سینماسینما، شمیم مستقیمی
مجموعه عکس «نیمفاصله» پروژه تازه مریم سعیدپور، که مثل مجموعه کار قبلیش قابهایی صحنه پردازی شده و کارگردانی شده اند، فریمهایی هستند که روی هم، روایتی از نوع خاصی از رابطه زناشویی را بازتاب میدهند: رابطه ای تُنُک و کم جان، که حاصلش آدمهایی خسته و ویران است.
لوکیشن عکسها، از آن خانههاییست که از حال و هوای معمارانه آنها میتوان حدس زد که در دهه ۴۰ یا ۵۰ ساخته شدهاند. بسیاری از خانوادههای طبقه متوسط شهری ایران، تا همین یکی دو دهه پیش -که این خانهها ناگهان کلنگی تشخیص داده شدند و از میان رفتند- زندگی در یکی از این خانهها را با درها و پنجرههای زیاد چوبی یا فلزی، فضاهای وسیع و شیشه های مشجر، تجربه کردهاند.
بنابراین، میتوان حدس زد که این، روایتی است از زاویه دید کسی که شاهد روابط یک زوج در یکی از این خانهها بوده. کسی که شاهدی محرم به حساب میآمده و شاهد لحظههایی خصوصی از یک رابطه بوده: فرزند خانواده.
فرزند خانواده پرسوناژ غایبی در این عکسهاست. آن هم در دورهای که خانواده ها معمولن فرزند داشتهاند. این دلیل دیگری است تا بپذیریم راوی این روایت فرزند یک خانواده است.و دوربین در واقع از نگاه او، به گوشه و کنار این خانه و حوالی رابطه پدر و مادر سرک میکشد.
معماری خانه های آن دوره، یک معماری باز و پر از شیشه و پنجره است و تعداد اتاقهای این خانه ها معمولن زیاد است. یعنی هم میتوانی فضای شخصی خودت را داشته باشی و هم میتوانی رابطهات را با دیگران،پروپیمان جلو ببری.و تا جایی که به خانه و طراحی آن برمیگردد همه فضاهای لازم در اختیار توست. در اینجاست که مجموعه نیم فاصله، درست در جهت عکس فضای این خانه، روایتی آلترناتیو از روابط زوجهای این دوره به دست میدهد.هر چه معماری گشوده و باز است، رابطه تاریک و بسته است.هرچه معماری پر از امکان است،رابطه بیافق و بیآینده است. هرچه معماری پر از جزییات و به واسطه پنجرههای زیاد، رو به بیرون و شفاف است، رابطه خفه و رو به درون و کِدِر است.
بنابراین در این مجموعه، بیش از هرچیزی، مفهوم “خانه” است که بحرانی میشود.قهرمان این عکسها، پروتاگونیست این قصه، “خانه” است. آن نیرویی که در پشت این عکسها، افسار روایت را به دست گرفته و ذهن مخاطب را درگیر میکند، چالشی است که این روایت با مفهوم خانه دارد.
خانه در این عکسها خود را به مثابه یک لاشه عرضه میکند. صورت محضی که بیشتر به عنوان یک فضای خالی بازشناخته میشود.یک فضای بی سرانجام.یک فضای گیج. یک فضای گنگ. در گوشه گوشه این خانه، آدمها در خودشان غرقاند.
خانه، متروکه نیست. آدمهایی هم در کادر دیده میشوند.اما این آدمها، و اشیا و اموالشان نتوانستهاند خانه را پُر کنند.خانه به طرز خوفناکی خالی است.آنها نتوانستهاند خانه را از شر بیمعناییای که دچارش شده نجات دهند. نتوانستهاند آن را رستگار کنند. پس خانه در واقع متروکه است. آدمها آن را ترک نکردهاند. اما خانه در واقع چیزی بیش از یک جدار نیست. یک پوسته.خانه خالی از اساس این مجموعه، در واقع خانهای خالی از رابطه است.
لاشهای مملو از پنجرهها و دیوارها و درها. درها همه نیمه گشوده هستند. نه باز و نه بسته.درهایی که در واقع نه چیزی را میبندند و نه به روی چیزی گشوده میشوند. بلکه در آستانه باز بودن و بسته بودن در حالتی بیمعنا رها شدهاند و معلقند. دیوارها هم خالی ماندهاند. نه قابی در بین هست نه آینهای. و آدمها همه خراب رابطهای که هرگز شکل نگرفته. رابطهای عقیم.
این روزها در تهران، بازسازی و زندگی در این خانهها،که چهل تا پنجاه سال پیش ساخته شدهاند همه گیر شده. و طبقه متوسط خلاق، مخصوصن هنرمندان، به این تیپ خانهها علاقه نشان میدهند.
روایت مریم سعیدپور، تاریخ این خانهها را مسالهدار میکند و علامت سوال بزرگی را پیش روی ما میگذارد. در این خانهها چه خبر بوده؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود