تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۱/۱۴ - ۱۴:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 185708

تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» با اعلام اینکه شورای پروانه ساخت دولت گذشته فهرستی رسمی برای اصلاحات فیلمنامه به سازندگان فیلم ابلاغ نکرده بود، از مدیران سینمایی درخواست کرد که با توجه به پخش نسخه قاچاق فیلم، اجازه پخش «برادران لیلا» در سینماها و پلتفرم‌ها داده شود.

به گزارش سینماسینما، تقریبا تا یک ماه دیگر حاشیه‌های فیلم «برادران لیلا» یک ساله می‌شود و این ساخته‌ی سعید روستایی، از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بعد از رونمایی پرماجرا در جشنواره کن تا به امروز یکی از سوژه‌های جدی و پرچالش سینما بوده است.

جدیدترین حاشیه «برادران لیلا» انتشار نسخه قاچاق آن برای مخاطب ایرانی پس از پخش در یک پلتفرم خارجی است؛ اتفاقی که قابل پیش‌بینی بود و تهیه‌کننده فیلم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با توجه به برنامه‌ریزی کمپانی پخش‌کننده‌ی فیلم برای انتشار نسخه بلورِی، نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بود.
اما آنچه ماجرای این فیلم را ادامه‌دار کرده، اظهارات مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی در خصوص انتشار غیرقانونی فیلم سینمایی «برادران لیلا» و پروانه ساخت آن است.

روح‌الله سهرابی با اشاره به اینکه «فیلمنامه «برادران لیلا» در شورای پروانه ساخت دولت قبل بررسی شده» گفته است: «عدم تمکین صاحبان فیلم به انجام اصلاحات پیش از حضور در جشنواره کن و اکران عمومی فیلم در خارج از کشور پیش از اخذ مجوزهای لازم و مخالفت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اکران فیلمی که علاوه بر مضمون و محتوای تلخ و ناامیدکننده، کار خود را با قانون‌شکنی شروع کرده بود، از جمله دلایلی بود که موجب لاینحل باقی ماندن مسئله و مشکل این فیلم شد.»
پس از انتشار صحبت‌های روح‌الله سهرابی، جواد نوروزبیگی – تهیه‌کننده «برادران لیلا» – با یادآوری مصاحبه بهمن‌ماه سال گذشته خود و اینکه گفته بود، « از تمام افراد مسئول و بخصوص وزیر محترم ارشاد که می‌توانند شرایطی را به وجود آورند تا فیلم «برادران لیلا» اکران شود، درخواست می‌کنم تا فیلم به سرعت در شورای پروانه نمایش بررسی شود» در گفت‌وگویی تازه جزئیاتی را درباره پروانه ساخت و پیگیری‌های انجام شده‌ی سازندگان فیلم بیان کرد.

او ابتدا گفت:‌ لیست منتشر شده از شورای پروانه ساخت (دولت قبل) به هیچ وجه جهت اصلاح فیلمنامه به سازندگان فیلم اعلام نشده بود و درواقع پس از تایید و تشویق “حضوری” از بابت چنین فیلمنامه‌ای، پروانه‌ی ساخت را صادر کردند.

نوروزبیگی ادامه داد: جدا از این موضوع، به مدت یک سال است که برای رسیدن به فهرست اصلاحات شورای پروانه نمایش دوندگی می‌کنیم ولی فقط محاکمه می‌شویم. این در حالی است که نسخه‌ی اصلاح شده‌ی فیلم که برای گرفتن مجوز اکران به سازمان سینمایی ارائه شده، ضمن رعایت اصلاحات قبل از حضور در جشنواره کن، شامل اصلاحات دیگری هم می‌شود که فقط آن‌ها را شنیده بودیم و به صورت رسمی اعلام نشده بودند.

وی اظهار کرد: آیا نباید اینطور فکر کنیم که این نوع برخورد با تهیه‌کنندگان فیلم (نوروزبیگی و روستایی) تنبیه آن‌ها بوده و نه اصلاح فیلم؟ وگرنه تاکنون با این همه پیگیری از جانب ما و حتی پخش‌کننده فیلم (جمال ساداتیان) و واسطه‌ها، حداقل می‌بایست با تعهد و ضمانت، فهرست اصلاحات را به ما می‌دادند. جای سوال است که هدف از ارائه یک لیست کلی‌گو از شورای پروانه ساخت دولت قبل که به ما هم اعلام نشده، چه بود؟ چون تاکنون روال معمول این بوده که از کارگردان و تهیه‌کننده تعهد می‌گرفتند تا اصلاحات شورای پروانه ساخت رعایت شود که در این رابطه نه لیست را به رویت ما رساندند و نه حضوری این مطالب را تشریح کردند.

تهیه‌کننده «برادران لیلا» اضافه کرد: درحال حاضر که نسخه قاچاق فیلم پخش شده، ‌ضرر هنگفت مالی به سرمایه‌گذار فیلم وارد شده است. آیا مسئولان سینمایی خود را مکلف می‌دانند که پاسخگوی فرار سرمایه‌گذاران از سینما باشند؟ البته به نظر می‌رسد که سازمان سینمایی مسئولیت خود را نسبت به این فیلم به جایگاه بالاسری واگذار کرده چرا که آقای سهرابی در صحبت‌های قبلی خود به صراحت اشاره کرده بود که نظر شورای پروانه نمایش را برای وزیر ارشاد فرستاده‌اند تا برای اکران کسب اجازه کنند.

جواد نوروزبیگی در ادامه به دیگر پیگیری‌های خود برای رفع مشکل فیلم اشاره کرد و گفت:‌ به وزیر محترم ارشاد دو – سه نامه نوشتم که ایشان در جواب گفتند، آقای نیرومند (مشاور سینمایی وزیر) با کارگردان صحبت کنند که البته به نتیجه نرسیده است. در این یک سال – طبق اسناد موجود – به کمیسیون فرهنگی مجلس هم نامه نوشتم و درخواست نمایش فیلم را برای آن‌ها مطرح کردم تا میانجی‌گری کنند که شورای پروانه نمایش بپذیرد فیلم را برای اکران بازبینی کند، چرا که یکی از اعضای شورای پروانه نمایش، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی است ولی در آنجا هم به نتیجه‌ای نرسیدم و فقط اعلام کردند سازمان سینمایی گفته که ما (صاحبان فیلم) کار غیرقانونی کرده‌ایم. علاوه بر این‌ها به یکی از نهادهای امنیتی تعهد دادیم که حتما اصلاحات را انجام خواهیم داد تا اجازه اکران بدهند که این اجازه از سوی آن‌ها داده شد ولی باز هم برای بازبینی در شورای پروانه نمایش اتفاقی نیفتاد.

وی تاکید کرد:‌ ما تمام تلاش خود را انجام دادیم تا فیلم اکران شود ولی متاسفانه دائم به سدی محکمی خوردیم و آنچه حاصل شد، پخش و دیده شدن نسخه‌ی قاچاق فیلم بود که متاسفانه حتی هیچ مسئول و خانواده مسئولی که نسخه قاچاق را دیدند و بعضا موضع هم گرفتند، اجازه نگرفتند و حق‌الناس به گردن آن‌هاست؛ بخصوص دو مجری تلویزیون که در جوار حرمین مقدسی فعل حرام انجام دادند، به قاچاقچیان فیلم کمک کرده و عدم رعایت قانون ‌و شرع را کردند و بدترین اتهامات را به کارگردان فیلم نسبت دادند. آن‌ها چطور به خود اجازه دادند این‌ چنین سخن بگویند که عملکرد خودشان بدتر از آن است که می‌گویند. این‌ها در حالی است که چند ماه قبل فیش حقوقی غیرمرسوم مسئول دفتر یکی از اعضای شورای شهر تهران با عکس‌العمل سریع مسئولان روبرو شد ولی به نظر می‌رسد سینما جایگاهی ندارد که تمام این اتفاق‌ها برای فیلم «برادران لیلا» با واکنشی مواجه شود.

نوروزبیگی در پایان با بیان اینکه «با مردمی که فیلم را دیدند مشکلی نداریم و حتما در زمان اکران یا نمایش در پلتفرم جبران خواهند کرد»، گفت: با تمام این اتفاق‌ها، همین الان هم دیر نشده و درخواست می‌کنم که مسئولان سازمان سینمایی اجازه پخش فیلم «برادران لیلا» را چه در اکران و چه در پلتفرم بدهند، چون حتما با فروش خیره‌کننده‌ی آن مواجه خواهند شد که این، هم برای سینماداران خوب است و هم بخشی از ضرر سرمایه‌گذار فیلم را جبران می‌کند.

فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی با بازی سعید پورصمیمی، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، محمد علیمحمدی، نیره محمدی و مهدی حسینی‌نیا ساخته شده و کمپانی فرانسوی «وایلد بانچ» (Wild Bunch) که اخیرا نام آن به Good Fellas تغییر پیدا کرده، پخش بین‌المللی این فیلم را برعهده دارد.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها