کارشناسان در آن مورد ایجاد نشده، به بخش دیگری از پرونده ورود پیدا نکنیم.  بر این اساس دو جلسه عمومی در این زمینه با حضور کارشناسان برگزار کردیم که در جلسه عمومی آخر، آقای مره‌صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت نیز حضور داشتند.

زالی ادامه داد: در این جلسه مشخص شد که برخی از قسمت‌های پرونده در جلسات عمومی حاصل نمی‌شود و به همین دلیل کارگروه‌های تخصصی با همان کارشناسان ایجاد کردیم که تاکنون برخی از این کارگروه‌ها تحلیل‌شان را به ما ارائه کردند و برخی هم در حال تکمیل اطلاعات هستند.

وی با بیان اینکه در دومین جلسه رسیدگی به پرونده مرحوم کیارستمی، فرزندشان هم حضور یافتند، اظهار کرد: در عین حال ما جلسه دیگری را هم با فرزند آقای کیارستمی و آقای ایوبی، رییس سازمان سینمایی داشتیم و اعلام کردیم که اگر علاقه دارند کسی به عنوان نماینده خانواده آقای کیارستمی در جلسات حضور یابند، به ما اعلام کنند که در این زمینه آقای دکتری را معرفی کردند که در همه جلسات کوچک و بزرگ حضور دارند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه هنوز شکایت رسمی در مراجع رسیدگی به پرونده‌های پزشکی از سوی خانواده مرحوم کیارستمی ثبت نشده است، گفت: در عین حال فرزند آقای کیارستمی تاکید کردند که بررسی‌ها با متانت، حوصله و در زمان کافی انجام شوند. البته ما پرونده را سه بار مطالعه کردیم و و تخصص‌ها را از آن استخراج کرده‌ایم و سپس مهم‌ترین کارشناس در این تخصص‌ها را انتخاب کرده تا پرونده را بررسی کنند.

زالی تاکید کرد: در رسیدگی به پرونده آقای کیارستمی، هدف کشتن وقت نیست، بلکه هدفمان رسیدن به یک نتیجه مناسب است. در عین حال باید توجه کرد که در پرونده‌های پزشکی یک پیوستگی وجود دارد و نمی‌توان بدون وجود قسمت‌های پایانی پرونده، نظر قطعی داد. بنابراین وجود پرونده پزشکی آقای کیارستمی در فرانسه ضروری است. بنابراین ما نامه‌ای به صورت رسمی به نظام پزشکی فرانسه ارسال کردیم و در آن نه تنها درخواست ارسال اوراق بالینی‌شان را داده‌ایم بلکه جنبه حقوقی بحث را هم توضیح داده‌ایم و حتی از آنها درخواست کردیم که نظر فنی و تحلیلی خودشان را برای ما اعلام کنند.

درخواست از فرزند “کیارستمی” برای ارایه فایل بالینی

وی با بیان اینکه تاکنون پاسخی از سوی نظام پزشکی فرانسه دریافت نکرده‌ایم، ادامه داد: البته اعلام کردند که نامه ما رسیده است، اما هنوز عکس‌العمل محسوسی از سوی آنها دیده نشده، براین اساس ما با سفیر ایران در فرانسه هم مکاتبه کردیم و از آنجایی که وزارت بهداشت نیز در این پرونده مداخله کرده، قرار شد سفیر موضوع را با دولت فرانسه مطرح کند و سفیر در این زمینه قول همکاری داده‌اند. در عین حال بنده با سفیر فرانسه در ایران هم ملاقات کردم و موضوع را برایشان توضیح دادم و اعلام کردم که وجود فایل بالینی آقای کیارستمی در فرانسه برای ما اهمیت دارد. بنابراین در حال پیگیری این موضوع هستیم تا نه تنها اوراق بالینی، بلکه نظر کارشناسی نظام پزشکی فرانسه هم اعلام شود. البته از فرزند آقای کیارستمی هم درخواست کردیم که فایل بالینی که در اختیارشان است، آن را به ما ارائه دهند اما تاکنون چیزی به ما ارائه نشده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر همه اظهارات درباره علت فوت آقای کیارستمی احتمالی است، گفت: باید توجه کرد که پرونده آقای کیارستمی دو بخش دارد؛ یکی بخش داخل ایران است که این بخش در دست بررسی بوده و ما همه مستندات را دریافت کرده‌ایم و برای اعلام نظر در این بخش منتظر نظرات کارشناسی و تکمیل بررسی‌ها هستیم، اما بخش دیگر پرونده یعنی اعلام نظر درباره علت فوت را تا زمانی که پرونده از فرانسه به ایران نیاید، نمی‌توانیم هیچ اعلام رسمی و فنی ارائه دهیم.

زالی تاکید کرد: البته ما در همه پرونده‌ها باید ساز و کار قانون را اجرا کنیم. در حال حاضر پرونده آقای کیارستمی در مرحله دادسرایی بوده و در آنجا باید نظر کارشناسان اعلام شود و بعد از آن پرونده به دادگاه ارائه شده و دادگاه هم نظرش را به دادستان اعلام می‌کند و سپس هیات‌های انتظامی برای اعلام نظر و رای اقدام می‌کنند. بنابراین رای را هیات‌های نظامی می‌دهند.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها