تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۱۷:۵۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 98300

قانون منع به کارگیری بازنشستگان که دوم مرداد امسال در مجلس با اکثریت آراء تصویب شد و شورای نگهبان نیز کلیات این مصوبه را در جلسه ۱۷ مرداد این شورا تأیید کرد، ترکش های جالبی به سمت سینما نیز داشته است.

به گزارش سینماسینما ،در کنار بحثهای داغی که این روزها در میان مدیران دولتی درباره مشمول بودن یا نبودن در دایره این قانون درگرفته، سینمایی ها نیز در مواجهه با آن تغییراتی اجباری را پیش روی خود می بینند. از کنار رفتن قریب الوقوع محمدمهدی حیدریان از راس سازمان سینمایی گرفته تا قضیه اخیر لزوم تغییر مدیرعامل موزه سینما. با این حال گفته می شود علیرضا قاسم خان که سال گذشته جایگزین محمد حیدری در سمت مدیرعامل موزه سینما شد، قصد ندارد از این جایگاه کنار رود. او با این استدلال که موزه سینما متعلق به دولت نیست، خود را به هیچ وجه مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی داند. شنیده های خبرنگار بانی فیلم نیز حکایت از آن دارند که مسئولان این موزه برای به کرسی نشاندن حرف خود از مسیر قانونی متوسل به وکیل شده اند تا از این بزنگاه برهند.
اما آیا این موزه واقعا دولتی هست یا خیر؟!
محمدحسن پزشک:
موزه سینما نه خصوصی است و نه دولتی
این پرسشی بود که آنرا با مدیر عامل اسبق موزه سینما در میان گذاشتیم. او البته تمایلی به صحبت درباره مسئله مذکور ندارد و تنها به این پاسخ بسنده می کند که موزه سینما محلی غیرانتفاعی است و نه می توان آنرا خصوصی محسوب کرد و نه دولتی. در واقع موزه سینمای ایران وابسته به دولت نیست .» پزشک طی سالهای ۸۵ تا ۹۳ مدیر عامل موزه سینمای ایران بوده است.
اساسنامه چه می گوید
در ساختار سازمانی موزه سینما نیز بر این گفته پزشک تاکید شده و آمده موزه سینمای ایران به عنوان مؤسسه ای غیرانتفاعی، غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل تحت عنوان در چارچوب اساسنامه ای مشخص تأسیس شده است. این در حالی است هیأت امناء موزه سینما متشکل از هفت نفر هستند که اغلب دولتی محسوب می شوند:معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری،شهردار تهران یا نماینده او، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یا نماینده او،مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مدیر عامل خانه سینما (منوچهر شاهسواری). از این بین دونفر از شخصیت های فرهنگی سینمایی کشور هم به پیشنهاد معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حکم وزیر برای مدت سه سال منصوب می شوند در این هیات جای دارند. زنده یاد عزت الله انتظامی و دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو دو فردی هستند که فعلا نامشان در این باره دیده می شود و ظاهرا هنوز جایگزینی برای انتظامی در نظر گرفته نشده یا دست کم در سایت رسمی موزه سینما نیامده. از سویی مخالفان معتقدند چون مدیرعامل موزه سینما با حکم رییس سازمان سینمایی منصوب می شود و از بودجه دولتی بهره می برد، باید آنرا دولتی محسوب کرد. حرفی که چندان هم بیراه نیست.
سازمان امور سینمایی و سمعی بصری تابستان امسال در راستای سیاست شفاف سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزئیات بودجه این سازمان و لیست حمایت از موسسات زیر مجموعه خود را به تفکیک از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ منتشر کرد. بر اساس این سند، موزه سینما طی سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ در مجوع ۱۳۷۶۰ میلیون ریال از آنچه «محل فصل ۵ سازمان سینمایی » خوانده شده به عنوان یکی از موسسات تابعه خود بودجه دریافت کرده است. موزه سینما به تفکیک سال ۸۷ مبلغ ۲۸۰۰ میلیون ریال، سال ۸۸ مبلغ ۲۸۶۰ میلیون ریال، سال ۸۹ مبلغ ۳۱۰۰ میلیون ریال، سال ۹۰ مبلغ ۴۵۰۰ میلیون ریال و سال ۹۱ مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال بودجه دولتی داشته است. واقعیتی که موزه سینما را به عنوان نهادی دولتی معرفی می کند. حال باید دید نتیجه این چالش با تصمیم گیری قانون در این باره چه خواهد شد.

بانی فیلم

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها