چاک پالانیک درباره «باشگاه مشتزنی» و تازهترین کتابش می گوید.
به گزارش سینماسینما، همیشه گمان میکردم چاک پالانیک، نویسنده «باشگاه مشتزنی»، «خفقان» و داستانهای دیگری که خشونت امریکایی در خط داستانی آنها بارز است، داستانسرایی قهار است وفقط شاید کمی بینزاکت و سلطهجو باشد اما وقتی سر کلاسی که در آن نوشتن تدریس میکند نشستم، متوجه شدم او انسانی لطیف و متفکر است و کلماتش را سنجیده انتخاب میکند. او میگفت: «گویی که حقالتالیف دو کتاب آخر – شاید هم چهار کتاب آخر_ اختلاس شده باشد و من هم هیچ پساندازی ندارم تا کتاب بعدیام را بنویسم. مدت زمان اختلاس این پول اینقدر زیاد بوده که هنوز هم مشخص نشده چه مقدار و از کدام حساب بوده است.»
چاک پالانیک میگوید دارین وب، حسابدار نماینده ادبیاش مدام دروغ میگفت و ادعا میکرد ناشر هنوز پول نقدی در اختیار او نگذاشته است یا دلمشغولی بیماری مادرش باعث شده این موضوع را فراموش کند. در نهایت دادگاه در ماه مه این حسابدار را متهم به اختلاس معرفی کرد. زندگی پالانیک به مبلغ قرارداد کتاب بعدی و رقمی که دادگاه مشخص میکرد به او تعلق بگیرد، بسیار وابسته شده بود و ممکن بود پالانیک برای پرداخت بدهیهایش مجبور به فروختن خانهاش شود.
چه حسی داری وقتی ناگهان از لحاظ مالی دچار تزلزل میشوی؟ پالانیک در سکوت نگاهی طولانی به پایین کرد و گفت: «به نوعی جالب است. ابتدا نوشتن برایم راهی برای پسانداز کردن بود چون اگر مینویسی یعنی دیگر خرج نمیکنی. بنابراین، این ایده باعث شد من در نوشتن غرق شوم. در زندگی مشکلات و معضلات بزرگتری هم هست؛ درگذشت پدر همسرم باعث شد این اختلاس کوچک به نظر برسد. همچنین آگاه بودم که شخصیت من، من را به این جایگاه رسانده و هنوز هم همان شخصیت را دارم، بنابراین میتوانم ورق را برگردانم و اثری قوی، پرشور و سرگرمکننده خلق کنم. »
ناگهان لبخند میزند: «حرفهایی که میخواهم بزنم احتمالا ابلهانه به نظر میرسند و شاید فکر کنید برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب این اسامی را به کار میبرم اما وقتی روی اقتباس سینمایی «باشگاه مشتزنی» کار میکردیم، برد پیت در چند فیلم بازی کرده بود که خیلی رضایت او را جلب نکرده بودند- یکی از آنها «با جو بلک آشنا شوید» بود- و میگفت هر فیلم تازه، پادزهری برای فیلمی است که تازه تمامش کردهای؛ نعمت شکست تنها چیزی است که آدم را به انزوا میکشاند و همچنین زمانی برای دوبارهسازی به انسان میدهد. اگر پشت سر هم از پلههای موفقیت بالا بروی، دیگر آن دوره رویاپردازی را که ایدههای جدید و خاص در ذهنت شکل میگیرند، نخواهی داشت. »
پالانیک نیز در آخرین رمانش «روز تسویهحساب» تقریبا همین کار را کرده است؛ فانتزی طنزی که در آن جامعه امریکا مورد تهدید سربازی اجباری قرار میگیرد و قیامی مسلح این جامعه را از هم میپاشد. درست مانند «باشگاه مشتزنی» (۱۹۹۶) . در کتاب «روز تسویه حساب» نیز مردانی اختهشده در نمایش خشونت، برادری و هویت مییابند. این کتاب نیز همان لحظههای وحشت جسمی را با خواننده به اشتراک میگذارد؛ مثل صحنهای که در آن کرمها صورت مرد مردهای را میخورند؛ لحظهای زننده از کار مِکندهها. پالانیک میگوید: «آوردن این صحنهها به این دلیل بود که قصد نداشتم کتاب فقط واکاوی احساسات و عقلانیت باشد. تاثیرگذاری هنر در سطح مادی، جسمی یا غریزی، موضوعی نادر است. »
چند راوی داستان «روز تسویه حساب» را روایت میکنند، بنابراین مشخص نیست پالانیک گرایشهای خود را در روایت کدام یک از راویها گنجانده است. او میگوید: «اگر متنی آموزشی بنویسم، بعد از مدتی از یاد میرود اما اگر از موضوعی بنویسم که مردم دربارهاش بحث کنند، این موضوع برای همیشه در فرهنگ جای خواهد گرفت. برای مثال، «باشگاه مشتزنی» خوب است یا بد؟ داستانی است که هم خواننده و هم شخصیتها از آن راضی هستند با این وجود دارای صحنههای خشونتآمیز است. سعی دارم چنین صحنههای خیرهکنندهای را خلق کنم که به منظور دایمی کردن یا تولید چیزی نبود بلکه شربتی بسازم که با آن بتوانید طعم اتفاقات بعدی را هم بچشید. در واقع کاری کنم که با دیدن صحنهای، کمی در صحنه بعدی نیز حضور داشته باشید.»
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





