به گزارش سینماسینما، سید عباس صالحی روز گذشته در نشستی با دست اندرکاران سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر که در موسسه رسانه های تصویری برگزار شد اظهار داشت: با وجود جدایی نه چندان دور جشنواره جهانی فیلم فجر در مقایسه با سایر جشنواره ها کاری که در جشنواره رخ می دهد بسیار ستودنی است. این جشنواره در سطح اقداماتی که در بخش بین المللی انجام می دهد تمایزهایی با سایر جشنواره های بین المللی دارد.
او ادامه داد: یکی از وجوه تمایز این جشنواره تمهیدات برگزاری آن در طول سال است و در طول یک یا چند ماه انجام نمی شود.
او افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر در این مدت کوتاه توانسته در تعداد میهمان و کشورهای موثر اقدامات خوبی انجام دهد و این خود یک موضوع مهم و موثر است، متاسفانه در فضای بین المللی کشور ما کار مشترک به این معنا که یک کار مشترک بین دو کشور یا حتی چند کشور رخ دهد، انجام نمی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: وقتی یک فرد یا گروهی کار خود را عرضه کند ولی اتفاقی بین طرفین رخ ندهد در اصل این کار را نمی توان با عنوان یک کار بین المللی نام گذاری کرد، اما درجشنواره جهانی فیلم فجر دانشجویان مشترک، داوران مشترک و کار مشترک در حال فعالیت هستند و این همان عنصر بین المللی بودن است.
صالحی بیان کرد: رسیدن به نتایج مشترک در کارهای بین المللی امری مهم است و در واقع پایان یک جشنواره بین المللی باید سرآغاز کارهای بین المللی دیگر باشد.
او با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر با یک نقشه جامع در حال رسیدن به این معیار است، خاطرنشان کرد: این موضوع می تواند به ما یک مدل بدهد، به همین منظور هم در سطح کشور و هم در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توان از تجارب بهتر استفاده کرد، ما اگر نخواهیم در قفس خود زندگی کنیم باید یاد بگیریم چگونه کار بین المللی کنیم و در این یاد گرفتن و یاد دادن زیست جهانی خود را باید پیدا کنیم.
صالحی ادامه داد. اینکه چگونه می توانیم دیپلماسی خود را با یک نقشه راه در این جشنواره مطرح کنیم امری مهم است.
او تصریح کرد: ما نیاز به گفت وگوهای بیشتری با کسانی داریم که در جشنواره جهانی فیلم فجر تاثیرگذار هستند، در وضعیتی که در حوزه بازار محصولات فرهنگی خودمان داریم، این جشنواره می تواند میزان قابل توجهی را در بازار ما به حرکت در آورد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: از طریق جشنواره جهانی فیلم فجر می توانیم به فضای تولید ملی خود کمک کنیم، اینکه ما چگونه می توانیم از طریق فضای جشنواره جهانی فیلم فجر موضوعات و فضای داخلی کشور را تبادل کنیم تا در این فضا جشنواره ما هم جای خود را پیدا کند، حائز اهمیت است.
صالحی گفت: گاهی اوقات دچار خلاء موضوعات و غلبه برخی ژانرها بر سایر ژانرها می شویم و جشنواره جهانی فرصتی است که این پدیده را دچار بازدارندگی کند، اینکه چگونه جشنواره جهانی فیلم فجر برای پویا کردن سینمای خود ما کمک می کند نیز موضوعی است که می توان بر آن تامل کرد.
در ادامه این نشست رضا میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه در این دوره سخت گیری های بیشتری را داشته ایم اظهار داشت: در این دوره چندین فیلم برای اولین بار نمایش داده خواهد شد و سایر فیلم ها نیز یا در کشور خود تولید کننده نمایش داده نشده است یا برخی فیلم ها تنها در کشور تولید کننده به نمایش درآمده است.
دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: از آنجایی که ما سخت گیری برای حضور فیلم سازان در این جشنواره داریم خیلی فیلم سازان از حضور فیلم خود در سایر جشنواره ها منصرف شدند تا فیلم آن ها برای اولین بار در جشنواره ما رونمایی شود.
میرکریمی یادآور شد: خوشبختانه امروز اعتبار خوبی در جشنواره های جهانی پیدا کردیم . در نقطه خوبی از دنیا قرار داریم که می توانیم از آن به عنوان بعد اقتصادی استفاده کنیم .
دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ابراز داشت: تمام کشورهای جهان می توانند قراردادهای بین المللی و جلسات خود را در یک سفر کوتاه و کم هزینه در این جشنواره انجام دهند و همین امر می تواند کمک کند تا ما در آینده به عنوان یک واسطه در قراردادهای جهانی فیلم ها باشیم.
میرکریمی خاطرنشان کرد: برای اولین بار تلاش کردیم براساس انضباط مالی حرکت کنیم، در اصل سعی کردیم که هر بخش را پیش از جشنواره هزینه بندی کنیم و در همین میان صرفه جویی را در نظر بگیریم و این امر به ما کمک می کرد.
دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه این جشنواره می تواند نشاط اجتماعی ایجاد کند، تصریح کرد: در این جشنواره با دعوت میهمانان خارجی بسیار نخبه توانستیم بسیاری از جوانان را به سوی فیلم دعوت کنیم و خیلی از جوانان برای ثبت نام کلاس های نخبگان جهان افدام کنند.
میرکریمی عنوان کرد: باید در تک تک شهرستان ها جشنواره داشته باشیم و از این رو می توانیم با ایجاد جشنواره های مختلف نشاط اجتماعی را در کشور فراهم کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟