در نهمین روز از سی و هفتمین دوره جشنوارهی تئاتر فجر، دو نمایش با محتوایی از خشونت روی صحنه رفت.
به گزارش سینماسینما، نمایش «نقاشی اشر» نوشته محمدحسین معارف و کارگردانی فریبرز کریمی دوشنبه ۲۹ بهمن ماه در تالار «قشقایی» مجموعه تئاترشهر در دو نوبت روی صحنه رفت.
آوا درویشی، آوا شریفی، مهسا طهماسبی، نوید فیاض، جاوید قائممقامی و فرزاد نامآور در این نمایش نقش آفرینی کردند.
داستان این نمایش ۶۵ دقیقهای درباره مرد کورنگی است که یکی از نقاشیهای اشر را میدزد. این مرد در خانوادهای با شخصیتهای عجیب و غریب بزرگ شده است. طی حادثهای نقاشی او خراب می شود و بقیه می خواهند بازسازیاش کنند و در این حین این خانواده درگیر اتفاقاتی میشوند.
نویسنده این نمایش را، با نیم نگاهی به نمایش نامه ستوان آینیشمور مک دونا نوشته است و مانند نمایشهای مک دونا، «نقاشی اشر» هم دارای خشونتهای فانتزی است.
در این نمایش با تعدادی شخصیت جذاب، فانتزی، عجیب و تا حدی خُل و چل مواجه هستیم که در طول نمایش، تماشاگر را با فضای غیرواقعی نمایش همراه میکنند.
ابتدای این نمایش تماشاگران با نمایشی قصه گو روبرو هستند که در طول نمایش و به تدریج با شخصیتهای عجیب این داستان روبرو میشوند.
در این نمایش صندلیهای سالن پُر شد و برخی از تماشاگران روی پلهها و زمین به تماشای آن نشستند و این نمایش توانست نظر آنها را به خود جلب کند و در انتها تشویقهای طولانی تماشاگران را به دنبال داشت.
نمایش «پسرها، پسرند» یکی دیگر از نمایشهایی بود که در نهمین روز جشنوارهی تئاتر فجر در تالار مولوی روی صحنه رفت. این نمایش از کشور رومانی و به کارگردانی «فرنس فهر» در بخش بینالملل سی و هفتمین جشنواره فجر حضور دارد.
«پسرها، پسرند» نمایشی ۴۰ دقیقهای فیزیکال و بدون کلام است که سه بازیگر مرد در آن نقش آفرینی میکنند.
در این نمایش بازیگران با چهرههای عبوس و سرد که انگار در آسانسوری قرار دارند به طور هماهنگ همراه با موسیقی حرکاتی را انجام میدهند.
گویا کارگردان در این نمایش به خشونتی که در مردان وجود دارد اشاره میکند، خشونتی که نسل به نسل در جامعه خشونت زده دیده میشود و تکرار حرکات در نمایش بر این تداوم تاکید میکند.
بازیگران در طول اجرا با حرکات نمایشی به طرز خشونت باری یکدیگر را کتک میزنند و در جاهایی از نمایش نشان میدهند که به این خشونت عادت کردند. در واقع به نوعی بیان میکنند که جامعه به خشونت عادت کرده و تمام جوامع بر این گمانند که مرد باید ذات خشنی داشته باشد و همه آنها طبق یک دستورالعمل پسران و مردان خشنی تربیت و تحویل جامعه میدهند.
در این نمایش هم برخی روی زمین به تماشای آن نشستند.
«پسرها، پسرند» با وجود اینکه یک نمایش مفهومی بود که هرکس میتوانست برداشتی متفاوت انجام دهد و نمایشی با تکرار یک سری حرکات هماهنگ بود اما توانست تاحدی نظر مخاطبان خود را جلب کند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: آسانسور یک فضای باریک است که مردم در آن قرار میگیرند و بدون آنکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به بالا و پایین میروند. آسانسور همیشه در حال حرکت است اما اگر به طور ناگهانی در راه گیر کند، هرچیزی میتواند رخ دهد.
سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۴ اسفند ماه در جریان است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟