تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۷/۱۵ - ۱۰:۳۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 181777

سینماهای آمریکا شاهد اکران دوباره نسخه ترمیم‌شده‌ای از فیلم سینمایی «دونده» ساخته امیر نادری خواهند بود.

به گزارش سینماسینما، فیلم «دونده» ساخته امیر نادری و محصول سال ۱۹۸۴ است که از بازی مجید نیرومند در آن به عنوان یکی از بهترین بازی‌های کودکان در تمام تاریخ سینما یاد می‌شود، دوباره روی پرده می‌رود.

نسخه ترمیم شده این فیلم قرار است ۲۸ اکتبر در انجمن فیلم آمریکا به نمایش درآید و تا ۱۰ نوامبر نیز روی پرده باشد. امیر نادری و مجید نیرومند نیز در نمایش فیلم حضور خواهند داشت.

«دونده» داستان یک پسر یتیم ۱۱ ساله با بازی مجید نیرومند است که به تنهایی در یک تانکر متروکه در شهر بندری آبادان زندگی می‌کند و با فروش آب، برق انداختن کفش مردم و غواصی برای بیرون کشیدن بطری‌های خالی زندگی می‌کند. او مجبور است زورگویی بزرگسالان و دیگر بچه‌های بزرگ‌تر از خودش را تحمل کند، اما با دویدن همیشگی و دیدن خواب کشتی‌های باری و هواپیماهای در حال پرواز آرامش می‌یابد.

این فیلم که قابل مقایسه با فیلم‌هایی چون «واکسی» و «دزد دوچرخه» ویتوریو دسیکا، «فراموش شدگان» لوییس بونوئل و «۴۰۰ ضربه» فرانسوا تروفو است، ماجراهای کودکی را با عناصر نئورآلیستی تصویر می‌کند. فیلم که اولین بار در جشنواره فیلم ونیز و لندن به نمایش درآمد، تا سال ۱۹۹۱ در آمریکا اکران نشد.

نادری که متولد آبادان است کارش را به عنوان عکاس فیلم‌های ایرانی آغاز کرد و اولین فیلم بلندش را سال ۱۹۷۱ با نام «خداحافظ رفیق» تجربه کرد. «انتظار» در سال ۱۹۷۴ و «آب، باد، خاک» محصول ۱۹۸۹ دیگر فیلم‌های وی پیش از مهاجرت وی در سال ۱۹۹۰ به نیویورک هستند. «منهتن از روی شماره»، «آ.ب.ث… منهتن»، «ماراتون»، «دیوار صوتی» و «وگاس: بر اساس داستان واقعی» و «کات» دیگر فیلم‌های وی هستند.

منبع: مهر به نقل از یاهو نیوز

برچسب‌ها: ,

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها