بهمن فرمانآرا در برابر حاشیههای پیرامون فیلم «قاتل اهلی» ساخته مسعود کیمیایی واکنش نشان داده است.
به گزارش سینماسینما، فرمانآرا همچنین از اتفاقی زیرپوستی در فضای هنر پرده برمیدارد که از خلال همین جدلها و جنجالها میتوان رد آن را گرفت. آنچه فرمانآرا را به واکنش واداشت در بدو امر بیتردید بحثهایی بود که تهیهکننده «قاتل اهلی»، منصور لشکریقوچانی در روزهای پُرهیاهوی جشنواره فیلم به راه انداخت و نامهای که پرویز پرستویی خطاب به کارگردان این فیلم نوشت و بعد هم اتفاقاتی که در جلسه نقد و بررسی فیلم در کاخ جشنواره فجر افتاد.
فرمانآرا در یادداشتی چنین نوشته است: «روزگار بدی است. نه معلم پیش شاگرد حرمت دارد و نه پیشکسوت پیش تازهوارد. حواشی فیلم جدید مسعود کیمیایی که مرا بسیار آزردهخاطر کرد، از رسیدن ژانر تازهشاگردان طلبکار به عرصه سینما خبر میدهد.
سخت میتوان باور کرد روزگاری را که تازهواردی در نقش تهیهکننده به کارگردانی باسابقه و صاحب سبک در سینما بیحرمتی کند، انگارنهانگار این مسعود کیمیایی همان کسی است که با «قیصر»ش موج نویی در سینمای ایران به راه انداخت و بعد هم فیلمهای پرآوازه دیگری همچون «گوزنها»، «داشآکل» و «سرب» را به سینما تقدیم کرد؛ اما این جنجالها خبر از اتفاق دیگری نیز میدهد که از پسِ پشت همه این ماجراها سر بر کرده و آن اتفاق این است که تعداد متوسطها زیاد شده است، همه میخواهند جلوی تو را بگیرند و مانعی بسازند در راهِ تو.
از هر طرف که نگاه کنی چیزی به سمت تو پرتاب میشود، تهنیتی در کار نیست، هرچه هست قداره است. بدتر اینکه آنچه بناست تقدیر امروز ما را به دست بگیرد و هنر و هنرمند را دنبالِ خود بکشاند، نه «هنر» او که پول و پلهای است که در پستوهای تاریک بازار هنر دست به دست میشود و گاه میرسد دست کسانی که نورسیدهاند و از هنر و حتی اقتصاد هنر و حقِ مؤلف سر درنمیآورند و همین میشود که شد.
پیشگویی خاصیت هنر است، چنان که «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی، داستان دلالصفتانی را روایت میکند که بعدتر در واقعیت هم پیدا شدند. مسئله درست همینجاست. تقابل «هنر» و «بازار»، استحاله اقتصاد هنر به دلالی و واسطهگری و جابهجایی تخصص و تجربه با سرمایهداربودن، اینهاست که گریبانگیر هنر امروز ما، بهخصوص سینماست که شاید نسبت به دیگر هنرها بازار و گردش پولی بیشتر داشته باشد، وگرنه بدیهی است که هر اثر هنری تنها و تنها یک مؤلف دارد و حق مؤلف به اثر، حق کارگردان به فیلمش را نمیتوان چرتکه انداخت و حساب کرد.
بهراستی چارچوب خلاقیت را چه کس یا کسانی میتوانند اندازه کنند، با چه متر و معیاری میتوان اثر خلاقه را سنجید. با اینهمه، ۴۵ سال دوستی با مسعود کیمیایی کافی است تا بدانم او از آن بیدها نیست که با نسیم یک نهال بلرزد. باقی هرچه هست هجوم بیامان سرمایه و رانت است به هنر که باید در برابرش ایستاد. مسعود کیمیایی ایستاده است، ما نیز ایستادهایم.»
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- روایت سیدنی لومت از کارکردن با مارلون براندو /وقتی مارلون براندو کارگردان را امتحان می کرد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- منتقد سینما: مسعود کیمیایی نزدیکترین فیلمساز ایرانی به جهان ملویل است
- بدرقه احمدرضا احمدی به خانه ابدی
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل