سینماسینما، شمیم مستقیمی
مجموعه عکس «نیمفاصله» پروژه تازه مریم سعیدپور، که مثل مجموعه کار قبلیش قابهایی صحنه پردازی شده و کارگردانی شده اند، فریمهایی هستند که روی هم، روایتی از نوع خاصی از رابطه زناشویی را بازتاب میدهند: رابطه ای تُنُک و کم جان، که حاصلش آدمهایی خسته و ویران است.
لوکیشن عکسها، از آن خانههاییست که از حال و هوای معمارانه آنها میتوان حدس زد که در دهه ۴۰ یا ۵۰ ساخته شدهاند. بسیاری از خانوادههای طبقه متوسط شهری ایران، تا همین یکی دو دهه پیش -که این خانهها ناگهان کلنگی تشخیص داده شدند و از میان رفتند- زندگی در یکی از این خانهها را با درها و پنجرههای زیاد چوبی یا فلزی، فضاهای وسیع و شیشه های مشجر، تجربه کردهاند.
بنابراین، میتوان حدس زد که این، روایتی است از زاویه دید کسی که شاهد روابط یک زوج در یکی از این خانهها بوده. کسی که شاهدی محرم به حساب میآمده و شاهد لحظههایی خصوصی از یک رابطه بوده: فرزند خانواده.
فرزند خانواده پرسوناژ غایبی در این عکسهاست. آن هم در دورهای که خانواده ها معمولن فرزند داشتهاند. این دلیل دیگری است تا بپذیریم راوی این روایت فرزند یک خانواده است.و دوربین در واقع از نگاه او، به گوشه و کنار این خانه و حوالی رابطه پدر و مادر سرک میکشد.
معماری خانه های آن دوره، یک معماری باز و پر از شیشه و پنجره است و تعداد اتاقهای این خانه ها معمولن زیاد است. یعنی هم میتوانی فضای شخصی خودت را داشته باشی و هم میتوانی رابطهات را با دیگران،پروپیمان جلو ببری.و تا جایی که به خانه و طراحی آن برمیگردد همه فضاهای لازم در اختیار توست. در اینجاست که مجموعه نیم فاصله، درست در جهت عکس فضای این خانه، روایتی آلترناتیو از روابط زوجهای این دوره به دست میدهد.هر چه معماری گشوده و باز است، رابطه تاریک و بسته است.هرچه معماری پر از امکان است،رابطه بیافق و بیآینده است. هرچه معماری پر از جزییات و به واسطه پنجرههای زیاد، رو به بیرون و شفاف است، رابطه خفه و رو به درون و کِدِر است.

بنابراین در این مجموعه، بیش از هرچیزی، مفهوم “خانه” است که بحرانی میشود.قهرمان این عکسها، پروتاگونیست این قصه، “خانه” است. آن نیرویی که در پشت این عکسها، افسار روایت را به دست گرفته و ذهن مخاطب را درگیر میکند، چالشی است که این روایت با مفهوم خانه دارد.
خانه در این عکسها خود را به مثابه یک لاشه عرضه میکند. صورت محضی که بیشتر به عنوان یک فضای خالی بازشناخته میشود.یک فضای بی سرانجام.یک فضای گیج. یک فضای گنگ. در گوشه گوشه این خانه، آدمها در خودشان غرقاند.
خانه، متروکه نیست. آدمهایی هم در کادر دیده میشوند.اما این آدمها، و اشیا و اموالشان نتوانستهاند خانه را پُر کنند.خانه به طرز خوفناکی خالی است.آنها نتوانستهاند خانه را از شر بیمعناییای که دچارش شده نجات دهند. نتوانستهاند آن را رستگار کنند. پس خانه در واقع متروکه است. آدمها آن را ترک نکردهاند. اما خانه در واقع چیزی بیش از یک جدار نیست. یک پوسته.خانه خالی از اساس این مجموعه، در واقع خانهای خالی از رابطه است.

لاشهای مملو از پنجرهها و دیوارها و درها. درها همه نیمه گشوده هستند. نه باز و نه بسته.درهایی که در واقع نه چیزی را میبندند و نه به روی چیزی گشوده میشوند. بلکه در آستانه باز بودن و بسته بودن در حالتی بیمعنا رها شدهاند و معلقند. دیوارها هم خالی ماندهاند. نه قابی در بین هست نه آینهای. و آدمها همه خراب رابطهای که هرگز شکل نگرفته. رابطهای عقیم.
این روزها در تهران، بازسازی و زندگی در این خانهها،که چهل تا پنجاه سال پیش ساخته شدهاند همه گیر شده. و طبقه متوسط خلاق، مخصوصن هنرمندان، به این تیپ خانهها علاقه نشان میدهند.
روایت مریم سعیدپور، تاریخ این خانهها را مسالهدار میکند و علامت سوال بزرگی را پیش روی ما میگذارد. در این خانهها چه خبر بوده؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد





