نخستین نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعت «فردا» روز دوشنبه ۲۷ خرداد با حضور بهزاد رشیدی، اکبر عالمی و ناصر باکیده در مؤسسه فرهنگی هنری هنری صبا برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای این نشست بهزاد رشیدی دبیر این دوره از جشنواره با یاد و خاطره شهدای جهاد دانشگاهی و با بیان اینکه “دوره پنجم جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعت از پانزدهم تا هفدهم مهرماه ۹۸ برگزار میشود” گفت: اهداف در دبیرخانه جشنواره پیگیری بحث ارتباط و هم افزایی بین فعالان حوزه هنر فیلم و عکس با مدیران صنایع است. هدف ما این است که به فرهنگ مستند سازی فعالیتهای فناورانه کشور، به الگوسازی و ارتقا سطح کیفی مستندات فیلم و عکس در کشور کمک کنیم و با نمایش این آثار، فعالیتهای صنعتی را در جامعه معرفی کنیم تا در نهایت ارتقا غرور ملی و خودباوری در جوانان را تقویت کنیم.
او اضافه کرد: هدف اصلی که در جشنواره امسال دنبال میکنیم این است که به رفع مهجوری صنعت و فناوری توسط هنر کمک کنیم. دانشمندان اعلام میکنند که صنعت و فناوری رشد و پیشرفت کشور و عامل ایجاد اقتصاد پایدار است اما ما معتقدیم این عامل خیلی و به اندازهای که مهم است، معرفی نشده است و مردم جامعه نسبت به این موضوع تصور دقیق و روشنی ندارند.
دبیر جشنواره صنعتی ادامه داد: برندهای شناخته شدهای متعلق به کشورهای مختلف در دنیا هستند که ما آنها را میشناسیم اما چقدر در جامعه ایران با مفاخر فناوری و صنعتی کشور آشنا هستیم؟ برای مثال گروه صنعتی “مپنا” با تنوع فعالیت وجود دارد ولی داستان این صنعت خیلی مطرح نیست یا پارک علم و فناوری پردیس را داریم که با همراهی مستندسازان، انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند از آن بازدید کردیم و ما در بازدیدهایی که داشتیم متوجه شدیم که مدیران این مراکز کلی حرف نگفته دارند که میتوانند سوژه صدها فیلم مستند شوند. اما عناوین دیگری مانند اسنپ، کافه بازار، دیجی کالا هستند که نام آنها آشناست اما این مراکز چه فرآیندی را طی کردند تا به این فناوری رسیدند بنابراین فیلم مستند و هنر میتواند این روند را به خوبی معرفی کند.
رشیدی در ادامه بیان کرد: اگر بتوانیم ارتباط بین هنر و صنعت را برقرار کنیم، شاهد ارتقا فرهنگی، افزایش آگاهی مردم، اهمیت تولید ملی، افزایش اشتغال و کارآفرینی میشویم و صنایع هم بهرهوری خود را بالا میبرند و محصولات خود را با کیفیت بهتری ارائه میدهند و در نهایت با الگو پیشنهادی تعامل صنعت و هنر، فرهنگ صنعتی ارتقا یابد.
دبیر این دوره از جشنواره درباره فعالیتهای دوره پنجم جشنواره گفت: برنامههای این دوره از جشنواره از همین الان آغاز شده و استقبال از جشنواره نسبت به دورههای قبل بیشتر شده است. در این دوره در تلاش هستیم که محورها و موضوعات در این جشنواره را تعریف کنیم. در نشستهای مختلف و در فضای مجازی محورهای مدنظر را مطرح میکنیم. آئین نامه جشنواره را تغییر دادیم و قوانین بخش فیلم و عکس را از هم جدا کردیم. در این دوره سعی کردیم، مخاطبان جشنواره را لیست کنیم و به سراغ این مخاطبان که شامل وزارتخانههای متولی صنعت و فرهنگ هستند، برویم.
رشیدی تصریح کرد: همچنین توافقاتی با سازمانهای سینمایی و مراکز زیرمجموعه آن داشتیم که علاوه بر حضور و حمایت این جشنواره، در بحث تولید آثار صنعتی هم حمایتگر باشند. با دانشگاه و مراکز دانشگاهی و انجمن عکس و فیلم ارتباط برقرار کردیم. سعی کردم در این از دوره از جشنواره مشارکت خانه سینما را جلب کنیم.
او با بیان اینکه ”بخشهای مسابقه جشنواره شامل هشت بخش است” گفت: رویکرد اصلی ما در این جشنواره “مستند” بود اما برای اینکه بخش عمده فیلمهای صنعتی با نگاه تبلیغاتی هستند، بخش فیلم تبلیغاتی را اضافه کردیم. همچنین مجموعه مستندهای تلویزیون هم اضافه کردیم. عکس صنعتی و عکس فناوری را از هم جدا کردیم. علاوه بر این آثار دانشجویی ضمن اینکه در هفت بخش با دیگر شرکتکنندگان رقابت میکند، در یک بخش جداگانه با هم رقابت میکنند.
رشیدی افزود: منتخب فیلمهای خارجی در جشنوارههای خارجی فناوری را در این دوره نمایش میدهیم. نمایشگاه تخصصی عکس را در طول جشنواره و هم در قالب تور عکاسی در دانشگاهها خواهیم داشت. در هفتههای فیلم، فیلمهای منتخب در دانشگاهها به نوبت نمایش داده میشود. همچنین بازدیدهای هنرمندان از مراکز صنعتی و نشستهای تخصصی و نشستهای نقد و بررسی را خواهیم داشت. در اختتامیه جشنواره از سه سازمان صنعتی و فناوری که در تولید فیلم و عکس خوب عمل کرده باشند، تقدیر خواهیم کرد. ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیاد ریاست جمهوری و سازمان حامیان اصلی این جشنواره هستند.
اکبر عالمی رئیس هیئت داوران در بخش بعدی این نشست با بیان اینکه “من چهل و چهار سال است که در زمینه عکاسی و سینما در دانشگاه تدریس میکنم” گفت: آرزوی بزرگ بشر ثبت لحظه بود و سرانجام در سال ۱۸۲۶ اولین عکس گرفته شد. گرفتن اولین عکس هشت ساعت زمان برد. یک تصویر بیش از ده هزار کلمه حرف میزند. عکاسی در علوم فناوری یک معجزه و یک هنر است. هر عکس باید بتواند فرصت بی اعتنایی را از مخاطب بگیرد. اگر فیلم صنعتی میسازیم باید ببینیم مخاطب اصلی ما چه کسی است و قرار است فیلم و عکس صنعتی در کجا نمایش داده شود. اساس همه فیلمهای مستند، پژوهش است و نوآوری هسته مرکزی هر اثر هنری است.
عالمی بیان کرد: اگر بخواهم درباره نقش عکس و فیلم در فناوری کشور بگویم باید خاطرهای تلخ تعریف کنم، سالهای خیلی دور به ماهشهر رفتم و پیشنهاد دادم که یک فیلم صنعتی درباره مراکز صنعتی آنجا بسازم، بنابراین به دیدن یکی از صاحبان صنایع رفتم و وقتی ماجرا را برایش توضیح دادم و او در جواب خودکارش را نشان داد و گفت که من ترجیح میدهم این پول را صرف خرید الکترود کنم، این اشتباه من بود و من آدرس را اشتباه رفتم. نمونه دیگر این اشکالات در فیلمسازی صنعتی این است که صاحبان مراکز صنعتی دنبال فیلم طولانی هستند؛ یک بار فیلم مستند صنعتی ساختم و چون چهار دقیقه کوتاهتر از قرارداد بود بخشی از پول را به من ندادند این در حالیست که تمام اندیشمندان زمین از فیلمسازان میخواهند در عصر سرعت و شتابزدگی فیلمی بسازید در چهار دقیقه و خیلی مهم است که فیلمی مؤثر در عصر شتاب ساخته شود.
او با بیان اینکه هنرمند میتواند غیر مستقیم تبلیغ کند، گفت: در فرهنگ صنعتی و به طور کلی نقش هنر در صنعت همین جمله که یک عکس بیش از ده هزار کلمه حرف میزند کافی است. از برگزاری این جشنواره موضوعی، خوشحال هستم و امیدوارم ایران باشم و از این جشنواره استفاده کنم.
سپس از دبیرهای دورههای قبل جشنواره مسعود نجفی و ناصر باکیده تقدیر شد.
مسعود نجفی در این مراسم حضور نداشت و بهزاد رشیدی نامهای از سوی ایشان برای حاضران قرائت کرد.
ناصر باکیده بعد از تقدیر گفت: برگزاری جشنواره در این مقطع است و دبیران جشنواره خیلی تلاش میکنند تا جشنوارههای درخور برگزار کنند. جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی یک حرکت مستمر و آهسته را طی میکند.
سپس از پوستر این دوره از جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعت رونمایی شد.
در پایان بهزاد رشیدی درباره محل برگزاری جشنواره گفت: جشنواره دوره چهارم در عسلویه برگزار شد اما امکانات آنجا برای برگزاری جشنواره نمایش فیلم و عکس خوب نیست و به این نتیجه رسیدم ایام برگزاری جشنواره در تهران باشد اما قبل و بعد از جشنواره تورهایی برای بازدید از مراکز صنعتی خواهیم داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- مستند نیمهکاره اکبر عالمی تمام شد
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- برگزاری نکوداشت «اکبر عالمی» با موضوع «آموزش ماندگار در سینما»
- رونمایی از کتاب «دنیای شیشهای ۲» با یادی از سینایی، اکبر عالمی و مهرداد ذوالنور/بهرام بیضایی و جنبش های یک تنه
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- مروری بر رویدادهای روز پنجم جشنواره سینماحقیقت
- زمان برگزاری اختتامیه جشنواره سینماحقیقت اعلام شد/ برنامههای روز پنجم جشنواره
- بزرگداشت چهار استاد مستندساز فقید در سینماحقیقت
- کریم اکبری مبارکه، اکبر عالمی و رنجی که میبریم!/ سرمایه سوزی کرونایی
- مراسم نکوداشت اکبر عالمی در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت برگزار میشود
- عزیزالله حاجی مشهدی: اکبر عالمی در شناختِ دنیای پُر راز و رمز جادوی سینما در اوج ایستاده بود
- مردی برای تمام فصول/ به یاد اکبر عالمی
- «به شکوفهها، به باران، برسان سلام ما را»/ در رثای اکبر عالمی
- برشهای کوتاه/ صحبتهای اکبر عالمی درباره برنامه «آن روی سکه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی