مسعود نقاش زاده بعد از سپری کردن دوران قرنطینه خود در مرکز همایشهای برج میلاد روبروی خبرنگاران نشست تا پاسخگوی سوالات آنها باشد.
به گزارش سینماسینما، بعدازظهر شنبه، ۱۶ بهمنماه مسعود نقاش زاده که پیش از شروع جشنواره به کرونا مبتلا شد برای برگزاری نشست خبری خود به محل اصلی برپایی جشنواره در برج میلاد آمد.
او قرار بود زودتر به جشنواره بیاید ولی به دلیل اینکه جواب تست او دو بار مثبت شد، این حضور به تاخیر افتاد.
یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره یادآور شد که قرار بود نشست خبری پنجم بهمن برای تشریح اهداف این رویداد برگزار شود که به دلیل بیماری مسعود نقاش زاده به روز ششم جشنواره موکول شد.
نقاش زاده در مقدمهای کوتاه گفت: ناهماهنگی در طبیعت رخ داد و برخلاف برنامهریزی، برای رعایت دستورالعمل ها و به دستور پزشکان زودتر حضور پیدا نکردم تا کسی مبتلا نشود ، علیرغم اینکه بیماری من شدید نبود.
او با اشاره به اینکه از آبان مسوولیت جشنواره را پذیرفت، افزود: پیشنهاد کردم دبیرخانه باید سازمان دهی مستمر داشته باشد نه اینکه مثل یک پروژه با آن برخورد شود. همچنین پیشنهاد کردم مرکزی برای جشنوارهها ایجاد شود تا زیرساختهای لازم طراحی شود. در این زمان کوتاه فقط فرصتی برای رفع برخی اشکالها داشتیم و با صحبتهایی که با رییس سازمان شده امیدوارم تدبیرها برای دوره بعد آغاز شود.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف در این دوره حرکت به سمت استاندار سازی بود و نیازمند چهارچوب پایدار هستیم.
نقاش زاده درباره انتقاد به فیلمهای جشنواره گفت: وقتی یک هیات انتخاب از حرفهای های سینما داریم فرض ما این است که انتخابها درست است. ترکیب هیات انتخاب امسال از جهات مختلف صاحب تجربه هستند ولی رویکردی که برای انتخاب بوده فقط مبتنی بر ارزشهای سینمایی نبوده است. مثلاً تنوع ژانر مهم بوده و فکر میکنم حتی اگر فیلمها را دوست نداریم باید به سلیقه آنها احترام بگذاریم.
وقتی خودمان میگوییم قانون مداری اصل است، جشنواره فجر باید برای فیلمها پروانه نمایش بگیرد اما برخی فیلمها نتوانستند مجوز بگیرند.
او درباره کارکرد بخش فرهنگی جشنواره گفت: این بخش قرار است فرصت تعمق بخشی به مباحث عمیق را گسترش دهد. در یک سالن محدود نشستهایی برگزار میشود و علیرغم محدودیت فضا که در سالن افراد کمتری حضور دارند، در شکل مجازی تا ۴۰۰ نفر هم مخاطب داشته است.
او در پاسخ به سوالی دیگر درباره نزدیکی فیلمها به شعار جشنواره گفت: معمولاً جشنواره خودش تولید کننده فیلمها نیست ولی به این رویکردهای امید بخشی و آگاهی تاکید داشته است. در برگزاری جشنواره هم این تلاش شده که این احساس امید و شور برقرار باشد.
نقاش زاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره آشفتگی برنامههای جشنواره و نوعی بیبرنامگی و غافلگیری در شرایط قرمز کرونایی و اینکه چه تعداد کارت صادر شده است؟ بیان کرد: ما سه سناریو برای شروع جشنواره داشتیم؛ یکی باحضور صاحبان آثار و رسانه و مردم، یکی بدون مردم و یکی بدون رسانه و فقط با داوری. تا پنج روز قبل از شروع جشنواره به ما هشدارهای کلی یادآوری میشد اما هیچ توصیه و اکیدی نبود که با محدودیت و ظرفیت خاصی برگزار کنید. واقعیت این است که ما روزانه برنامه را تغییر می دادیم و این غافلگیری نیست. آشفتگی روز اول جشنواره هم به همین دلیل بود. درباره سالن نشست در روز اول ماجرا این است که به دلیل پرده نمایش حساس سالن اصلی، جای دیگری درنظر گرفته شد ولی بنا به شرایط و تعداد متقاضیان تغییر کرد.
او پس از چند بار اصرار درباره اعلام تعداد کارت های جشنواره گفت: سالن برج میلاد به طور معمول ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد و کسانی که به سالن دسترسی دارند شامل رسانهها، منتقدها، صاحبان فیلمها، برخی داوران بخشهای مختلف، تعدادی افراد دانشگاهی هستند.
در نهایت عشیری در این باره گفت: تعداد کارت ها شاید بیشتر از تعداد صندلیها باشد و در کل بیش از ۲۳۰۰ کارت است.
اهالی رسانه ۸۳۱ هستند که برخی در سینماهای دیگر حضور دارند. ۱۳۷ نفر عوامل اجرایی هم کارت دارند که اجازه دیدن فیلم ندارند.
نقاش زاده اضافه کرد که آن رقم ۸۳۱ کمی بیشتر از این است.
او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اینکه آیا برای دوره بعدی دبیر خواهد بود گفت: رییس سازمان سینمایی برای یک دوره بلندمدت با من برای دبیری جشنواره صحبت کردند ولی همه چیز به پایان این دوره منوط میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





