آیین بدرقه پیکر زنده یاد بابک برزویه عکاس سینما و مطبوعات صبح روز جمعه ۲۸ مرداد با حضور خانواده او و جمع کثیری از چهره های فرهنگی، هنری و مردم از در مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد. احترام برومند، سیامک انصاری، سیف الله صمدیان، کامران ملکی، علیرضا تابش، امیر عابدی، عباس سجادی، سیدمجید پوراحمدی، افشین شاهرودی، منوچهر شاهسواری، محمدمهدی عسگرپور، یونس شکرخواه، غلامرضا کاظمی دینان، علیرضا شجاع نوری و… از جمله حاضران در این مراسم بودند. بابک برزویه، هنرمند فقید عکاس در حوزه مطبوعات و سینما که از دی ماه سال گذشته در کما بسر می برد، ظهر سه شنبه، ۲۶ مردادماه درگذشت.
۱۱- ۱۲ ساله بود که با نقشی کوتاه در فیلم سینمایی «مدرسه ای که می رفتیم» داریوش مهرجویی حضور در سینما را تجربه کرد. پس از سال ها، این تجربه به همکاری با فیلمسازانی چون فرشته طائرپور، مسعود کیمیایی، رسول ملاقلی پور، سیامک شایقی، پوران درخشنده و… و این بار در قامت عکاس رسید. آنقدر ذوق داشت که عکاسی برای فیلم هم اقناعش نمی کرد؛ به عنوان مثال برای «محاکمه در خیابان» مسعود کیمیایی کتاب عکس منتشر کرد. دوربین از روی دوشش نمی افتاد، ما خسته شده بودیم بس که همیشه او را با دوربین می دیدیم اما او از دوربین خسته نمی شد. به خاطر مشکلات دیسک کمر و گردن اغلب ما عکاسان فقط جاهایی که آفیش هستیم دوربین می بریم ولی برای بابک فرقی نداشت و دوربین یار جدا نشدنی او بود؛ همیشه همراهش بود و عکس و فیلم می گرفت. عکس می گرفت تا عکس هایش دیده شود و فضای مجازی به او کمک کرد تا یک نمایشگاه هر روزه تشکیل دهد از هر آنچه در خیابان دیده بود از گل و گیاه و آدم ها و خانه های قدیمی تا کلاس هایش و پروژه هایی که به او سپرده شده بود و…
تقویمی از تولد و سال مرگ و… داشت و با عکس هایی که خودش گرفته بود و این مناسبت ها را یادآوری می کرد. عادت کرده بودیم هر روز، صبح مان را با استوری ها یا پست های تبریک بابک شروع کنیم. مقید بود اگر مثلا به تماشای تئاتری دعوت شده بلافاصله عکس ها را به دست شان برساند. بعد از هر مراسم بلافاصله عکس ها را به کامپیوترش منتقل و گزینش می کرد سپس آنها را به دست صاحب اثر می رساند، برایش هم فرقی نمی کرد انگیزه خبر یک فیلم باشد یا گزارشی از یک نمایشگاه یا… در ایام جشنواره سی و چهارم که از او دعوت کردم تا در هیات انتخاب داوران باشد هم این انرژی را می گذاشت. از غیرسینمایی و سینمایی، همه می شناختنش، چهره بشاش و خندان و پرانرژی اش آدم ها را جذب می کرد. بارها اتفاق افتاده بود به جاهایی رفته بودم و آدم هایی را دیده بودم که بابک را می شناختند در حالی که هیچ ربطی به او نداشتند. به خاطر همین خلق و خو و ارتباط خوبش با آدم ها بود که بلافاصله بعد از خبر تلخ رفتنش یکهو صفحه اینستاگرام پر شد از عکس بابک. من این را یک نوع خوشبختی می بینم که آدم ها اینقدر دوستت داشته باشند و در خاطرشان بمانی و برایت وقت بگذارند. در چند ماه اخیر ممنوع الملاقات بود و کسی نمی توانست به دیدنش برود اما با هماهنگی خانواده چند باری توانستم ملاقاتش کنم که ای کاش ندیده بودمش؛ آن چهره بشاش و خندان به حجم بی حرکتی روی تخت بیمارستان تبدیل شده بود که هیچ حسی نداشت و با تکان های فیزیکی چشم هایش را می گشود اما واکنشی نداشت. دوربینی شده بود که نمی توانست عکاسی کند. نگاه تیزبینی که از یک گل ساده هم نمی گذشت نسبت به دنیای اطرافش بی تفاوت شده بود. در مراسم بزرگداشت خبرنگاران سینمایی که دو روز قبل از درگذشت بابک برگزار شد در بخش تجلیل از او از نبود امنیت شغلی برای عکاسان و خبرنگاران گلایه کردم و گفتم که تک تک این آدم ها ممکن است چند دقیقه دیگر به این وضعیت دچار شوند چرا مسئولان مربوطه تدبیری نمی کنند اما در همین روز هم که متعلق به اصحاب رسانه بود متاسفانه همکارهای خودمان هم درددل هایمان را انعکاس ندادند، در حالی که بلافاصله بعد از خبر فوت بابک حدود ۱۰۰ خبرنگار در عرض یک ساعت با من تماس گرفتند تا صحت و سقم آن را جویا بشوند. این یک درد فرهنگی است. کاش تا وقتی زنده هستیم از احوال و کم و کاستی کار هم جویا شویم! بابک رفت، خیلی های دیگر هستند که زنده اند و به سختی معیشت روزانه شان را تامین می کنند. دوران بیماری بابک بالغ بر ۲میلیارد هزینه داشت که مسلما امثال من از پس این هزینه ها برنمی آییم. شاید مرگ بابک کمک کند تلنگری به مجموعه مدیران فرهنگی وارد شود و برای بیمه بیکاری و ازکارافتادگی ما فکری کنند. ایجاد امنیت شغلی کار ساده ای است اما به نظر می رسد اراده ای برای آن وجود ندارد. حدود ۳۰ سال است وقتی فیلمی درخواست پروانه ساخت می دهد از همان ابتدا جویا می شوند که لیست عوامل اعلام شود و این لیست فقط به چند حرفه از فیلمبردار، کارگردان، تهیه کننده و بازیگر خلاصه می شود چه اشکال دارد اسم گریمور، طراح لباس، عکاس و… هم در این فهرست قید شود و با طراحی یک اپلیکیشن ساده تمام اطلاعات ثبت شود. کافی است کد نظام سینمایی ما در این اپلیکیشن قید شود تمام اطلاعات در دسترس اهالی رسانه و سینما خواهد بود و ساماندهی لازم صورت خواهد گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اپیزود سوم «الناز» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد/ همه زنهای این شهر مادر نیستند
- نکوداشت بابک برزویه در جشن عکاسان سینما ایران
- برگزاری آیین یادبود زندهیاد بابک برزویه در خانه هنرمندان ایران
- اهدای جایزهای به نام «بابک برزویه» در هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران
- شبی به یاد یک دوست؛ شمعهایی که به یاد بابک برزویه در خانه هنرمندان ایران روشن میشود
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- جزییات بدرقه پیکر زندهیاد بابک برزویه اعلام شد
- بابک برزویه درگذشت
- بهار میآید/ یادداشت امیر عابدی درباره بابک برزویه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش