تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۱۲:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 20809

هفتبهروز افخمی با اشاره به کودتای رخ داده در ترکیه گفت: هم اکنون کودتایی در ترکیه اتفاق افتاده و این کودتا جدای از جنبه‌های سیاسی، از این جهت برای من جای نگرانی دارد که برخی از هنرمندان ما اخیرا برای حفاظت از امنیت شغلی خود به ترکیه رفتند اما امروز باید نگران امنیت جانی شان باشند!

به گزارش سینماسینما، سردبیر و مجری برنامه «هفت» همچنین در ابتدای برنامه شامگاه ۲۵ تیر ماه گفت: فروش کل سینمای ایران از ابتدای سال ۹۵ از ۸۵ میلیارد تومان عبور کرده است و فروش هفتگی آثار روی پرده بیش از ۴ میلیارد تومان است. با اکران فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی من تصور می‌کنم تا انتهای تابستان به عدد ۱۱۰ میلیارد تومان فروش خواهیم رسید.

استقبالی که کیارستمی آرزویش را داشت

وی در ادامه در واکنش به استقبال بسیار مخاطبان از بازخوانی آثار کیارستمی در خانه هنرمندان گفت: من دیروز فیلم «باد ما را خواهد برد» عباس کیارستمی را در خانه هنرمندان دیدم. فیلم همزمان در ۳ سالن در حال اکران بود و جمعیت زیادی روی زمین نشسته بودند. از آن منظره‌هایی را می‌دیدم که خود عباس کیارستمی هم آرزویش را داشت و دوست داشت تا زنده است این سینمای پرشور را ببیند.

مجری هفت ادامه داد: اما این وضعیت بعد از مرگ فیلمساز به وجود آمده است. البته این خوب است، اما چیزی که بد است این است که برخی که قصد تبلیغات سیاسی دارند سعی می‌کنند، جوانانی را که نه فیلم‌های او را دیده‌اند و نه چیزی از فیلمسازی او قبل و بعد از انقلاب می‌دانند، به این تصور بیاندازند که از کار او در ایران جلوگیری می‌شد و یا به او همواره بی‌اعتنایی می‌شد. اینها متاثر از فضاسازی ماهواره‌ها و اینترنت است و ابدا درست نیست.

افخمی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که وقتی کیارستمی می‌گوید من امکان کار در ایران را ندارم، یعنی او امکان اکران مطلوب را برای فیلم‌هایش در ایران نمی‌دید یا تصور می‌کرد موضوعاتی که در ذهن داشت، امکان دریافت مجوز ساخت ندارد. علی رغم اینکه اگر او اراده می‌کرد تا فیلمی بسازد کسی جرات نمی‌کرد به این فیلمساز مطرح مجوز ندهد.

ماجرای پس گرفتن هزینه بلیت فیلم «شیرین» کیارستمی

وی ادامه داد: بخشی از این عدم تمایل او این بود که برخی از فیلم‌های او توسط مخاطبان ایرانی استقبال نمی‌شد. علی رغم پرفروش بودن برخی فیلم‌های او مثل «زیر درختان زیتون» اما فیلمی مثل «شیرین» با بدرفتاری مخاطبان روبرو شد. البته مخاطبان امروز فیلم‌های او تصور نمی‌کند که مخاطبان فیلم «شیرین» حتی برای پس گرفتن هزینه بلیت‌هایشان به مدیر سینماها رجوع کرده بودند.

افخمی نهایتا گفت: یاد او بخیر. ما در برنامه‌های دیگر از “کیارستمیِ واقعی” یاد خواهیم کرد. کیارستمی‌ای که پیش از انقلاب بهترین فیلم‌های کودکان را ساخت و بعد از انقلاب جهانی شد و مخاطبان جهان را برخلاف ایرانی‌ها، به پای فیلم‌های خود نشاند. هرچند امروز بسیاری او را کشف کرده‌اند و چه چیز بهتر از این!

دری: عضویت در شورای نمایش جز فحش خوردن چیزی نداشت!

در ادامه گزارش روابط عمومی برنامه «هفت» آمده است؛بهروز افخمی در ارتباطی تلفنی با سیدضیاءالدین درّی، عضو سابق شورای پروانه نمایش فیلم‌ها درخصوص اتفاقات اخیر این شورا گفتگو کرد. دری درخصوص حذف خود از این شورا گفت: من با تلفن دکتر احسانی به یک شورا دعوت شدم و روز شنبه با تلفن آقای ایل بیگی رفع زحمت کردیم. من هم تشکر کردم که از من این بار را سبک کردند. عضویت در این شورا جز فحش خوردن و غیبت شنیدن نبود.

وی افزود: ما اعضای آزادی بودیم. نظر شورا نظری است برخواسته از آرای اکثریت و جدل و بحث‌های فراوان. آن گفتگو از من براساس یک حس عاطفی بود و سوتفاهمی اتفاق افتاد. یک کار غیرقانونی اتقاق افتاد. صدای من بدون اجازه من ضبط شد، بدون اجازه من پخش شد و حتی با من چک نشد.

این عضو سابق شورا گفت: نیت من دادن بهانه دست آقایان برای کناره گیری از شورا نبود. یک مدیر اجازه دارد نیروهای تحت امرش را با تصمیمش تغییر دهد.

شورای نمایش از منفورتین شوراهاست/ ما ایثار می‌کردیم

دری با بیان آنکه “این شورا یکی از منفورترین شوراهاست”، بیان داشت: هرچند این اتفاق طبیعی است و کسانی که این کار را می‌کنند، پاسداران فرهنگ، ارزشها و معیارهای نظام هستند و ایثار می‌کنند و خود را آماج کسانی قرار می‌دهند که فکر می‌کنند ما فیلم‌ها را ذبح می‌کنیم. درحالی که اصلا اینطور نیست.

وی درخصوص حواشی پروانه ساخت و نمایش فیلم‌های «پارادایس» و «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» نیز ابراز بی اطلاعاتی کرد و گفت: من فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» را اصلا ندیده‌ام و توضیحاتی که در آن مصاحبه گفتم به کل فرضی و باتوجه به شناختم از موضوع و تجربه‌ام بوده است.

دلواپسی شخصی از «۵۰ کیلو آلبالو»

دری همچنین در پاسخ به این سوال که «توقیف ناگهانی فیلم “۵۰ کیلو آلبالو” با تصمیم چه کسی بوده است؟» گفت: این مسئله در حوزه اختیارات ما نبود. شورای پروانه نمایش فیلم را دید و اصلاحاتی به این فیلم داد. اصلاحات کمی هم نبود. فیلم بدون آن اصلاحات قابل پخش هم نبود. من از ابتدا شخصا احساس دلواپسی از این فیلم داشتم، که هیچگاه هم بیان نکردم.

در ادامه افخمی با نقل گفتگویی از حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: آقای ایوبی خودشان گفتند من شخصا مجوز ساخت فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» را خارج از روال بررسی شورا صادر کردم، اما کاهانی کاملا فیلم دیگری – متفاوت از آنچه تعریف کرده – ساخته است که مرا غافلگیر کرده است.

«هفت» در ادامه با حضور مهدی هاشمی، مهدی فخیم زاده، سیروس مقدم و محسن تنابنده به بررسی بازیگری در سینمای کمدی و در ادامه با حضور فرهاد آئیش وآرش خوشخو به بررسی انواع مختلف کمدی در ایران پرداخت.

در ادامه میز نقد فیلم سینمایی «یک دزدی عاشقانه» با حضور مسعود فراستی و امیرشهاب رضویان، کارگردان اثر روی آنتن رفت. فراستی در این میز نقد فیلم «یک دزدی عاشقانه» را کمدی ندانست و گفت: من تنها تماشای یک ساعت از فیلم را تحمل کردم. تو بیشتر به تبلیغ امپراتوری کورش پرداختی و ایجنت آن شده‌ای.

امیرشهاب رضویان نیز با انتقاد از سبک انتقادهای مسعود فراستی خطاب به او گفت: اگر از نظر تو ۹۹ درصد فیلم‌های ایرانی بد هستند، چرا وقت خود را صرف نقد کردن آنها می‌کنی؟!

برنامه سینمایی «هفت» با اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی بهروز افخمی هرهفته جمعه شب ها روی آنتن زنده شبکه سه سیما می رود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها