تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۷/۲۵ - ۱۷:۳۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 162842

نشست رسانه‌ای احسان محمدحسنی رئیس سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» صبح روز یکشنبه ۲۵ مهر، با تشریح فعالیت‌های ده ساله این سازمان درکافه نخلستان اوج برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، رئیس سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» گفت: سال گذشته ۱۸ میلیارد کمک دریافت کرده و بیش از ۹۰ میلیارد درآمد داشته ایم که بخشی از فروش آثار بوده و بخشی از آن مشارکت ها بوده است.مثلا سریال «آقازاده» را به یک پلتفرم فروختیم، «به وقت شام» در کره ۱۰۰ هزار دلار و در تایوان هفتاد هزار دلار فروختیم که تنفسی برای ما ایجاد کرد. من شفاف عدد و ارقام را می‌گویم. در کنار ستاد کم عده و چابک، همه پول صرف تولید می‌شود.

 

ورود به مسایل اقتصادی خط قرمز اوج است

رئیس سازمان اوج با تاکید برعدم ورود این مجموعه به مباحث اقتصادی بیان داشت: ما سعی کرده ایم ببیینم دستگاه‌های دیگر چه خطاهای داشته اند تا از آن دوری کنیم و یکی از آن خطاها ورود به مسایل اقتصادی است که جزو خطوط قرمز ما بوده است و تا زمانی هم که این تیم مسئولیت سازمان را برعهده دارد، وارد این حوزه ها نخواهیم شد.

 روزی که حاج قاسم مانع شهادت باباپنجعلی «پایتخت» شد

رئیس سازمان هنری رسانه‌ای«اوج» در ادامه نشست رسانه‌ای خود با اصاحب رسانه، با ذکر خاطره‌ای از تولید مجموعه «پایتخت ۵» گفت: خاطره‌ای از روزهای سخت پایتخت پنج بگویم که بد نیست. زمان گذشته و می‌شود برخی حرف‌ها را گفت. خیلی از دوستان اثر را پیش از اتمام قضاوت کردند. یادم می‌آید که جلسه‌ای در جایی بود که خیلی از مسئولان عالی بودند. عزیز عالی رتبه‌ای که همه می‌شناسید در آن زمان که قسمت بالن‌سواری پایتخت پخش شده بود، به سریال حمله کرد و گفت فساد را در این سریال ترویج کردید و اگر یک روز به فعالیتم مانده باشد بچه‌های اوج را پایین می‌کشم. گفتم مصداق تان چیست؟ گفت مشروب خوری را در بالن مطرح کردید، گفتم در بالن تعارف می‌کنند اما اولین بار است که در رسانه ملی چنین جمله‌ای می‌شنویم که خانواده معمولی می‌گویند این نجسی است و ما مسلمان هستیم و مشروب نمی‌خوریم و همان فرد که تعارف می‌کند، خودش می‌میرد. این تبلیغ مشروب خواری است؟ به ما می‌گفتند تبلیغ گردشگری ترکیه را می‌کنید، اما ما نشان دادیم که فرودگاه، کوچه‌های آنجا ناامن است، یعنی پشت ظاهر بزک کرده آنجا خطراتی وجود دارد.

وی ادامه داد: گفتیم چرا یک اثری را که برایش زحمت کشیده شده را اینچنین می‌زنید، یادم نمی‌رود که سازندگان به دیدار حاج قاسم رفتند، اما توصیه حاج قاسم این بود که هیچکدام از این خانواده نباید شهید شوند. مگر ما مردیم؟ آن‌ها باید سالم به ایران برسند. ما در نظر داشتیم بابا پنجعلی شهید شود و حاج قاسم مانع این موضوع شد و قصه تغییر کرد.

محمدحسنی ادامه داد: ما می‌گفتیم صبر کنید سریال تمام شود بعد قضاوت کنید. درباره «آقازاده» هم همین بود. هر هفته منتظر حملات جدید بودیم و با این خاطره خواستم بگویم که در جلسات آن چنانی هم امنیت نداشتیم و نقد می‌شدیم.

وی افزود: امروز بعد از چند سال این حرف‌ها را راحت می‌گوییم، اما آن زمان غصه داشتیم. برخی گمان می‌کنند چون اوج جزو حاکمیت است، با دردهای مردم بیگانه است. اما مسایل مردم دغدغه اول ماست. ما ده سال را پشت سر گذاشتیم و در این ده سال تلاش کردیم موضوع امید و ایران اسلامی پیشرفته، محوریت باشد.

 کار ناامیدکننده خط قرمز ما بوده است

محمدحسنی ادامه داد: «اوج» هیچ وقت در ستادهای انتخاباتی حضور نداشت. معنی آن این نیست که در انتخابات کاری نکردیم بلکه برای بالا بردن مشارکت فعالیت فراوانی کردیم اما مراقبت کردیم تا به هیچ وجه وارد ستاد انتخابات کسی نشویم. البته برخی معتقدند که اوج چون متعلق به حاکمیت است پس از دغدغه‌های مردم فاصله دارد، در حالیکه تلاش کردیم در تمام این ده سال امید را ترویج بدهیم و کار ناامیدکننده خط قرمز ما بوده است.

رئیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج همچنین با اشاره به آماری از هنرمندان همراه سازمان اوج در طی ده سال فعالیت افزود: نزدیک به ۵ هزارهنرمند و ۱۳۰ موسسه با حمایت اوج به صورت تخصصی را اندازی شده و ۲۳ هزار محصول سازمان اوج را آنها تولید کرده اند.  در سینما با «به وقت شام» جزو پر فروش‌ها و در تلویزیون با سریال «پایتخت» جزو پرمخاطب ترین وهمچنین در وی او دی با سریال «آقازاده» پرمخاطب ترین بودیم و در حوزه نمایش میدانی در ۲۰ استان نمایش‌های وسیع و اثربخش اجرا کردیم و در بخش مستند نیز آثار اوج جزو پر مخاطب ترین آثار فرهنگی بوده‌اند.

وی افزود: یکی از سرفصل‌های فعالیت ما بها دادن به کار اولی‌ها به ویژه جوانان بود. برای ما افتخار است نزدیک پنجاه هنرمند را به سوریه و دویست هنرمند را به عراق برای آشنایی با حوزه مقاومت اعزام کردیم که در ذهن آن‌ها مفاهیمی را روشن کرد که شاید در تهران نمی‌توانستند به آن برسند.

 از ساخت سریال حضرت خدیجه تا سریال عمار یاسر

محمدحسنی در بخش بعدی سخنان با اشاره به تولیدات جاری سازمان «اوج» اظهار داشت: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به صورت سریالی در حال تولید است، در مأوا تولید نزدیک ۱۲۰ اثر در سال داشتیم، اجراهای وسیع در طول مناسبت‌های مختلف داشتیم. آثار هنرمندان ایرانی باید از بن‌بست در بیاید و به کشورهای همسایه و حتی اروپا برود و بازار آن را باز کنیم.

مجموعه اوج بخش اعظمی از درآمدها را مرهون همین فروش‌های خارجی است. اگر مشکلی پیش نیاید و سینماها دوباره رونق بگیرد و فضای کار در ایران و خارج باز شود، می‌توانیم به درآمد هزار میلیاردی برسیم.

وی افزود: اوج تا امروز حدود ۱۹ فیلم سینمایی و انیمیشن تولید کرده است. در کنار استفاده از بچه‌های نامی تلاش داشته با بچه‌ای تازه  کار کند که ده اثر را آنها تولید کرده‌اند. که بخشی امسال به نمایش درمی‌آید. هفت اثر هنوز پخش نشده داریم، سه اثر از تاریخ انقلاب، یک اثر در حوزه مرگ آگاهی، دو فیلم انیمیشن داریم، فیلم سینمایی حضرت خدیجه (س) به نویسندگی داوود میرباقری را امسال می‌خواهیم به تولید برسانیم که کار بزرگی است و ممکن است به جشنواره فجر نرسد، اما روند را متوقف نمی‌کنیم. مذاکرات اولیه برای کارگردان هم انجام شده است و به زودی رسانه‌ای خواهد شد.

۲۵ سریال را در دستور ساخت داریم

رئیس سازمان اوج همچنین با اشاره به اکران دو فیلم سینمایی «روز بلوا» و «منصور» در هفته‌های آینده تصریح کرد: در سال‌های گذشته با اینکه اولویت ما تولید سریال نبود، هفت سریال تولید کردیم، هشت سریال هم در حال تولید است. کلاً ۲۵ سریال را در دستور ساخت داریم. سریال «نجیب زادگان» را می‌خواهیم شروع کنیم که مربوط به دوره صفوی است و نزدیک به ۶۰ قسمت است. در تاریخ اسلام سریال «نائله» را داریم که مربوط به وقایع بعد از عاشورا است. سریال «عمار» را داریم که متن آن در حال نگارش است در حوزه پهلوانان و عیاری ریل جدیدی را داریم، سریال‌های سیاسی را هم داریم که یکی از آن آثار «باستی‌هیلز» است. در حوزه تاریخ انقلاب سریال «نغمه» را داریم. در حوزه دفاع مقدس تلاش می‌کنیم هر سال یکی از شهدا را کار کنیم و امسال شهید بروجردی را داریم که امسال تا زمستان آماده است. سریال «گلستان یازدهم» را هم داریم. یک ریل جدید ایجاد کردیم که مثل «ایستاده در غبار» و «تنگه ابوقریب» است و سعی می‌کنیم که اقتباس‌های خوب کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حواشی به‌وجود آمده برای مستند «آقامرتضی» گفت: کار ما تولید اثر است و با هیچ‌کس دعوا نداریم. مجموعه مستند «آقا مرتضی» هم جزو آثار ما بود. نمی‌دانم چرا هر اثری ما تولید می‌کنیم بی خود و بی جهت سر و صدا می‌کند.

وی افزود: درباره «آقا مرتضی» باید بگویم چه چیزی ایشان را برای نسل امروز دلچسب می‌کند؛ اینکه او می‌گوید از انتهای یک مسیر طی شده با شما صحبت می‌کنم، درباره او آثار متعددی ساخته شده. دلخوری من از آنجا بود که یک موسسه رسمی یک ادعایی را مطرح می‌کند که این ادعا منصفانه نبود. من آن موقع مسئول بنیاد روایت و اوج بودم. قرار بر هم افزایی برای ارتقای سینمای انقلاب و جلوگیری از قراردادها و کارهای موازی بود. در آن دوره همزمان پنج شش کار در شهرک سینمایی تولید می‌کردیم، قرار بود یک هم‌افزایی رخ دهد.

من از فرمانده کل سپاه و فرمانده بسیج حکم داشتم. درباره آرشیو هم ادعایی مطرح شد که درست نبود. عقل سلیم حکم می‌کند از روی میراث تاریخی و تصویری جنگ ما تکثیر شود، اگر بمبی خورد و اتفاقی افتاد، نابود نشود. این اتفاق برای شبکه المنار افتاد. چرا باید این آرشیو را با بدوی‌ترین شکل ممکن نگهداری کنیم؟ ما کار بهسازی آن آرشیو را داشتیم انجام می‌دادیم، ضمن اینکه تیم مستند «آقا مرتضی» بارها گفتند که ما از آن آرشیو استفاده نکردیم اگر این آرشیو هم نبود، باز آن مستند با آن کیفیت ساخته می‌شد دلخوری من این بود که باعث می‌شد اثر آن فیلم در دید مخاطب کم شود، آن کار از طرف یک مجموعه رسمی اشتباه بود و من دلخور بودم.

 به هیچ عنوان پلتفرمی مستقل برای پخش آثارمان تاسیس نمی‌کنیم

رئیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج درباره ورود به حوزه وی‌اودی ها و تأسیس سامانه هم بیان کرد: نه. ما در حوزه پخش نگاهمان پخش موثر است. این موضوع مربوط به همه بسترهای پخش است و به هیچ عنوان پلتفرمی مستقل برای پخش آثارمان تاسیس نمی‌کنیم. محدودیتی در استفاده از پلتفرم‌ها نداریم هرکسی پیشنهاد خوبی داشته باشد با آن کار می‌کنیم. الان هم چندین قرارداد برای چند سریال داریم که کارش پر قدرت پیش می‌رود اینکه پلتفرم جدید راه بندازیم به معنای این است که وقتمان تلف می‌شود.

وی ادامه داد: سود خوبی روی «آقازاده» داشتیم. عددی که گذاشتیم و برداشتیم نفس خوبی به ما داد. سود ما از آقازاده خالص هشت میلیارد تومان بود. یکی از سریال‌هایی که در یک پلتفرم نمایش داده می‌شود نزدیک به صد میلیارد تومان هزینه ساختش بوده در حالی که کل تولیدات اوج این مقدار هزینه را داشته است.

 آماده همکاری با صدا و سیما برای سریال سلمان و حضرت موسی هستیم

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری مجموعه اوج در ساخت سریال موسی (ع) گفت: در بدو آغاز کار صحبت‌هایی رد و بدل شد ولی جدی نشد اما اگر صدا و سیما و خود آقای حاتمی‌کیا اراده‌ای برای این موضوع داشته باشند و به ما اعلام کنند، در خدمت ایشان هستیم. هم برای این سریال و هم برای «سلمان» از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و در کنار آن‌ها خواهیم بود. ما این سریال‌ها را سریال خودمان می‌دانیم، ولی فعلاً درخواستی نبوده است.

محمدحسنی همچنین درباره تولید آثار با محوریت شهید سلیمانی نیز اظهار داشت: در حال حاضر بنیادی به نام «مکتب حاج قاسم» راه‌اندازی شده و اگر تقاضای کمک از ما داشته باشند با تمام وجود کمک می‌کنیم؛ چون حاج قاسم متعلق به همه است.

رئیس سازمان اوج همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتصاب مدیران فرهنگی و رسانه‌ای جدید و تعامل با آن‌ها گفت: درباره آقای جبلی، آقای خزاعی و هرآنکه روی کار آمده باید بگویم ما همیشه رفاقت کردیم رقابت نکردیم، همیشه دوست داشتیم یارشان باشیم هیچ‌وقت رقابت نکردیم. سعی نکردیم به دست و پای آن‌ها بپیچیم و اگر کمکی بخواهند در خدمت آن‌ها هستیم.

دلیل عدم توافق برای ساخت «پایتخت ۶»

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ  به سوالی درباره همکاری نکردن در تولید «پایتخت ۶» گفت: بخشی از این حرف‌ها حواشی و نادرست است. قرارداد ما در «پایتخت پنج» با الهام غفوری تهیه کننده این سریال ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. درآمد این سریال به گفته مدیران تلویزیون از آگهی‌ها ۱۸۳ میلیارد بوده است. ما پول خودمان را بعد از دوسال گرفتیم. بعد از «پایتخت پنج» بلافاصله با بچه‌های پایتخت وارد گفتگو شدیم، قصه هم داشتیم. عدد ما هم بیست درصد بیشتر از پایتخت پنج بود. در همین حین متوجه شدیم مدیران صدا و سیما گفته‌اند خودمان می‌توانیم این کار را کنیم. البته بعید می‌دانم برای فصل هفت این سریال هم در خدمت دوستان باشیم، اما با سیروس مقدم حتما آثار دیگری را می‌سازیم. عددی که صداوسیما با پایتختی‌ها به نتیجه رسیدند، دو برابر هزینه پایتخت پنج بود. این در حالی بود که بچه‌های پایتخت با ما خیلی همراه بودند. آقای مقدم با ما خیلی هم کاری کردند. به هر حال وقتی چند مشتری پیدا می‌شود قیمت بالا می‌رود.

 سریال «صدام» حتماً ساخته خواهد شد

محمدحسنی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص سرانجام پروژه «صدام» هم گفت: چند بار خیز برداشتیم این کار را بسازیم ولی هر بار در عراق اتفاقی پیش می‌آمد و ما را به تردید انداخت. سریال غول پیکر و پرهزینه است به اندرونی زندگی صدام می‌پردازد. این کار چهل قسمت است که است که منتظر یک فرصت به لحاظ بودجه و وضعیت عراق هستیم. روزهایی این سریال نوشته می‌شد که دائم در بغداد بمباران می‌شد و برای تولید موانع این چنینی زیاد داشتیم، ولی جزو اولویت‌های ماست چرا که کار بزرگی است. روایت ایرانی‌ها از صدام باید به تصویر کشیده شود، ما با صدام جنگیده‌ایم. چرا ما نباید بسازیم. حتماً این سریال ساخته می‌شود.

 ساخت ۲۵ سریال در دستور کار «اوج»

رئیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تغییر اولویت از ساخت سینمایی به سریال نیز ادامه داد: ما هفت سریال در این سال‌ها ساخته‌ایم ولی هیچوقت به این موضوع فکر نمی‌کردیم. در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا و وضعیت سینماها، سریال‌سازی در دستور کار ماست. اوج در همین دوره ۲۵ سریال را در دستور کار قرار داد. آقای حاتمی‌کیا هم به این دلیل به سمت سریال سازی رفت که فیلم سینمایی این روزها مخاطبی ندارد، پس برای چه کسی فیلم بسازد؟

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها