تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۷/۲۹ - ۱۳:۳۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 191117

موزه سینما نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم سینمایی «گاو» به همراه تصاویری از پشت صحنه این فیلم را با همکاری فیلمخانه ملی ایران نمایش می‌دهد.
به گزارش سینماسینما، به یاد «داریوش مهرجویی» کارگردان نامدار و ارزشمند سینما فیلم سینمایی «گاو» به همراه تصاویر پشت صحنه این فیلم که توسط فیلمخانه ملی ایران اصلاح و مرمت شده در موزه سینمای ایران به نمایش در می‌آید.
علاقمندان به سینمای «داریوش مهرجویی» کارگردان فقید سینما در بخش نمایش پشت صحنه فیلم «گاو»، تصاویری بیشتر از آنچه که در گذشته نمایش داده شده است در پرده سالن فردوس موزه سینما خواهند دید.
بخشی از این تصاویر مربوط به زمانی است که بازیگران فیلم «گاو» با لباس‌های خودشان و در محل روستای لوکیشن فیلم جلوی دوربین قرار می‌گیرند و با هدایت کارگردان برای صحنه‌های مختلف فیلم به طور آزمایشی بازی می‌کنند. بخشی از صحنه‌های آزمایشی در حیاط اداره فرهنگ و هنر آن دوران که محل فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، فیلمبرداری شده است و جالب اینکه در این نماها، بازیگران لباس صحنه و یا همان لباس روستایی‌ها را بر تن دارند.
بخشی از این تصاویر مربوط به بازیگرانی است که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند اما در حال حاضر متاسفانه در قید حیات نیستند مثل آقایان جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی و جعفر والی که تست بازیگری آنها را در این فیلم‌ها می‌بینیم. همچنین تصاویری وجود دارد از بازیگرانی که خوشبختانه هنوز در بین ما هستند و در سینمای ایران فعالیت می‌کنند، مثل آقای علی نصیریان.
همچنین با ملاحظه این نماهای آزمایشی مشخص می‌شود که ابتدا قرار بود زنده یاد «جعفر والی» نقش دیوانه روستا را بازی کند اما در فیلم نهایی این نقش به عزت الله رمضانی‌فر داده شده و جعفر والی نقش کدخدا را بازی کرده است.
این تصاویر اگرچه همچون سایر راش‌ها و تصاویر اضافی دیگر فیلم های سینمایی قدیمی بی صدا هستند و حداکثر زمان آنها نیز ۳۰ دقیقه است اما با توجه به اینکه تصاویر زیادی از پشت صحنه فیلم‌های قبل از انقلاب و به ویژه نماهایی از تست بازیگری افراد وجود ندارد، ارزش زیادی داشته و بسیار دیدنی هستند.
گفتنی است فیلم سینمایی «گاو» برنده جایزه فیبرشی از جشنواره ونیز، جایزه بخش نگاه نو جشنواره برلین، جایزه بهترین فیلم از جشنواره لاروشل فرانسه را بدست آورده است.
در این نمایش ویژه که روز سه شنبه دوم آبان ماه ساعت ۱۵ در سالن فردوس موزه سینما است، بعد از نمایش فیلم و پشت صحنه آن «احمد طالبی‌نژاد» نویسنده، منتقد سینما و فیلمساز درباره سینمای داریوش مهرجویی و مشخصا فیلم «گاو» به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران صحبت خواهند کرد.
گاو، اجاره نشین‌ها، هامون، بانو، پری، لیلا، مهمان مامان، نارنجی پوش، سنتوری، لامینور، اشباح و … از جمله آثار درخشانی هستند که در کارنامه زنده یاد «داریوش مهرجویی» به یادگار باقی مانده است.
زنده ‌یاد «داریوش مهرجویی» ۶ دهه از ۸ دهه عمر خود را به فیلمسازی و سینما اختصاص داد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها