
مراسم رونمایی ازرمان«شاهزاده» به قلم میثم هاشمی طبا، جمعه شب ۳۱ شهریورماه درمجموعه دیداربرگزار شد.
به گزارش سینماسینما ، درابتدای این مراسم میثم هاشمی طبا درباره چرایی نگارش این کتاب گفت:« زمانی که تصمیم به نگارش کتاب گرفتم. یک شخصیت به اسم زبیده طراحی کردم و بعد با این شخصیت همراه شدم. مثل شخصی بودم که در فضایی مه آلود راه می رود وحتی قادر نیست یک مترجلوتررا ببیند و تک تک شخصیت ها درادامه خودشان را به من معرفی کردند و من تنها کاری که می کردم برای آنها اسم انتخاب می کردم. حتی دیالوگ ها هم چیزهایی بود که خود آنها درعالم خیال به من می گفتند. درانتها چند پایان نوشتم که هیچ کدام را دوست نداشتم و زمانی رسید که اصطلاحا ذهن من قفل کرد و نوشتن کتاب را رها کردم. حدودا یکی- دو ماه گذشت و یک روز که سرکار بودم، اتفاقی افتاد و حال من را دگرگون کرد و همان جا جرقه ای شد برای اینکه یک پایان دلنشین برای این کتاب پیدا کنم.»
او در بخش دیگری از صحبت هایش گفت:«اگرمعمار نبودم نمی توانستم این کتاب را بنویسم. زمانی که اولین باربه گنبد سلطانیه زنجان رفتم، وقتی مجموعه ای به آن عظمت را دیدم، گند فیروزه ای رنگ آن که یکی از بزرگترین گنبدهای جهان هست مرا مجذوب کرد. ساعت ها مبهوت عظمت معماری آن فضا بودم. درعالم خیال حضورسربازان، پادشاهان و کسانی که درآن دوره زندگی می کردند را احساس کردم. حضور درقلعه رود خان، قلعه بابک در اذربایجان شرقی و حتی قلعه حسن صباح که آمیخته با افسانه است طی سالها به من کمک کرد، دوست دارم وقتی داستانی می نویسم مبتنی بر واقعیت باشد. در شرح وقایع واقعیت را در نظر می گیرم. نه اغراق می کنم و نه کمتر ازآن را بیان می کنم.»
هاشمی طبا ادامه داد:« من با کلمه کلمه این قصه زندگی کردم . لحظه هایی که تلخ بوده حالم بد شده. لحظه هایی که شیرین بوده با آن لبخند زدم و لحظه هایی که عاشقانه بوده دلم لرزیده . دراین کتاب عطار نیشابوری را با قوه تخیل خودم وارد کردم. در ارتباط با مرگ عطار داستان های زیادی وجود دارد که برخی از آن آمیخته با افسانه است و من هم افسانه خودم را در ارتباط با مرگ عطار نیشابوری دراین کتاب آوردم. یکی از شخصیت هایی که در این کتاب با افتخار ازآن یاد کردم جلال الدین خوارزمشاه هست.»
مهندس سید مصطفی هاشمیطبا از جمله مهمان این مراسم هم در صحبت های کوتاهی گفت:« کتاب«شاهزاده» را قبل از چاپ خواندم ومیثم را به چاپ آن تشویق کردم. چند نظریه کوچک هم درباره آن دادم. برای من مهم است که آدم ها استعدادهای خودشان را پرورش بدهند. مطالعات من می گوید سبک نویسندگی به هر نویسنده به مرورالهام می شود. اما لازمه آن این است که هر نویسنده سبک های زیادی را مطالعه کرده باشد. رمان هایی که در طول تاریخ توسط نویسندگان بزرگ نوشته شده، مشحون از هنر، توانایی و قدرت است. قطعا استعداد هم در این میان نقش پررنگی دارد. به نظر من تجربه مطالعات ادبیات جهان برای کسی که پا در نویسندگی می گذارد مهم است.»
در ادامه بهرام ابراهیمی، حمید ابراهیمی، و سیاوش چراغی پور بخش هایی ازاین کتاب را خواندند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کوزوو» آماده نمایش شد
- «کوزوو» در مرحله پس از تولید + عکس
- فیلمبرداری فیلم سینمایی «کوزوو» با بازی فرهاد آئیش آغاز شد
- هاشمی طبا چرا بازیگری را ادامه نداد؟
- بحث داغ رد اتهام سیاهنمایی در سینما / ابطحی: کاش همیشه قبل از انتخابات بود
- اظهارات جنجالی هاشمی طبا درباره اتهام سیاهنمایی به فیلمهای ایرانی
- زمان پخش مستندهای نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه یک اعلام شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





